در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

معرفی شهر همدان

نویسنده سحر خیرپور

اگر می‌خواهید پایتخت کشورهای آسیایی در سال 2018 و مقر تابستانی کوروش بزرگ در 550 سال قبل از میلاد مسیح را ببینید، حتما به همدان سفر کنید.

شهر همدان در دامنه کوه الوند قرار دارد و به سبک باروک و به شکل دایره‌های متحدالمرکز ساخته شده است و علاوه بر طراحی زیبای شهری حداقل میزان ترافیک را دارد. این طرح یادآور ساختار باستانی شهر همدان (هگمتانه) است که از هفت قلعه تودرتو تشکیل می‌شده است.

همدانی‌ها به زبان فارسی با لهجه‌ی همدانی سخن می‌گویند. این شهر از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌آید و در مرداد سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شده است.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 85 همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است. در ادامه با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی شهر همدان و اطلاعات منحصر به فرد این شهر کهن را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

بهترین زمان سفر به همدان

میانگین دمای همدان در از اوایل شهریور یا اوایل مهر ۲۳ درجه سانتی‌گراد است و در سردترین موقع سال یعنی از اوایل بهمن یا اوایل اسفند ۰٫۶ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر به همدان برای سفر تابستانی از اوایل تیر تا اوایل شهریور است.

اگر می‌خواهید در فصل بهار به این شهر سفر کنید برای رفتن به جاهای دیدنی شهر همدان بهتر است اواسط تا اواخر خرداد راهی شوید و در فصل پاییز هم بهتر است ۱۰ روز اول مهر عازم این شهر شوید. البته حتی در تابستان‌ها هم شب‌ها هوا کمی سرد می‌شود و فصل زمستان برای تفریحاتی مثل اسکی مناسب است.

برای اینکه در سفر به همدان بتوانید با کاهش هزینه سفر با هواپیما سفر کنید می توانید با خرید بلیط ارزان هواپیما در فصل زمستان یا اوایل بهار که مسافر کمتر است رزرو بلیط هواپیما را انجام دهید.

جاهای دیدنی شهر همدان

اگر بپرسید که کجا بریم سفر ؟ یکی از جاهایی که به شما توصیه می‌کنیم، بی‌شک همدان است. مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگردی فوق‌العاده این شهر مطمئنا دوستداران ایرانگردی را راضی خواهد کرد.

برای گشت شهری در همدان بهتر است که از آرامگاه بوعلی سینا شروع کنید. شما علاوه بر بازدید از آرامگاه می‌توانید از موزه آرامگاه و نمایشگاه عکس همدان قدیم هم دیدن کنید.

بعد از بازدید از این مکان گردشگری همدان می‌توانید وارد خیابان سنگفرش شده بوعلی شوید که جای مناسبی برای پیاده روی است. البته چند خودرو برقی هم برای جابه جایی افراد پیر و سالخورده وجود دارد.

خیابان بوعلی در انتها به خیابان قدیمی امام ختم می‌شود که میدان مرکزی شهر است . چندین پاساژ به همراه رستوران و کافی شاپ و سینما در این خیابان وجود دارد.

البته این خیابان هم جز خیابان‌های سنگفرش شده است و اطراف میدان پر از ساختمان‌های قدیمی است که به دلیل نورپردازی خاص در شب نمای زیبایی دارد.

این میدان توسط یک مهندس آلمانی به زیبایی طراحی شده است و 6 خیابان اصلی شهر از آن منشعب می‌شوند.

با فاصله خیلی کمی از میدان امام، مقبره تاریخی استر و مردخای دو نفر از قدیسان یهودیان جهان وجود دارد که بسیار قابل احترام است. البته توجه داشته باشید طبق رسوم یهودیان فقط زن و شوهر همراه هم می‌توانند وارد مقبره شوند.

مجموعه تاریخی حمام قلعه در نزدیکی مقبره استرومردخای یک حمام قدیمی بوده که اکنون به مکان گردشگری همدان به شکل موزه و سفره‌خانه سنتی تبدیل شده است.

بازار همدان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران بین دو خیابان اکباتان و باباطاهر قرارگرفته است. مسجد تاریخی جامع نیز در گوشه بازار واقع شده و جذاب‌ترین جاهای دیدنی شهر همدان است.

در دو طرف خیابان اکباتان تپه تاریخی هگمتانه ( شهرباستانی مادها) با قدمتی 3000ساله وجود دارد. شهر هگمتانه توسط اقوام آریایی ماد در قرن ۱۷ قبل از میلاد تاسیس شده و به عنوان پایتخت اولین امپراتوران و پادشاهان ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. زمانی جز پربازدید ترین شهر های دنیا بود.

در محوطه تپه هگمتانه موزه اشیا گمشده و دو کلیسای زیبای آنجلی و سنت استپانوس نیز واقع شده است.

و اما گنبد علویان در چهارباغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان می باشد. این مکان گردشگری همدان یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان است.

در میدان باباطاهر آرامگاه باباطاهر عریان شاعر دوبیتی سرای معروف وجود دارد. در سطح محوطه‌ی داخلی آرامگاه، کاشی‌کاری معرق و تزئینات بسیار ظریفی به کار رفته که جلوه‌ی خاصی به قسمت‌های داخلی مزار داده است.

بام همدان یا تپه عباس آباد در نزدیکی و مشرف به میدان قائم (میدان داریوش) قرار دارد. بالای تپه استخری و در وسط آن رستوران زیبائی احداث شده ‌است. از بالای تپه از یک سو، چشم انداز طبیعی دره سرسبز عباس آباد و از طرف دیگر، نمائی از شهر همدان نمایان است. از ضلع جنوب شرقی این مجتمع، آبشار مصنوعی زیبائی جریان دارد.

معروف‌ترین و اصلی‌ترین مکان گردشگری همدان یعنی گنج نامه حدود 5 کیلومتر از شهر فاصله داره و بعد از گذشتن از یک دره سر سبز و زیبا به جایی می‌رسید که در دل کوهستان الوند قرار دارد و آبشاری زیبا در آن جاری است علاوه بر آبشار دو سنگ نوشته قدیمی، یکی منتسب به داریوش و دیگری خشایارشاه از پادشاهان هخامنشی در این مجموعه تاریخی -طبیعی واقع شده است، علاوه بر این چند سالی است که مجموعه جدیدی بنام دهکده گنج نامه نیز در این مکان در دل کوه ایجاد شده است که شامل: تله کابین، مرکز خرید، شهر بازی، غار آکواریوم،و…. ، محیط بسیار جذابی برای همه سنین است.

و در نهایت غار علیصدر یکی از پرطرفدارترین و مهمترین جاهای دیدنی شهر همدان است. دسترسی به علیصدر از چند مسیر ممکن است، اول آنکه از راه جدید آن یعنی همدان لالجین به بیجار بروید یا از تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه ( در جاده همدان به رزن) و راه دیگر از طریق همدان به صالح آباد و از طریق تابلوهای راهنمایی مسیر را ادامه دهید. در میان اشکال مختلف طبیعت، غارها یکی از اعجاب انگیزترین، اسرارآمیزترین و جذاب‌ترین انواع مظاهر طبیعی به شمار می‌آیند و بسیاری را برای کشف رازها و رمزهای درونشان به سوی خود می‌کشانند. این غار در نوع خود بی‌نظیر و از معدود غارهای آبی جهان است.

سوغات همدان

معروف‌ترین سوغات همدان ظروف سفالی آن است. هنر سفالگری حدود ۷۰۰ سال است که نسل به نسل در این استان می‌چرخد و در بازارچه‌های این استان و به ویژه در لاله‌جین به فروش می‌رسد. از دیگر صنایع دستی می‌توان به چرم مرغوب و قالی و گلیم اشاره کرد.

علاوه براین از شیرینی‌های سوغات همدان می‌توان به مثل انگشت پیچ، نان کماج، نان شیرمال، حلوا زرده و …به عنوان خوراکی‌های محبوب سوغاتی برای بازدیدکنندگان به فروش می‌رسد.

هزینه و اقامت در شهر همدان

رستوران ها

برای تغذیه سالم در سفر می‌توانید از رستوران‌ها و غذاخوری‌های عالی این شهر استفاده کنید. از رستوران‌های معروف و با کیفیت همدان می‌توان باغ رستوران نعل اشکنه نرسیده به عباس آباد، فست فود ماه سبز در بلوار ارم، رستوران سنتی شاندیز حاجی در خیابان تختی، دیزی سرای آریان در خیابان بوعلی، رستوران کاکتوس در میدان آرامگاه، رستوران داریوش در گنج نامه، رستوران ایتالیایی چوبین در بلوار اعتمادیه، رستوران میسان در تپه عباس آباد را نام برد.

نوع و محل اقامت

اگر قصد سکونت در هتل را دارید هتل‌های پنج و چهار ستاره باباطاهر، پارسیان و بوعلی با هزینه هرشب 240 تا 350 هزارتومن و هتل‌های سه و دوستاره مثل آرین، خاتم و مرمر با هزینه هرشب 160 تا 190 هزارتومان می‌توانند گزینه مناسبی باشند. بهتر است برای رزوو، اصطلاحات اتاق هتل را نیز بلد باشید. در بدو ورود به همدان قریب به یقین با افرادی مواجه خواهید شد که پلاکاردهای سوییت و منزل در دست داشته و به مسافران خانه اجاره می‌دهند.

اجاره این خانه‌ها بسته به تعداد نفرات، کیفیت خانه، محله‌ای که خانه در آن قرار دارد، متراژ خانه و…متغیر و بین هر شب 60 تا 200 هزارتومان است.

مراکز خرید شهر

بازار گردی و خرید همیشه از لذت‌های یک مسافرت است. اولین مکان بازار بزرگ همدان حدود ۳۰ راسته بازار و ۲۴ سرا دارد که بیشتر این راسته‌ها به دلیل نوع فعالیتی که دارند و یا به اسم بانیاشان نامگذاری شده اند. علاوه بر این برج زاگرس در میدان جهاد، مرکز خرید مهستان در میدان امام، پاساژ قائم در میدان امام، برج پاستور در خیابان پاستور، مرکز خرید بزرگ شهرآرا در خیابان بوعلی، بازار کفاش خانه در میرزاده عشقی و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مرکز خرید نزدیک حرم امام رضا

جمع‌بندی

در این مقاله درباره شهر همدان صحبت کردیم. به معرفی تاریخ آن پرداختیم و جاهای دیدنی شهر همدان را بررسی کردیم. برای سفر به این شهر تاریخی و زیبا و لذت بردن از زیبایی‌های آن می‌توانید با خرید بلیط هواپیما از سایت روگو با هواپیما به آنجا سفر کنید و برای اینکه خرید بلیط هواپیما ارزان داشته باشید، بلیط چارتری و بلیط لحظه آخری را در زمانی که تقاضا برای سفر کم است تهیه کنید.

سحر خیرپور

سحر، فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی تهرانه که همیشه با بیشترین توان و انرژی تو محیط شرکت دیده میشه، و همین انرژی خوبش باعث میشه تا در تمام کارهای مثبت شرکت پیش قدم باشه. اون عاشق کتاب و مطالعه است و به نظرش میشه آدمارو با میزان مطالعه شون سنجید. سحر اوقات فراغتش رو با فیلمهای علمی - تخیلی پر می کنه و به طور کل میشه گفت میونه ی خوبی با مسائل علمی داره.