در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

سفر به مشهد؛ قطب معنوی و گردشگری ایران را از دست ندهید

نویسنده نیکان نصرالله تبار

مشهد، یک کلان شهر 351 کیلومتر مربعی با حدود 3 میلیون نفر جمعیت در شمال شرقی کشور است و با داشتن 27 میلیون مسافر و زائر در هر سال، به عنوان قطب گردشگری مذهبی کشور از آن یاد می شود. واژه ی «مشهد» به معنی محل شهود و محل شهادت است. شیعیان بر این باورند که علی بن موسی الرضا (ع) پس از قتل به دست مأمون، در آرامگاه هارونی سناباد نوغان به خاک سپرده شد که همین امر موجب شد تا نام سناباد به «مشهدالرضا» تغییر کند.

مشهد علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع) دارای جاذبه های توریستی دیگر نیز هست که بسیار ی از افراد با مسیر هوایی و خرید بلیط هواپیما به این شهر زیارتی سفر میکنند . جاذبه های تاریخی مثل آرامگاه نادرشاه، آرامگاه فردوسی، گنبد هارونیه و مدرسه عباس قلی خان، جاذبه های طبیعی مثل شاندیز، طرقبه، پارک جنگلی وکیل آباد و پارک کوهسنگی و جاذبه های شهری مانند پارک و شهربازی ملت، سرزمین موجهای آبی، بازار رضا و مجتمع تجاری الماس شرق از جمله مواردی هستند که به اهمیت گردشگری مشهد می افزایند. به همین سبب در ادامه قصد داریم تا به معرفی کلی شهر مشهد بپردازیم.

جاذبه های گردشگری

آرامگاه علی بن موسی الرضا

اولین چیزی که با شنیدن نام مشهد در ذهن همه ی ما نقش می بندد، حرم امام رضا است. این مجموعه از لحاظ مساحت بزرگترین و از لحاظ جمعیت دومین مسجد جهان است. مجموعه ی حرم امام رضا در برگیرنده ی مسجدگوهرشاد، موزه، کتابخانه، دانشگاه علوم دینی رضوی، گورستان، سالن غذاخوری برای زائران و چندین ساختمان دیگر است.

حرم امام رضا همواره در طول تاریخ برای مسلمانان و به خصوص ایرانی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و مأمن آرامشی برای حاجت خواهان بوده است.

مسجد گوهرشاد

این مسجد در جنوب حرم امام رضا واقع شده و در سال 821 قمری به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا -از بزرگترین پادشاهان تیموری- ساخته شده است. این مسجد از شاهکارهای هنر معماری و کاشی کاری قرن نهم به حساب می آید. مسجد گوهرشاد را می توان به عنوان پربازدیدترین مسجد ایران نام برد. مهم ترین دلیل این امر می تواند مجاورت با حرم رضوی باشد.

گوهرشاد بیگم، از زنان اشراف زاده خراسان بود که به سیاستمداری، نیکوکاری، محافظه کاری و هنردوستی شهرت داشت. از جمله فعالیت های مهم او می توان به حمایت از زبان و فرهنگ فارسی و ارتقاء آن به عنوان عنصر اصلی در دربار تیموریان، ساخت مسجد جامع، خانقاه و مدرسه در هرات و مهم ترین عمل او نزد ما ایرانیان بنیان گذاری مسجد گوهر شاد در مشهد اشاره کرد.

آرامگاه نادرشاه

نادرشاه افشار از مشهورترین پادشاهان ایرانی بعد از اسلام و بنیان گذار سلسله افشاریه بود. در جنگاوری شهرت خاصی داشت و افتخارات زیادی در زمان پادشاهی داشت. او پیش از مرگ دستور ساخت آرامگاه کوچکی را برای خود داد. این آرامگاه در مجاورت چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا (ع) ساخته شد. این آرامگاه در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری شد که در نهایت در سال 1342 بنایی در مجموعه باغ موزه ی نادری توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد که امروزه به عنوان آرامگاه نادرشاه شناخته می شود.

آرامگاه فردوسی

حکیم ابولقاسم فردوسی، حماسه سرای ایرانی که با سرودن شاهنامه و خلق یک حماسه ی ملی، در میان شاعران بزرگ و نامدار ایرانی قرار گرفت. در زمان شاهان سامانی، پشتیبانی زیادی از زبان فارسی می شد که فردوسی توانست در عصر درخشان پرورش زبان و اندیشه ایرانی، زبان فارسی را به اوج برساند و جدا از جنبه ی شعری، دانشوری را در میان سروده های خود به نمایش بگذارد. فردوسی بر این باور بود که آدمی با خرد، نیک و بد را از هم می شناسد و راه رستگاری را تشخیص می دهد.

پس از درگذشت فردوسی، او را در شهر طوس و در 25 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد به خاک سپردند. در طول سالها آرامگاه فردوسی زیارتگاهی برای اهل دانش و معرفت بوده است. معماری داخل این بنا شامل کاشی کاری های زیبا و نقوش سنگی از شاهنامه و کتیبه هایی از سروده های فردوسی است.

گنبد هارون

قدیمی ترین بنای به جا مانده در شهر توس، یک بنای تاریخی به نام هارونیه است. گنبد هارون در نزدیکی آرامگاه فردوسی و در سده هشتم هجری بنا گردیده است. سنگ سیاهی به یادبود امام محمد غزالی از عرفای قرن پنجم و ششم هجری در کنار این بنا قرار گرفته است.

شاندیز

شهری در 15 کیلومتری مشهد که به دلیل وجود دره های باصفا و رودهای پرآب ، هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. باغات فراوان گیلاس آن را به عنوان مهم ترین محصول تولیدی این منطقه قرار داده است. شیشلیک شاندیز نیز به عنوان غذای معروف منطقه شهرت بسیاری در روش پخت، تهیه و طعم لذیذ خود دارد.

پارک جنگلی شاندیز، مجموعه های توریستی پدیده شاندیز، رصدخانه نجوم رضوی و موزه شهرداری از مراکز تفریحی و دیدنی شهر شاندیز به شمار می آیند.

طرقبه

طرقبه(تُرقبه) از جمله آبادی های بزرگ طوس قدیم بوده که به دلیل قرار داشتن در مسیر مال رو مشهد به نیشابور، با داشتن آب و هوای معتدل و مناسب، از دیرباز به عنوان گذرگاه و تفرج گاه به شمار می آمد.

امروزه نیز به دلیل رستوران های متعدد در دل طبیعت، بازار بزرگ صنایع دستی، داشتن آب و هوای مطبوع و امکانات رفاهی، استراحتگاه خوبی برای مسافران شهر مشهد شده است.

فرش های دستباف، سبد های حصیری و تابلوهای حکاکی شده از سوغاتی های معروف طرقبه به حساب می آیند.

بوستان ملت

از مهم ترین باغات مشهد، با وسعت 72 هکتار و داشتن 35 هزار اصله درخت چند ده ساله، در 1343 در خارج از شهر مشهد احداث گردید که در نهایت امروزه به دلیل توسعه ی شهر مشهد در قسمت غربی آن قرار گرفته است.

از مهم ترین قسمت های این بوستان، شهربازی ملت است که چرخ و فلک آن با 80 متر قطر، به عنوان بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ و فلک دنیا شهرت خاصی داد. این چرخ و فلک 250 تنی، 450 نفر ظرفیت دارد و در سال 1384 راه اندازی و به بهره برداری رسید. شهربازی ملت اولین مجموعه دارنده استاندارد جهانی شهربازی در کشور نیز می باشد.

مراکز تجاری

الماس شرق

از بزرگترین مراکز تجاری شهر مشهد، می توان به مرکز خرید الماس شرق واقع در منطقه تجاری گردشگری سپاد خراسان اشاره کرد. این مجموعه دارای 85000 متر مربع زیربنا، 1238 باب واحد تجاری، رستوران، شهربازی، 5 بانک رسمی و امکانات رفاهی-گردشگری متعدد دیگر است.

فاصله ی این مرکز خرید تا حرم امام رضا با ماشین حدود 20 دقیقه است و برخی از هتل های معروف مشهد، برای رفتن به این مرکز خرید سرویس رفت و آمد رایگان ارائه می دهند.

بازار رضا

با توجه به استقبال زیاد توریست ها و گردشگران از شهر مشهد، این شهر همیشه از رونق اقتصادی خاصی برخوردار بوده است. در نتیجه در دوران پهلوی و در سال 1355 و برای پاسخگویی به تقاضای گردشگران، این بازار بنا شد و امروزه بازار رضا مشهد به عنوان یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مراکز خرید زائران و گردشگران به حساب می آید.

این بازار در ضلع شرقی خیابان امام رضا واقع شده است و با ساختار سنتی و مغازه های متعدد در دو طبقه ساخته شده است. طبقه ی دوم بازار رضا کارگاه های متعددی در زمینه های طلاسازی، انگشتر سازی، فیروزه تراشی و گلدوزی دارد که آن را مرکز مناسبی برای خرید اینگونه صنایع دستی قرار داده است.

هتل ها

شهر مشهد دارای 300 واحد اقامتی مجاز شامل هتل های یک تا پنج ستاره، هتل آپارتمان ها و مهمان پذیرهاست که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

هتل 5 ستاره قصر طلایی

یکی از هتل های 5 ستاره مشهد که به عنوان بزرگ ترین و مجلل ترین هتل کشور شناخته می شود و در امتداد خیابان امام رضا با فاصله ی کمی از حرم قرار دارد. این هتل دارای 610 واحد اقامتی در تیپ های مختلف است و هزینه اقامت در این هتل از شبی 500 هزار تومان به ازای اتاق های تک نفره شروع خواهد شد.

هتل 4 ستاره الماس نوین

هتل الماس نوین یکی از هتل های گروه هتل های الماس، در کنار هتل الماس و هتل الماس 2 می باشد. این هتل با داشتن پارکینگ 4 طبقه، محل مناسبی برای اقامت مسافرینی که با ماشین شخصی به مشهد سفر می کنند به شمار می آید. هتل الماس نوین دارای 123 اتاق و 386 نفر ظرفیت می باشد و هزینه اقامت در این هتل از 385 هزار تومان به ازای هر شب برای اتاق های سینگل شروع می شود.

هتل آپارتمان آرمان مشهد

یکی از هتل آپارتمان های عالی مشهد که در ابتدای خیابان نواب صفوی قرار دارد و گزینه ی مناسبی برای زائران به علت نزدیکی به حرم می باشد چرا که فاصله ی این هتل آپارتمان با حرم اما رضا تنها 5 دقیقه پیاده روی است. این مجموعه دارای 291 واحد اقامتی و رستوران غذاهای فرنگی و ایرانی می باشد و برای اقامت در این هتل آپارتمان حدود 300 هزارتومان برای اتاق یک تخته به ازای هر شب باید بپردازید.

خوردنی های خوشمزه ی مشهد

پیشینه ی فرهنگی غنی شهر مشهد در غذاهای این شهر نیز نمود پیدا کره است. در میان غذاهای سنتی اقوام مختلف در کشور، غذاهای مشهدی طرفداران زیادی دارد حتما بعد رزرو بلیط هواپیما و سفر به شهر مشهد از خوردنی های این شهر نیز لذت ببرید در این قسمت مروری کلی به برخی از غذاهای لذیذ و رنگین مشهد خواهیم داشت.

شله مشهدی

شله از غذاهای سنتی معروف مشهد است که قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد. شله در دسته ی آش ها قرار می گیرد و به علت حجم سنگین آن یک وعده غذایی کامل به حساب می آید. مواد تشکیل دهنده ی آن گوشت گوساله، لوبیا رشتی، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، ماش، عدس، بلغور گندم، برنج نیمه و ادویه جات متنوع می باشد. بدیهی است که در این نوع غذا میزان خوشمزگی با میزان گوشت غذا رابطه مستقیم دارد.

شیشلیک شاندیز

شیشلیک نوع گران قیمتی از کباب است که روش های پخت مختلفی دارد و معروف ترین آنها شیشلیک شاندیز است که از شهرت جهانی برخورداد است. در این نوع شیشلیک 6 تکه گوشت گوسفندی را به همراه دنده سیخ می کشند و معمولاً به صورت آبدار و لذیذ کباب می شود. گوشت این کباب را با زعفران، آبلیمو، روغن، فلفل و ماست طعم دار می کنند تا در نهایت کباب شیشلیک ترد و باب دندانی ارائه دهند.

دیگچه مشهدی

دیگچه یک دسر مشهدی مشابه شیر برنج است که معمولاً در مناسبت های مذهبی هم طبخ می شود. این دسر خوشمزه، یکی از اجزای سفره ی افطار مردم این استان در ماه رمضان است. این دسر از کره، شیر، شکر، زعفران، برنج، هل و گلاب تشکیل می شود. دیگچه مشهدی را می توان در دسته ی لذیذترین ترین شیرینی ها قرار داد.

نظر شما در مورد جاذبه های معنوی و گردشگری شهر مشهد چیست؟ آیا جاذبه های دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها به لیست خودمان اضافه کنیم.

برای اینکه در سفر خود به مشهد بتوانید با هواپیما سفر کنید و خرید بلیط ارزان هواپیما داشته باشدی بلیط چارتری و لحظه اخری مسیری مناسبی بریا رزرو بلی طهواپیما هستند همچنین در ایام های غیر مناسبتی و غیر تعطیلات که حجم مسافر برای مشهد بسیار کم است میتوانید خرید بلیط هواپیما ارزان و مناسب انجام دهید

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.