در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

سفر به اصفهان نصف جهان را از دست ندهید

نویسنده نیکان نصرالله تبار

اصفهان همیشه در بین شهرهای تاریخی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و سالهاست که یکی از پرطرفدارترین مقصدهای سفر در کشور به حساب می آید و سالانه مسافران زیادی از سراسر جهان و ایران با خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی به این شهر زیبا می آیند. از دلایل این اهمیت ویژه می توان به وجود بناهای تاریخی متعددی همچون میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، کلیسای وانک، منار جنبان و بسیاری جاذبه های گردشگری دیگر اشاره کرد. همچنین پل های زیبا و معروف سی و سه پل و پل خواجو نیز در اصفهان واقع شده اند. علاوه بر این جاذبه های تاریخی، دیدنی های جذاب دیگری همچون آکواریوم اصفهان، محله ارامنه، مجموعه تفریحی کوه صفه، باغ پرندگان و پارک جنگلی ناژوان باعث شده اند تا اصفهان همواره در طول سالیان گذشته یکی از 5 شهر برتر از لحاظ گردشگری در سطح کشور باشد.

اصفهان به عنوان یکی از تاریخی ترین شهرهای کشور که در دوران صفویه به عنوان پایتخت نیز انتخاب شده بود، در زمینه صنایع دستی نیز شهرت بخصوصی دارد. حتی می توان اینگونه بیان کرد که صنایع دستی اصفهان معرف فرهنگ و تاریخ کهن این شهر است.

چرا نصف جهان؟

همه ی ما حتی کسانی که تا به حال به اصفهان سفر نکردیم می دانیم که اصفهان یکی از کلان شهر های ایران به حساب می آید و در واقع سومین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. بناهای تاریخی متعددی در سطح شهر اصفهان وجود دارد که بسیاری از آن ها به عنوان میراث تاریخی یونسکو نیز به ثبت رسیده اند. معماری زیبای اسلامی، مسجد ها، مناره ها و پل های سرپوشیده ی اصفهان، زیبایی این شهر را دوچندان کرده و باعث منحصر به فرد شدن این شهر شده اند به همین دلیل سالهاست که به اصفهان، لقب نصف جهان را داده اند.

دانستنی های اصفهان

اصفهان در طول تاریخ همواره دستخوش اتفاقات زیادی بوده که روی هم رفته به اهمیت آن افزوده است. در ادامه سعی می کنیم پس از یک اشاره کلی به ویژگی های نصف جهان، به معرفی جذابیت های تاریخی، صنایع دستی، نحوه اقامت و خوردنی های خوشمزه اصفهان بپردازیم.

اصفهان یکی از پنج شهر مهم در زمینه توریست و گردشگری است و سالیانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران از سراسر ایران و نقاط مختلف دنیا است. اهمیت و تاریخچه ی پر از اتفاقات این شهر باعث شده تا در تقویم ملی ، یکم آذرماه به عنوان روز اصفهان ثبت گردد که البته این اتفاق پس از سالها بحث و اختلاف نظر، به دلیل ثبت نقاشی های صورت فلکی قوس که نماد ماه آذر به حساب می آید در نقاط مختلف اصفهان به ویژه بر سر در بازار قیصریه و میدان نقش جهان، صورت گرفت.

اصفهان لقب های زیادی را به خود اختصاص داده که مشهورترین آنها نصف جهان است. اما به غیر از این، در سال 2006 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و در سال 1388 به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برگزیده شد. همچنین در سال 1394 از طرف یونسکو، در لیست شهرهای خلاق جهان به دلیل صنایع دستی گسترده و متنوع، در کنار شهر رشت قرار گرفت.

جاذبه های تاریخی اصفهان

اصفهان جاذبه های تاریخی زیادی دارد که برخی از مسافران با رزرو بلیط هواپیما و سفر هوایی و برخی دیگر با وسیله های دیگر خود را برای دیدن این جاذبه ها به اصفهان می رسانند.

میدان نقش جهان

این میدان در طول تاریخ میدان مرکزی شهر اصفهان بوده و در مرکزیت مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. در چهار ضلع اطراف میدان بناهای تاریخی مانند کاخ عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه قرار دارند. همچنین سرتاسر میدان تعداد زیادی حجره واقع گردیده که جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان می باشند.

این بنا در بهمن ماه سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در ادامه در سال 1358 به عنوان اولین آثار ایرانی بود که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

سر در قیصریه

این بنا، در واقع ساختار ورودی بازار بزرگ اصفهان است که در سه طبقه ساخته شده بود که امروزه پس از تخریب طبقه سوم آن، دارای دو طبقه است. طبقه سوم این بازار، نقاره خانه بود که در آن اوقات مختلف روز را همراه با موسیقی اعلام می کردند. شباهت این بنا به یکی از بناهای شهر قیصریه باعث شد تا نام قیصریه را روی سردر بازار بگذارند. از ویژگی های این بنا می توان به نقاشی های موجود در بالای سر در، ناقوس دیر هرمز و همچنین ساعت موجود در قلعه پرتغالی های جزیره هرمز اشاره کرد که پس از فتح جزیره هرمز آن را به اصفهان آورده و بر روی سر در قیصریه نصب کردند.

سی و سه پل

این پل معروف نصف جهان، دارای 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض است که روی زاینده رود ساخته شده است. ساخت این پل در زمان حکومت شاه عباس صفوی انجام شد . بسیاری از مورخان و جهانگردان مناطق مختلف دنیا از این پل به عنوان یک شاهکار معماری و در لیست پل های درجه اول دنیا یاد کرده اند و از سی و سه پل به عنوان یک شگفتی تاریخی ایران نام برده اند.

منارجنبان

این اثر تاریخی در سال 1362 از خمینی شهر جدا و به شهر اصفهان ملحق شد. این بنا دارای دو مناره به پهنای 9 متر و بلندای 17 متر از سطح زمین می باشد که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت در می آید و به همین دلیل، نام منارجُنبان را روی آن نهادند.

کلیسای وانک

کلیسای وانک در دوران شاه عباس دوم ساخته شد و از کلیساهای تاریخی ارامنه اصفهان است. وانک در زبان ارمنی به معنی “صومعه” است. این کلیسا دارای مساحتی بیش از 8000 متر مربع است که حدود نیمی از آن را ساختمان ها و نیم دیگر را فضای سبز و باغ های زیبا در بر گرفته است. نقاشی های زیبا و مفهومی زیادی بر روی تمامی طاق ها و دیوارها، گنبد ها و به طور کل تمامی زوایای کلیسا کشیده شده اند که بیشتر آنها حاوی روایات و نوشته های انجیل است.

بخش منحصر به فرد این کلیسا در میان تمامی کلیساهای ارامنه، طلاکاری و تذهیب فوق العاده زیبای به کار رفته در کلیسای وانک است.

پل خواجو

در شرق سی و سه پل، پل دیگری بر روی زاینده رود به نام پل خواجو بنا گردیده که از ساخته های دوران شاه عباس دوم صفوی است. پل خواجو یکی از دیدنی ترین مناطق در شب های اصفهان است که زیبایی خیره کننده کاشی کاری های تاریخی آن مورد علاقه ی هر گردشگری است.

جاذبه های گردشگری طبیعی

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان در دهه 70 شمسی توسط شهرداری اصفهان در 17000 متر مربع بنا گردیده که توسط سیم توری که بر روی 11 ستوان قرار دارد، محصور گردیده است. این باغ محل نگهداری حدود 5000 گونه از پرندگان است که از نقاط مختلف دنیا گردآوری شده اند. از ویژگی های این باغ می توان به ساخت فضای مخصوص برای زندگی انواع گونه های پرندگان اشاره کرد. ساخت برکه برای پرندگان آبچر، قفس های شیشه ای برای پرندگانی مانند طوطی ها و مرغ عشق ها با قابلیت تنظیم دما برای زندگی در زمستان های سرد، محیط صخره ای برای پرندگان بیابانی و محیط پر درخت و جنگلی برای پرندگانی مانند طاووس ها و قرقاول ها، باعث شده تا این گونه های جانوری محیط زیست مناسبی برای بقا داشته باشند.

کوه صفه

یکی از تفرجگاه های معروف اصفهان که به نام بام اصفهان نیز شناخته می شود، کوه صفه است. در این مجموعه امکانات رفاهی و تفریحی زیادی از جمله تله کابین، پارک وحش، بولینگ، شهر بازی و … برای بازدید کنندگان فراهم شده که در کنار جاذبه های طبیعی مانند پیاده روی و کوه نوردی، باعث اهمیت بیشتر این مطنقه برای گردشگران گردیده است.

باغ گل

باغ گل یک دنیای رنگارنگ و دیدنی از گلها، در یک محیط چشم نواز و خیره کنند در شهر اصفهان است که شاید بتوان اینطور بیان کرد که از محل های محبوب علاقه مندان به گل و گیاه است. آب و هوای خوب این منطقه و همچنین آشنایی با انواع گل و گیاه می توانند دلیل مناسبی برای مدتی گذران وقت و گشت و گذار در این باغ رنگارنگ باشند.

صنایع دستی

همانطور که اشاره کردیم اصفهان در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیده و دلیل آن چیزی جز صنایع دستی منحصر به فرد نمی تواند باشد. صنایع دستی اصفهان از بهترین گزینه ها برای خرید سوغاتی است که بازار بزرگ اصفهان بهترین مکان برای دسترسی به با کیفیت ترین صنایع دستی این شهر است.

خاتم کاری

حرف از صنایع دستی اصفهان که می شود باید از خاتم کاری به عنوان یکی از مشهورترین و زیباترین صنایع دستی این شهر نام برد. هرچند که بنابر روایت های زیادی اولین خاتم کاری ها در شهر شیراز انجام شدند، اما در نهایت در اصفهان به عنوان یک پیشه به تولید انبوه رسید. به طوریکه این هنر خیره کننده در اصفهان، همچنان مشتریان و طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. در این هنر، با دقت و حوصله فراوان چندضلعی های منتظم با تعداد اضلاع متفاوت را با استفاده از مواد اولیه مختلف بر روی اشیای متنوعی حک می کنند.

طلاسازی

همانطور که می دانید امروزه صنعت طلاسازی و طلاکوبی در اصفهان جایگاه ویژه ای در بین شهر های ایران دارد. می توان اینطور بیان کرد که شهر اصفهان این جایگاه را به واسطه صنایع دستی و ساخت طلا در طول تاریخ به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد و هنری اش به دست آورده است.

سفال و سرامیک

سفال و سرامیک اصفهان نیز از شهرت زیادی برخوردارند به طوریکه با نزدیک شدن به این شهر و حتی در مسیر و جاده اشیای سفالی زیادی برای فروش در مغازه های مختلف به چشم می خورند. طراحی و نقاشی این سفال ها با گل و بوته هاو نقش های زیبا، طرفداران زیادی را برای سفالگری اصفهان ایجاد کرده است.

خوردنی های خوشمزه اصفهان

کشورمان ایران از دیرباز به خوردنی ها و غذاهای خوشمزه مناطق مختلفش معروف بوده که اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نمانده است. خوراکی های خوشمزه ای که گاهاً بخش زیادی از خریدها و سوغاتی های گردشگران از نصف جهان را تشکیل می دهند و می توانند برخی از آنها را به عنوان سوغاتی با خود به همراه ببرند.

گز

به جرأت می توان گفت اینکه به اصفهان سفر کنید و گز نخرید یا حداقل نخورید، کاری به شدت دشوار است. انواع متعددی از آن با طعم های مختلف وجود دارد که از خوشمزه ترین آنها می توان به گز پسته ای، گز لقمه و گز آردی اشاره کرد. تاریخچه ی تولید این خوردنی خوشمزه و شیرین در اصفهان به دوران صفویه باز می گردد. علت انتخاب این نام برای این شیرینی، استفاده از شهد و عصاره درخت گز انگبین است.

بریانی اصفهان

بریانی اصفهان شاید معروف ترین غذای سنتی این شهر باشد که در سرتاسر کشور شهرت خاصی دارد. به نوعی می توان از بریانی به عنوان یک همبرگر سنتی نام برد و دلیل آن شباهت ظاهری آن به همبرگر است. این غذا از ترکیب گوشت گردن گوسفند، جگر سفید، پیاز، زردچوبه و فلفل تهیه می شود. بریانی فروشی ها از پرطرفدارترین مقصدهای اصفهان برای شکم گردان به شمار می آیند.

پولکی

یکی از سوغاتی ها و شیرینی های خوشمزه اصفهانی، پولکی است که از اضافه ی شیره ای تهیه می شود که در فرایند تولید نبات به جا می ماند. طعم های متنوع این شیرینی خوشمزه باعث شده تا سلیقه های زیادی را پوشش دهد و همین امر به جذابیت این خوراکی کوچک خوشمزه افزوده است. از طعم های مختلف پولکی می توان به زعفرانی،شکلاتی، زنجبیلی، نعنایی، نارگیلی و … اشاره کرد.

راهنمای سفر و اقامت در اصفهان

اصفهان به دلیل تجربه ی زیاد میزبانی از مهمانان و گردشگران مختلف در طول تاریخ، شرایط خوبی را برای اقامت مسافران فراهم کرده به طوریکه مسافران می توانند انواع اقامتگاه های مدرن یا سنتی، مهمانسراها، هتل ها، اقامتگاه ها بومگردی و … را برای اقامت خود انتخاب کنند.

هزینه ی اقامت در اصفهان از 40 هزار تومان به ازای هر شب برای ارزان ترین مهمانسراها تا 700 هزارتومان برای هتل های 5 ستاره برآورد می شود.

برای سفر به اصفهان می توان از سه راه زمینی با خودرو، زمینی با قطار و سفر هوایی از طریق هواپیما اقدام کرد. اگر ما مبدأ سفر را تهران در نظر بگیریم، برای خرید بلیط هواپیما باید هزینه ای حدود 550 هزار تومان، برای سفر از طریق قطار کوپه ی 4 تخته هر نفر 75 هزار تومان و برای سفر زمینی با اتوبوس باید هزینه ای بین 40 تا 50 هزار تومان را برای هر نفر در نظر بگیریم.

برای حمل و نقل در شهر اصفهان هم می توان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد. اصفهان دارای سه خط مترو است که تا به امروز فقط یکی از آنها افتتاح و قابل استفاده گردیده که مسیر شمال-جنوب اصفهان را طی می کند. قیمت بلیط مترو در اصفهان به ازای هر سفر برای یک نفر 1000 تومان است. همچنین امکان استفاده از اتوبوس های شهری هم وجود دارد. در اصفهان 176 خط اتوبوس شهری وجود دارد که امکان رفت و آمد از این طریق را آسان تر می کند. اگر استفاده از این وسایل برای شما دشوار است در نهایت می توانید از تاکسی های شهری اعم از خطی و دربستی استفاده کنید. انواع تاکسی بی سیم، تاکسی های آنلاین، تاکسی فرودگاه، تاکسی ترمینال، تاکسی راه آهن و سایر تاکسی های موجود این امکان را برای شما فراهم می کنند تا رفت و آمد ساده تری در سطح شهر داشته باشید.

در انتها می خواهیم به یک ضرب المثل قدیمی اشاره کنیم: «شنیدن کی بُوَد مانند دیدن». اصفهان شهری پر از زیبایی و آثار خلاقانه ی تاریخی و هنری است و هزاران صفحه خواندن درباره ی این شهر هیچوقت نمی تواند جای سفر کردن و مشاهده ی زیبایی های این شهر از نزدیک را بگیرد. پس اگر تا به حال به اصفهان سفر نکردید، همین حالا به برنامه ریزی برای یک سفر تاریخی و هیجان انگیز به اصفهان اقدام کنید.

برای اینکه سفر راحتی داشته باشید تا بتوانید از زیبایی های این شهر زیبا لذن ببرید قطعا با خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی سفر راحت تری خواهید داشت و برای اینکه در سفر هوایی هزینه سفر خود را کاهش دهید با خرید بلیط ارزان هواپیما در زمان هایی که مسافر کم است مخصوصا در ایام غیر تعطیل و غیر اعیاد می توانند خرید بلیط هواپیما ارزان و به صرفه داشته باشید.

نظر شما در مورد جاذبه های سیاحتی و گردشگری شهر اصفهان چیست؟ آیا جاذبه های دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها را به لیست خودمان اضافه کنیم.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.