در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

10 جاذبه گردشگری شگفت انگیز در استان مازندران

نویسنده نیکان نصرالله تبار

شاید تصوری که همه ما از مازندران داریم به کودکی و دوران درس جغرافیا بر می‌گردد که مازندران با آب و هوای خوب و معتدل و طبیعت سرسبز و خاک حاصلخیز به ما معرفی می‌شد. امروز می‌خواهیم گشت کوتاهی در بین مکان های بکر استان مازندران بزنیم و منحصربه‌فردترین جاذبه های گردشگری مازندران را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی استان مازندران

یکی از استان‌های شمالی ایران، که در مرکز کرانه جنوبی دریای خزر واقع شده استان مازندران است. این استان با استان‌های تهران، گیلان، گلستان، سمنان، البرز و قزوین هم مرز است و با داشتن 22 شهرستان و تراکم جمعیتی نسبتا زیاد از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران به حساب می‌آید. طبق آخرین آمارهای منتشر شده مساحت این استان برابر با 23,756 کیلومتر مربع و دارای جمعیتی نزدیک به سه و نیم میلیون نفر می‌باشد.

مازندران از نظرهای مختلفی مانند کشاورزی، صنعتی و تجاری، حمل و نقل دریایی و … مورد توجه قرار می‌گیرد. اما موضوعی که ما می‌خواهیم امروز مورد بررسی قرار دهیم بحث گردشگری مازندران است که از نقاط قوت این استان به شمار می‌آید. به همین دلیل در ادامه به بررسی 10 تا از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری مازندران خواهیم پرداخت.

1- باداب سورت ساری

شهر ساری یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران می‌باشد و به جرأت می توان از باداب سورت، به عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری مازندران نام برد. چرا که مشابه آن تنها در نقاط انگشت شماری بر روی کره زمین وجود دارد. این جاذبه گردشگری مازندران دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند است.

 باداب سورت ساری

باداب سورت که در مرز میان استان مازندران و سمنان قرار گرفته، از تعدادی چشمه با آب‌هایی کاملاً متفاوت از نظر بو، رنگ و مزه تشکیل شده که با ساختار پلکانی خود منظره‌ای چشم نواز را ایجاد کرده است. این چشمه‌ها در ارتفاع 1841 متری سطح دریا قرار دارند و به خاطر میزان زیاد رسوبات و در بخش هایی دارا بودن اکسید آهن به رنگ‌های نارنجی، زرد، سبز و آبی دیده می‌شود. نیوزلند، ترکیه و آمریکا دیگر کشورهایی هستند که نمونه مشابه از این جاذبه گردشگری مازندران را دارند.

2- روستای فیلبند بابل

یکی از مناطق خوش آب و هوا که جز مکان های بکر استان مازندران می‌باشد، با منظره‌های دیدنی، روستای فیلبند است که ارتفاعی بالاتر از ابرها دارد. روستای فیلبند از توابع شهرستان بابل می‌باشد که از دیرباز به عنوان یک ییلاق شگفت‌انگیز شناخته می‌شده و امروزه نیز یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مازندران است.

روستای فیلبند بابل

هوای خنک تابستان‌ها فضای مناسبی را برای فرار از گرما فراهم کرده، به همین دلیل ساکنین این منطقه فقط در ماه‌های گرم سال در روستا اقامت می‌کنند و در زمستان و ماه‌های برفی به علت نبودن امکانات و سخت شدن رفت و آمد معمولاً خالی از سکنه است. به طور کلی روستای فیلبند بهترین مکان برای مسافرت در تابستان است که به علت از ازدیاد جمعیت در این فصل پیدا کردن مکانی برای اقامت کمی مشکل می‌شود.

3- شهرک توریستی نمک آبرود چالوس

در غرب شهرستان چالوس شهرکی گردشگری با جاذبه‌های تفریحی و اماکن رفاهی متعدد در مساحتی نزدیک به 600 هکتار به نام نمک آبرود قرار گرفته است. نمک آبرود یک شهرک توریستی در فاصله بین کوه و دریای خزر است که دارای امکاناتی نظیر مکان‌های اقامتی، رستوران‌ها، پارک جنگلی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، تله کابین، شهربازی، زیپ‌لاین و سورتمه بوده و شرایط خوبی را برای یک سفر لذت‌بخش بر فراز مکان های بکر استان مازندران فراهم کرده است.

شهرک توریستی نمک آبرود چالوس

علاوه بر اینها امکانات دیگری مانند پیست دوچرخه سواری، پارک دلفین‌ها، مجموعه پروازی، باشگاه تیراندازی، پینت بال، پیست کارتینگ، سینمای شش بعدی و فضاهای متعدد برای کمپ‌های روزانه، جذابیت گردشگری این منطقه را بیش از پیش می‌کنند. همین امکانات متعدد و متنوع تفریحی باعث می‌شود تا در ایام تعطیلات این شهرک به عنوان جاذبه گردشگری مازندران به یکی از شلوغ‌ترین اماکن شمال کشور تبدیل شود. پس حتما در چک لیست سفر داخلی خود شهرک توریستی نمک آبرود چالوس را هم قرار دهید.

4- پل ورسک سوادکوه

یکی از شاهکارهای مهندسی کشور پل راه آهن ورسک است که از قدیمی‌ترین پل‌های راه آهن به ثبت رسیده در کتاب گینس نیز هست. خطوط راه آهن را در این منطقه به نام سه خط طلا نیز می‌نامند و علت نامگذاری آن نیز اهمیت آن در حمل و نقل و تحولی است که در سال‌های دور در حمل و نقل از طریق راه آهن در میان کوه ایجاد کرده بود.

پل ورسک سوادکوه

این پل در 27 کیلومتری شهر پل سفید از توابع شهرستان سوادکوه واقع و از سال 1315 بهره‌برداری از آن آغاز گردیده است. بیشینه ارتفاع پل از زمین زیر آن به 61 متر رسیده و با گذشت بیش از 80 سال از قدمت آن، همچنان روزانه قطارهای متعددی از روی آن عبور می‌کنند. نام ورسک از روستای ورسک گرفته شده که در 85 کیلومتری شهرستان قائمشهر قرار دارد. اگر قصد بازدید از پل تاریخی ورسک را دارید، ارتفاعات ورسک نیز منطقه زیبا و خوش آب و هوایی برای اقامت و لذت بردن از طبیعت ناب برای گردشگری مازندران است.

5- تله کابین رامسر

رامسر را از قدیم به عنوان عروس شهرهای ایران می‌شناختند. زیبایی این شهر که مابین رشته کوه و جنگل‌های سرسبز البرز و ساحل زیبای دریای خزر قرار گرفته باعث شده تا سالیان سال، این شهر در لیست شهرهای مورد علاقه گردشگران از زیباترین شهرهای استان مازندران پابرجا بماند.

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر، یکی از زیباترین و درواقع بزرگترین خط تله کابین کشور است ساحل دریای خزر و ارتفاعات جنگل‌های کوهستانی این منطقه را به هم متصل نمود. این تله کابین به منظور بهره برداری از جنگل‌های سرسبز، طبیعت بکر و رویایی و افزایش پتانسیل گردشگری این منطقه در سال 1383 احداث گردید. ایستگاه کوهستانی تله کابین رامسر که به “بام رامسر” شهرت دارد، منظره بی‌نظیری از دریای خزر را به همراه امکانات رفاهی متعدد مانند رستوران، کافه، مغازه‌های مختلف مانند فروشگاه‌های صنایع دستی، مجموعه هتل بام که از سوئیت‌های زیبا و خاص تشکیل شده، برای گردشگران فراهم کرده است تا بتوانند یک اقامت به یاد ماندنی در یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری مازندران را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه هتل ارزان رزرو کنیم

6- خانه موزه نیما یوشیج نور

برای علاقه‌مندان به فرهنگ، ادبیات و تاریخ، بازدید از روستای یوش بسیار لذت‌بخش خواهد بود. منطقه‌ای خوش آب و هوا و دنج واقع در بلده، شهرستان نور که زادگاه نیما یوشیج، پدر شعر نوی فارسی نیز هست. خانه نیما یوشیج که این روزها به موزه تبدیل شده مهم‌ترین جاذبه گردشگری مازندران در این منطقه می‌باشد.

خانه موزه نیما یوشیج نور

طرفداران او از شهرهای مختلف کشور بیشتر در فصل‌های بهار و پاییز به یوش می‌آیند تا ضمن لذت بردن از زیبایی‌های منطقه، از خانه قاجاری نیما و وسایل او نیز بازدید کنند. نیما یوشیج ابتدا پس از مرگش در شهر ری دفن شد اما چندین سال بعد پیکر او به زادگاهش منتقل شد تا امروزه در کنار بهجت اسفندیاری( خواهر نیما) و سیروس طاهباز(گردآورنده آثار نیما) آرامگاهی را در حیاط منزل تاریخی نیما تشکیل دهند.

7- دریاچه چورت ساری

در جاده ساری به کیاسر، روستایی به نام چورت در ارتفاع 1034 متری از سطح دریا قرار گرفته است. در فاصله 10 کیلومتری این روستا، در دل جنگل‌های بکر این منطقه دریاچه‌ای 5/2 هکتاری وجود دارد که به دلیل نزدیکی به این روستا به همین نام شناخته می‌شود.

دریاچه چورت ساری

دریاچه چورت که به نام دریاچه میانشه نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران از جاذبه های گردشگری مازندران است که در سال 1318 به دلیل زمین لرزه و رانش زمین و در نهایت بسته شدن مسیر چشمه‌ای که در آن منطقه قرار داشت، شکل گرفت. شکل گرفتن این دریاچه در دل جنگل باعث شده تا هنگامی که سطح آب پایین می‌رود، باقی مانده درختان منطقه نیمه فرو رفته در آب منظره زیبا و چشم نوازی را رقم بزنند.

8- آبشار اسپه او بهشهر

اسپه او در گویش مازندرانی به معنای “آب سفید” است. در 30 کیلومتری شهر بهشهر و در جنگل‌های هزار جریب، آبشاری به شکل پلکانی و کاسه‌ای با ارتفاع 30 متر قرار دارد که در طی زمان در 7 طبقه بر روی بستری آهکی شکل گرفته و محلی‌ها به آن نام آبشار اسپه او را داد‌ه‌اند. آبشار اسپه از مکان های بکر استان مازندران است.

آبشار اسپه

برای بازدید از این جاذبه گردشگری مازندران کافی‌ست تا خود را به روستای پاسند در چند کیلومتری بهشهر برسانید. سپس وارد جاده‌ای زیبا و جنگلی می‌شوید و پس از رسیدن به رودخانه نکا، باید بقیه مسیر را به پیاده روی در دل طبیعت بگذرانید. مسیر حرکت شما برخلاف جریان رودخانه است و در این راه باید گاهاً پا به آب بزنید و از رودخانه عبور کنید. در نهایت پس از رسیدن به آبشار می‌توانید از طبیعت بکر لذت برده و تنی هم به آب بزنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد بازدید از اسپه او را دارید، لباس اضافه را فراموش نکنید که با خیالی آسوده به زیر آبشار بروید.

9- روستای جواهرده رامسر

همانطور که قبلاً گفتیم، رامسر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که از سال‌های دور مورد توجه گردشگران و حتی استراحتگاه شاهان ایرانی بوده است. یکی از مناطق دیدنی رامسر، روستای جواهرده می‌باشد که امروزه به یکی از توریستی‌ترین روستاهای شمالی کشور تبدیل شده است. شرایط آب و هوایی خوب، امکانات مناسب اقامتی و طبیعتی زیبا و آرامبخش، دلیل جذب تعداد زیادی مسافر از سرتاسر کشور به این منطقه است.

روستای جواهرده رامسر

جواهرده در 27 کیلومتری رامسر و در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا واقع شده است. در جاده‌ای پر پیچ و خم و سرسبز! پس از رسیدن به این روستا، چیزی که بسیار به چشم می‌‌آید، آبشار آن است. در طول مسیر آبشارهای متعددی را مشاهده خواهید کرد که به صورت فصلی و یا دائمی به زیبایی راه می‌افزایند.

پس از رسیدن به این جاذبه گردشگری مازندران، گزینه‌های متنوعی از اجاره سوئیت، کلبه جنگلی، آلاچیق، خانه و ویلا در جواهرده برای اقامت پیش رویتان خواهد بود. رستوران‌های محلی مختلف، دکه‌ها، کافه‌های سنتی و استراحتگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانید در آن به صرف غذاهای خوشمزه مازندرانی و گیلانی بپردازید و از آرامش طبیعت منطقه لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شهر رشت

10- جنگل دوهزار تنکابن

یکی دیگر از مکان های بکر استان مازندران، جاده جنگلی دو هزار است که تنکابن را به منطقه‌ای حیرت‌انگیز در ارتفاعات جنگل‌های شمال وصل می‌کند. چیزی که در طول مسیر متوجه خواهید شد، خنک شدن هوا و دلچسب شدن منظر‌ه‌ای است که از آن عبور می‌کنید. پس از طی مسیر شرجی دریا تا خنکی کوهستان، در نهایت به منطقه خوش آب و هوای دوهزار می‌رسید.

جنگل دوهزار تنکابن

جنگل دوهزار از جنگل های مازندران مانند دیگر مناطق ییلاقی این استان، بیشتر در فصول گرم سال و به خصوص تابستان‌ها مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. رودخانه، جنگل، آب و هوای خنک و امکانات اقامتی بومی شرایط خوبی را برای یک سفر ییلاقی تابستانی برای مسافران فراهم می‌کنند. اما اگر می‌خواهید در بهترین زمان به دوهزار سفر کنید، باید پاییز را انتخاب کنید. کاهش رطوبت هوا شرایط بهتری را برای اقامت در میان جنگل رقم می‌زند. البته اگر در قصد سفر در این زمان را دارید همراه داشتن لباس‌های گرم را فراموش نکنید. شب‌های سرد و خنکی پیش رو خواهید داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین و زیباترین جاذبه های گردشگری مازندران را به شما معرفی کنیم. برای دیدن همه این جاذبه‌های زیبا می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به این استان زیبا سفر کرده و از دیدن آن‌ها لذت ببرید. نظر شما در مورد مکان های بکر استان مازندران چیست؟ آیا موارد دیگری را می‌شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آن‌ها را به لیست خودمان اضافه کنیم.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.