در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

بهترین جاهای دیدنی تبریز

نویسنده سمانه اسدی

تبریز یکی از مهمترین شهرهای ایران، پرجمعیت‌ترین شهر خطه آذربایجان و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر با وسعتی بیش از 23700 کیلومتر مربع، یکی از پهناورترین شهرهای ایران و قطب اداری، ارتباطاتی، تجاری، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی شمال غرب ایران است.

این شهر از نظر تاریخی هم یکی از مراکز مهم ایران است، آنچنان که در زمان سلسله صفوی به عنوان چهارمین شهر بزرگ دنیا شناخته می‌ٰشد و جز لیست شهر های پربازدید بود. علاوه بر این، شهر تبریز به عنوان محل اقامت ولیعهد در دوران قاجار هم نقش بسیار مهمی در ایران داشت. این شهر زیبا در طول تاریخ بارها ویران شده و سپس از نو ساخته شده است. در حال حاضر قدیمی‌ترین آثار موجود در آن به زمان پارتیان و ساسانیان باز می‌گردد.

در این مقاله قصد داریم برای کمک به افرادی که قصد خرید بلیط هواپیما به مقصد این شهر دیدنی را دارند، تعدادی از بهترین جاهای دیدنی تبریز را معرفی کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

1. بازار بزرگ تبریز

شاید یکی از مهمترین و شناخته شده‌ترین جاذبه های تبریز، بازار بزرگ این شهر باشد. قدمت بازار بزرگ تبریز که در سال 2010 در فهرست یونسکو ثبت شد به بیش از 1000 سال پیش باز می‌گردد.

بازار بزرگ تبریز

این بازار زیبا که با بیش از 1 کیلومتر طول دارد، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان هم به شمار می‌رود و دارای 24 کاروانسرا است. گفتنی است که این بازار بی‌نظیر در سال 1193 هجری قمری و به دنبال زلزله‌ای عظیم تقریبا با خاک یکسان شد، اما پس از آن و به همت نجف قلی خان دنبلی، حاکم وقت شهر تبریز بازسازی شد. اگر به بازارگردی علاقه‌مندید حتما بازدید از بازار تبریز را در چک لیست سفر داخلی خود قرار دهید.

2. ائیل گلی

یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاهای گردشگری تبریز برای مسافران و گردشگرانی که قصد خرید بلیط ارزان هواپیما از تهران به تبریز را دارند، پارک ائیل گلی است. این پارک زیبا و با صفا که در جنوب شرقی شهر قرار دارد، یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهر است.

 پارک ائیل گلی

علاوه بر این دریاچه مصنوعی پارک و عمارت زیبای کلاه فرنگی در داخل آن هم از جمله جاذبه های تبریز هستند که گردشگران نباید بازدید از آن را از دست بدهند چراکه تبدیل به یک تجربه هیجان انگیزبرایشان خواهد شد. گفتنی است که عمق دریاچه این پارک که در زمان آق قویونلوها تاسیس شده و در زمان صفویان گسترش یافت، به 12 متر هم می‌رسد.

3. مسجد جامع

مانند تقریبا همه شهرها، مسجد جامع تبریز در کنار بازار، مدرسه و کاروانسرا، قلب شهر تبریز باستانی را تشکیل می‌دهد. پیشنیه این مسجد زیبا و چشمگیر به دوران سلجوقیان باز می‌گردد، اما مانند اکثر بناهای تاریخی در طول زمان بارها آسیب دیده و بازسازی شده است. به همین دلیل مسجدی که امروز پیش چشم گردشگران قرار دارد، ترکیبی تقریبا منحصر به فرد از معماری دوران‌های مختلف است.

مسجد جامع تبریز

4. کاخ شهرداری

یکی دیگر از جاهای گردشگری تبریز که می تواند دلیل خرید بلیط هواپیما سیستمی توسط گردشگران و سفر آنها به تبریز باشد، بنای کاخ شهرداری تبریز است که در مرکز شهر تبریز و در میدان شهرداری قرار دارد.

کاخ شهرداری تبریز

این ساختمان زیبا در فاصله سال های 1314 تا 1318 توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و از آن به عنوان دفتر اصلی شهرداری و تالار شهر استفاده شد. کاخ شهرداری در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و اکنون بخشی از آن به صورت موزه در آمده است.

5. مقبره الشعرا

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز، گورستان قدیمی مقبره الشعرا یا همان قبرستان سرخاب است. این آرامستان قدیمی دفن بیش از 400 نفر از بزرگان شعر و ادب ایران است که از مشهورترین آنها می توان به استاد شهریار، اسدی طوسی، مانی شیرازی، شاهپور نیشابوری اشاره کرد.

 مقبره الشعرا

گفتنی است که در سال 1350 بنای یادبودی توسط غلام رضا فروزان در این گورستان ساخته شد که اکنون به یکی از نماد های اصلی شهر تبریز تبدیل شده است.

6. خانه مشروطه

یکی دیگر از جاذبه های تبریز که می‌تواند گردشگران را ترغیب به خرید بلیط آنلاین هواپیما به مقصد این شهر نماید، خانه مشروطه است. مالک این خانه که در سال 1247 ساخته شد، یکی از تجار طرفدار مشروطه به نام حاج مهدی کوزه کنانی معروف به ابوالمله بود.

خانه مشروطه تبریز

بعد از حادثه به توپ بسته شدن مجلس به دست کلنل لیاخوف روس و به دستور محمد علی شاه، و در پی آغاز قیام تبریز در حمایت از مشروطه، این بازرگان خوشنام خانه خود را در اختیار بزگان جریان مشروطه مانند ستارخان و باقرخان قرار داد.

درب‌های این عمارت زیبا که در سال‌های اشغال شهر تبریز به دست روس‌ها یعنی در فاصله سال‌های 1324 و 1325 محل برگزاری جلسات سران حزب دمکرات آذربایجان بود، در سال 1357 به صورت موزه مشروطه بر روی مردم باز شد.

7. روستای کندوان

یکی دیگر از جاهای گردشگری تبریز، که با خرید بلیط هواپیما می‌توانید به آنجا سفر کنید و از دیدن آن لذت ببرید روستای صخره‌ای کندوان است که در دامنه‌های کوه سهند و در کنار رودخانه کندوان واقع شده است.

روستای کندوان تبریز

ویژگی اصلی این روستای زیبا که آن را به یک جاذبه منحصربه فرد در ایران و نادر در جهان تبدیل کرده است، معماری خانه‌های روستا است که همگی از طریق سوراخ کردن صخره‌ها و به شکل غارهای دست‌ساز هستند. قدمت این روستای بی‌نظیر را به زمان حمله مغولان نسبت می‌دهند. کندوان می‌تواند جز مقاصد تابستانی سفر شما باشد.

8. قره کلیسا

این کلیسای باستانی که در فهرست میراث جهانی قرار دارد، بر روی مزار تاتادوس، یکی از حواریون حضرت مسیح ساخته شده است. وجه نامگذاری آن به قره، احتمالا به دلیل استفاده از سنگ سیاه در ساخت بنای کلیسا است. 

قره کلیسا تبریز

از بهترین جاهای دیدنی تبریز که دلیل بسیاری از گردشگران برای خرید بلیط هواپیما تهران تبریز است، بنای تاریخی قره کلیسا است. قره کلیسا یا همان کلیسای تادئوس مقدس (طاطاووس) اولین کلیسای ساخته شده در جهان مسیحیت است.

9. موزه آذربایجان

دومین موزه باستان شناسی بزرگ ایران پس از موزه ملی تهران، موزه آذربایجان است که توسط آندره گدار و با الهام از معماری سنتی آذربایجان ساخته شد، در سال 1341 افتتاح شده است و شما در صورت رزرو بلیط هواپیما و سفر به آذربایجان از این موزه باستانی نیز می‌توانید دیدن کنید.

موزه آذربایجان

این موزه محل نگهداری بیش از 1200 اثر باستانی است که متاسفانه تعداد اندکی از آنها برای عموم نمایش داده شده‌اند. گفتنی است که قدیمی‌ترین آثار این موزه مربوط به عصر آهن است. یکی از مهمترین آثار به نمایش داده شده در این مجموعه، اسکلت مرد و زنی است که قدمت آنها به 3000 سال قبل باز می‌گردد.

10. مسجد کبود

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز، مسجد کبود یا همان مسجد جهانشاه است. این بنا که به شهادت کتیبه‌های موجود بر روی دیوارها، نام اولیه آن عمارت مظفریه بوده است، در سال 845 هجری به دستور دختر جهانشاه قراقویونلو به نام صالحه خانم ساخته شد.

مسجد کبود تبریز

متاسفانه در زلزله سال 1158 این بنا دچار آسیب‌های زیادی شد و گنبدهای آن فرو ریخت. ویرانی مسجد کبود به مدت 150 سال و تا سال 1318 ادامه داشت. از این سال به بعد کار بازسازی مجموعه آغاز شد تا اینکه این بازسازی ساختمان در سال 1355 پایان یافت. البته روند مرمت و بازسازی کاشی کاری‌های مسجد هنوز ادامه دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله ۱۰ تا از بهترین جاهای دیدنی تبریز را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این اطلاعات به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب مقصد سفر کمک کرده باشد.

اگر شما هم قصد سفر به شهر زیبا و تاریخی تبریز را دارید می‌توانید با خرید بلیط ارزان هواپیما هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید و همچنین با انتخاب بلیت چارتری و بلیط لحظه آخری خرید بلیط هواپیما ارزان و به صرفه‌تری داشته باشید.

سمانه اسدی

سمانه سال 91 تو رشته ی عمران فارغ التحصیل شد و از همون زمان یکی از همکارهای پرانرژی ماست. سمانه تو شرکت به روحیه ی دوستانه و چهره ی خندان معروفه و همین موضوع باعث میشه تا هم به بقیه انگیزه بده و هم خودش تو کارش بهترین باشه. کارهای چالشی و هیجان انگیز رو دوست داره و با تحقیق و نوشتن درباره ی سفر، سعی می کنه تا احساس تازگی و سرزندگی خودش رو منتقل کنه