در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

باکو، سفر زمینی یا هوایی؟!

نویسنده نیکان نصرالله تبار

باکو، یکی از مدرن ترین و زیباترین شهرهای آذربایجان است که در حاشیه دریای خزر قرار دارد. از جمله عواملی که باعث شده شمار زیادی از ایرانی ها، باکو و آذربایجان را به عنوان مقصد سفر خارجی انتخاب کنند، عواملی نظیر نزدیک بودن مسافت، جاذبه های گردشگری، مدرن بودن، تاریخ و فرهنگ غنی و هزینه ارزان سفر می باشد. باکو شهری ساحلی، تاریخی، مدرن و با سرعتی بالا در حال پیشرفت است که بزودی قرار است بزرگترین جزایر مصنوعی جهان با بودجه ای بسیار هنگفت ساخته شود که خود باعث افزایش چشمگیر گردشگر در این کشور می شود.

یکی از مزایای سفر به باکو، آشنایی زبان مردم باکو به زبان فارسی و همچنین ترکی است. شهر باکو در باور مردم به معنای باد‌کوبه یعنی جایی که باد زیاد می وزد تلقی می گردد.

در این مقاله سعی شده تا با ارائه مسیرهای ممکن سفر به آذربایجان، بتوانید بهترین مسیر را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

نا گفته نماند چه با تور به این شهر سفر کنید یا خودتان شخصا اقدام کنید، مطمئن هستیم که سفری بسیار لذت بخش و فراموش نشدنی انتظارتان را خواهد کشید.

دریافت ویزای آذربایجان به صورت آنلاین، تنها در 3 روز

برای سفر به آذربایجان نیاز است که قبل از سفر، ویزای این کشور را تهیه کنید. از ۲۱ دی ماه سال ۱۳۹۵ دریافت ویزای جمهوری آذربایجان به صورت آنلاین محیا شده است، پس از درخواست، این ویزا ۳ روز بعد به شما تحویل داده می شود.

می توانید در هر روزی از هفته در تمام طول ساعت شبانه روز بدون اینکه در نمایندگی های کنسولی آذربایجان حاضر شوید به سامانه الکتریکی بروید و اقدام به گرفتن ویزا کنید.

ویزاهایی که از طریق این سامانه فرستاده می شود حداکثر ۳۰ روز اعتبار دارند و اگر ویزایی با اعتبار بیش از ۳۰ روز می خواهید باید به نمایندگی های کنسولی آذربایجان بروید.

راه های سفر به باکو(آذربایجان)

زمینی

سفر به باکو جز آن دسته از سفرهایی است که به‎دلیل نزدیکی به ایران امکان سفر زمینی وجود دارد. در سفر زمینی باکو، اتوبوس‌هایی لوکس، گردشگران را به این شهر می‌رساند. البته به‎ دلیل اینکه معمولا برنامه‎ریزی‎های سفر به باکو کوتاه‎مدت است؛ به‎صرفه نیست که مدت زیادی از وقت سفر در راه هدر شود.

هوایی

سفر هوایی به باکو، راحت ترین نوع سفر است که همیشه با امکانات خوبی در دسترس می باشدو با خرید بلیط هواپیما می توانید این سفر هوایی را انجام دهید. همچنین برای کسانی که تنها برای کم‎کردن هزینه سفرشان می‎خواهند سفر زمینی را انتخاب کنند برای کاهش هزینه سفر میتوانید با خرید بلیط چارتری و لحظه آخری خرید بلیط ارزان هواپیما را انجام دهید همچنین امکان استفاده از تورهای لحظه آخری باکو نیز وجود دارد بنابراین؛ امروزه افراد کمتری هستند که به تورهای زمینی باکو فکر می‎کنند. مدت زمان پرواز حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

قطار

اما سفر به باکو با قطار سختی‏‎های خاصی دارد از آنجایی که مستقیما از ایران نمی‎توان با قطار به باکو رفت. برای این نوع سفر باید از تهران به آستارای آذربایجان و از آنجا با قطار به باکو بروید.

خودرو شخصی

برای سفر به باکو علاوه بر راه های ذکر شده در بالا، می توان با خودرو شخصی و به صورت زمینی از دو گذرگاه آستارا و بیله سوار موغان نیز گذر کرد.

اگر از سمت شمال غرب کشور به باکو سفر می کنید مرز بیله سوار انتخاب بهتری است برای رسیدن به باکو و اگر درمرکز و شرق کشور هستید مسیر آستارا مناسب شماست.

راهنمای سفر با خودرو شخصی

چنانچه از بین تمام راه های ممکن سفر به باکو، تصمیم گرفتید با ماشین شخصی به آذربایجان سفر کنید نیاز است که مراحلی را بگذرانید. اولین گام داشتن مجوز خارج کردن ماشین از کشور (کاپوتاژ)، دفترچه بین المللی ماشین (سند)، گواهینامه بین المللی و نمره بین المللی می باشد.

برای گرفتن کاپوتاژ نیاز است که به گمرک مراکز استان ها یا گمرک تهران و یا گمرک شهرهای مرزی مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید برای دریافت کاپوتاژ مدارکی همچون شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، گواهینامه، کارت ماشین، برگ سبز ماشین، اصل و فتوکپی سند ماشین را حتما به همراه داشته باشید. مجوزی که صادر می شود ، شش ماه تا یکسال اعتبار دارد.

همچنین برای خارج شدن از مرزهای ایران باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید که باید به حساب مشخصی واریز شود و فیش واریزی را هنگام خروج به مامورین ارائه دهید.

اگر قصد سفر از سمت تبریز را دارید تقریبا 4 ساعت مسیر سرسبز و طبیعت کوهستانی و زیبایی را تا مرز بیله سوار موغان خواهید داشت. بعد از رسیدن به مرز تا شهر باکو 212 کیلومتر راه پیش روی شماست که پس از انجام تشریفات گمرکی وکارهای مرزی به اولین شهر که بیله سوارآذربایجان است خواهید رسید.

اگر در مرکز و شرق کشور هستید بهتر است از مرز آستارا عبور کنید. بعد از گذشتن از مرز آستارا و طی کردن 500 متر، به آستارای آذربایجان که شهری کوچک تر نسبت به آستارای ایران است می رسید. از جاذبه ی زیبای این جاده، تماشای دریای خزر درتمام طول راه است.

حداکثر سرعت مجاز دراین جاده 100 کیلومتر است. درسراسر مسیر دوربین های پلیس فعال هستند و درصورت رعایت نکردن قوانین راهنمایی ورانندگی شما را جریمه خواهند کرد. تا باکو حدود 350 کیلومتر مسافتی است که طی 4 تا 5 ساعت طی خواهید کرد.

و بالاخره تصمیم نهایی

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در همه مراحل سفر نقش مهمی را بازی می کند، داشتن برنامه ریزی و دانستن هزینه ها و میزان بودجه ای که باید در نظر داشته باشید، است که قطعا برای سفر به باکو هم نیاز دارید تا برای هزینه های سفر برنامه ریزی کنید.

برای رزرو بلیط هواپیما در سفر به باکو می توانید از سایت روگو اقدام کنید و با مقایسه قیمت بلیط ها خرید بلیط ارزان هواپیما نیز داشته باشید و هزینه سفر را هم کاهش دهید.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.