در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

دانستنی های سفر به تفلیس؛ شهر کلیساهای تاریخی و طبیعت دل انگیز

نویسنده نیکان نصرالله تبار

اگر برای اولین تعطیلات پیش روی خود در حال برنامه ریزی سفر به تفلیس، پایتخت گرجستان هستید تصمیم خوبی گرفته‌اید. یک شهر مدرن که بافت تاریخی‌اش را نیز حفظ کرده است و با جذابیت‌های فراوان خود مسیر جذب توریست را برای کشور خود هموار کرده است.

تفلیس شهری نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت، برای شناخت بهتر این شهر باید روزها را با آرامش به کند و کاو کافه‌ها، گالری‌ها، موزه‌ها، رستوران‌ها و قسمت‌های قدیمی شهر گذراند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر هرآنچه که برای شناخت بهتر این شهر قبل از سفر لازم است.

معرفی شهر تفلیس، پایتخت تاریخی و باشکوه گرجستان

شاید بتوان از تفلیس، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر تفلیس نام برد که بخش عمده ای از زیبایی‌های گرجستان را در خود جای داده است. جمعیت این شهر طبق آخرین آمار ارائه شده چیزی حدود 1,118,035 نفر بوده که درآمده عمده مردم این شهر از راه کشاورزی، صنعت و گردشگری به دست می آید و تلاش بی وقفه مردم در زمینه ی صنعت و گردشگری باعث شده تا هرچند هنوز به رفاه بالایی نرسیده باشند، اما اعتماد به نفس و امید به زندگی در میان گرجی ها روز به روز بیشتر شود.

نکته ی جالب توجه در مورد این مردمان خونگرم و مهمان نواز این است که عدم وجود تعصبات دینی در میان آنها باعث شده تا بتوانید مساجد و کلیساهای زیبایی را در کنار هم در سطح شهر دیدنی تفلیس ببینید. زبان رسمی تفلیسی ها گرجی و واحد پولشان نیز لاری است.

سفر به تفلیس

برای سفر به تفلیس می توانید از دو راه زمینی و مسیر هوایی را با خرید بلیط هواپیما به این شهر برسید. سفر زمینی به تفلیس نیز از طریق خودرو و قطار امکان پذیر است. در ادامه به بررسی مسیرهای سفر به تفلیس از طریق مسیر ریلی و سفر با هواپیما خواهیم پرداخت.

خرید بلیط قطار تفلیس

برای سفر با استفاده از قطار به تفلیس، باید از کشورهای ارمنستان و یا آذربایجان به این شهر برسید. قطار تفلیس – ایروان در حال حاضر در روزهای فرد در این مسیر تردد می کند، اما خرید بلیط قطار تفلیس از باکو همه روزه امکان پذیر بوده و قطار تفلیس – باکو همه روزه این مسیر را طی می کند.

خرید بلیط هواپیما تفلیس

برای سفر به تفلیس از راه هوایی، این شهر دارای یک فرودگاه به نام فرودگاه بین المللی شوتا روستاولی می باشد که در فاصله‌ی 17 کیلومتری جنوب شرقی شهر واقع شده است و در حال حاضر پروازهای دائمی از این فرودگاه به مقصدهایی نظیر استانبول، باکو، ایروان، دبی، تاشکند، کیِف، موسکو، تهران، برلین، پاریس، ورشو و … صورت می گیرد. همچنین پس از رسیدن به فرودگاه تفلیس، شما می توانید از طریق قطار و یا تاکسی خود را به شهر برسانید. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تفلیس می توانید به صفحه ی خرید بلیط هواپیما تفلیس مراجعه کنید و از ارزانترین قیمت بلیط ها در روگو بهره مند شوید.

بهترین زمان سفر به تفلیس

از لحاظ آب و هوایی تفلیس را می توان شهری با 4 فصل در نظر گرفت. بدین معنی که تابستان هایی مشابه مناطق گرمسیری و زمستان هایی با سرمای فراوان خواهد داشت. در فصل های بهار و پاییز هم هوایی معتدل در مسیر گرما به سرما و بالعکس دارد. بنابراین از لحاظ آب و هوایی شاید بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به تفلیس باشند و به دلیل حجم سفر در این فصل امکان خرید بلیط هواپیما ارزان وجود ندارد اما برای طرفداران سرما زمستان‌های تفلیس نیز جذابیت های خود را دارد و به دلیل سرما و مسافر کم در این فصل می توانید با بلیط چارتری و بلیط لحظه آخرید فرصت خرید بلیط ارزان هواپیما را داشته باشید.

اما موضوع مورد علاقه عده ای از گردشگران هنگام انتخاب زمان سفر، فستیوال ها و جشنواره های مقصد است. معروف‌ترین جشن و فستیوال تفلیس، فستیوال تیبالیزوبا است که به صورت رسمی هرسال یکم اکتبر مصادف با 9 مهرماه به مناسبت تولد شهر تفلیس برگزار می گردد.

یکی دیگر از فستیوال های بین المللی و پرطرفدار تفلیس نیز فستیوال پنیر است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کندو در این ایام هم به دلیل حجم زیاد مسافر برای رزرو بلیط هواپیما با گرانی قیمت بلیط روبه رو خواهید شد. اگر علاقه مند به این گونه مراسمات هستید می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنتی به زمان و محل دقیق برگزاری سالیانه ی آنها دست پیدا کنید، همچنین سعی کنید هنگام بازدید از این فستیوال ها دوربین خود را نیز فراموش نکنید چرا که صحنه های زیبایی برای ثبت عکس های به یاد ماندنی خواهید دید.

اقامت در تفلیس

برای اقامت در تفلیس گزینه های متفاوتی پیش روی شما خواهد بود. شما می توانید با هزینه ای بسیار پایین(تا سقف 20 دلار) برای یک شب در هاستل اقامت کنید یا یک هتل متوسط با هزینه ای زیر 100 دلار برای اقامت خود انتخاب کنید. همچنین امکان اجاره سوئیت یا آپارتمان نیز برای شما فراهم است که هزینه ی آنها بسته به فاصله ای که از مرکز شهر دارند، متفاوت است اما به طور کلی هزینه ی اجاره ی آپارتمان در تفلیس از 30 لاری تا 400 لاری متغیر است.

جاذبه های گردشگری تفلیس

بخش قدیمی شهر تفلیس، مکان بسیار خوبی برای شروع گشت و گذار و کاوش در شهر است. در آنجا می توانید مکان های دیدنی و بناهای تاریخی ارزشمند بسیاری ار از جمله کلیساها و قلعه ها مشاهده کنید. خیابان های پر پیچ و خم و باریک و مسیرهایی که طی خواهید کرد، منظره های زیبایی برای عکاسی شما فراهم می کنند. به نوعی می توان گفت این شهر قدیمی برای پیاده روی ساخته شده است، پس شما هم بدون در نظر گرفتن مقصد، از قدم زدن در این خیابان ها لذت ببرید و گاهی از کافه نوشیدنی و خوراکی های خوشمزه بگیرید تا به لذت مسیرتان افزوده شود. اما جدای از این خیابان ها، مکان های زیادی در تفلیس وجود دارند که نباید بازدید از آنها را از دست دهید. در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

قلعه ناریکالا یا Narikala Castle

این قلعه یکی از دیدنی ترین بناهای تفلیس است که تقریباً از تمامی شهر قابل مشاهده است. تاریخچه ی ساخت این سازه ی آجری به قرن چهارم هجری و همزمان با تأسیس تفلیس بر می گردد به همین دلیل تفلیسی ها به آن لقب “روح و قلب تفلیس” را نیز داده اند.

کلیسای جامع سامبا تفلیس یا Holly Trinit

این کلیسا که بزرگترین کلیسای ارتدوکس شرقی در جهان می باشد در قلب شهر تفلیس و بالای تپه سنت الیاس واقع گردیده است. این مجموعه از 9 کلیسای کوچک، بخش های زیرزمینی، ساختمان های مرتبط و باغ ها تشکیل شده است که قابلیت میزبانی از 15000 بازدید کننده در لحظه را دارد. ساخت این مجموعه یک دهه به طول انجامید و در نهایت ساختمانی با 84 متر ارتفاع و با صلیبی طلایی بر روی گنبد میانی اش، منظره ی زیبایی به شهر بخشیده که توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

مجسمه مادر یا Kartlis Deda

در کنار قلعه ناریکالا، مجسمه ای به نام کارتلیس ددا یا مجسمه مادر وجود دارد که به عنوان نماد شهر تفلیس شناخته می شود. این مجسمه بسیار معروف در خارج از مرکز شهر واقع شده و شمایل زنی معروف به مادر گرجستان است که در یک دست او شمشیر و در دست دیگرش فنجان قرار دارد.

پل صلح یا Peace Bridge

از اولین بناها با معماری مدرن ساخته شده در تفلیس می توان از سازه ی شیشه و فولادی پل صلح نام برد که در حال حاضر از اصلی ترین جاذبه های توریستی تفلیس به شمار می آید. این پل در سال 2010 افتتاح گردیده و توسط یک معمار ایتالیایی بر روی رودخانه Mtkvari ساخته شده است.

برای دیدن زیبایی های این کشور می توانید با قطار و هواپیما سفر کنید اما قطعا با خرید بلیط هواپیما و سفر با هواپیما سفر راحت تری خواهید داشت و خستگی سفر شما را از لذت های این شهر غافل نخواهد کرد.

خینکالی و خاچاپوری

شاید بتوان از این دو غذای محبوب گرجی به عنوان جاذبه های گردشگری نام برد. چرا که در هر قسمت شهر در دسترس هستند و در میان گردشگران محبوبیت بسیار زیادی دارند. خاچاپوری نوعی نان است که با پنیرهای مخصوص گرجستان پر شده و خینکالی مخلوط گوشت و ادویه در خمیر مخصوصی است که به شکل سرخ شده سرو می شود.

نظر شما در مورد دیدنی های تفریحی و گردشگری شهر تفلیس چیست؟ آیا موارد دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها به لیست خودمان اضافه کنیم.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.