در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

راهنمای سفر به ایروان؛ پایتخت تاریخی ارمنستان

نویسنده نیکان نصرالله تبار

ایروان، شهری با تاریخ هزار ساله که قدمت آن به به دوران ظهور قدیمی ترین تمدت های جهان باز می گردد. نماد اصلی این شهر کوه آرارات است که از هر نقطه ی ایروان قابل مشاهده است. ارمنستان به علت همجواری با ایران همیشه یکی از ارزانترین مقاصد سفر برای ایرانیان به شمار می آمده و همچنان با وجود افزایش قیمت ارز مقصد پرسفر ایرانیان به حساب می آید. داشتن مرز زمینی با ایران و امکان سفر کم هزینه از راه زمینی می تواند یکی از دلایل پرطرفدار بودن شهر زیبای ایروان در میان ایرانیان باشد.

معرفی شهر ایروان، دانستنی های قبل از سفر به شهر صورتی

ایروان که یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا است، بزرگترین شهر و پایتخت کشور ارمنستان است که به عنوان قطب گردشگری، تاریخی، فرهنگی و صنعتی این کشور شناخته می شود. بنابر سنگ نوشته های موجود با خط میخی، قدمت ایروان به 782 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد به همین دلیل یکی از منحصر به فردترین معماری ها و شهرسازهای جهان را می توانید در ایروان تجربه کنید. ایروان تقریباً یک قرن پیش در سال 1918 میلادی به عنوان پایتخت ارمنستان انتخاب شد که در واقع چهاردهمین پایتخت ارمنستان نیز به شمار می آید.

ایروان دارای جمعیتی حدود 1,107,800 تن می باشد که در مساحتی برابر با 223 کیلومتر مربعی زندگی می کنند. این شهر در دامنه کوه آرارات و کرانه ی رود هرازدان واقع گردیده که به لطف همین موقعیت جغرافیایی دارای طبیعت و چشم اندازهای جذابی است. زبان رسمی ایروان مانند سایر شهرهای ارمنستان ارمنی بوده و واحد پول رسمی آنها نیز درام است که با علامت اختصاری AMD شناخته می شود.

ایروان را با نام شهر صورتی نیز می شناسند، چرا که قسمت عمده ی نمای ساختمان های موجود در سطح شهر را سنگ های آتشفشانی تشکیل داده اند که باعث شده اند تا اولین چیزی که به چشم هر گردشگری می آید، جدای از زیبایی های شهر رنگی صورتی گلگون ایروان باشد.

بهترین زمان سفر به ایروان

ایروان به طور کلی دارای آب و هوایی خشک و قاره ای است به گونه ای که تابستان های گرم و طولانی مدت و در مقابل زمستان های سرد است که معمولاً در این فصل ها شاهد میزان کم رطوبت خواهید بود. اگر از طرفداران هوای معتدل و ملایم هستید بهترین زمان برای سفر شما به ایروان اواخر بهار (اردیبهشت تا تیر ماه) و اوائل پاییز است(شهریور تا ماه آبان). گرم ترین زمان برای سفر به ارمنستان نیز مرداد ماه است که میانگین دمای هوا در روزها به 35 درجه سانتیگراد می رسد. زمستان های ایروان نیز معمولاً با بارش برف همراه است که دیدن زیبایی سفیدپوش شدن این شهر نیز خالی از لطف و جذابیت نیست.

به طور کل می توان اینطور بیان کرد که هر فصل سال در ایروان شاهد جذابیت ها و زیبایی های خاصی است که باعث می شود تا با توجه به سلایق مختلف بهترین زمان سفر به ایروان متفاوت باشد.

جاذبه های گردشگری ایروان

قاعدتاً شهرهایی با پیشینه و اهمیت تاریخی باید دارای دیدنی های منحصربه فردی باشد که ایروان نیز از این قاعده مستثنی نیست. هنگام گشت و گذار در سطح شهر ایروان، بناهای تاریخی متعدد، درختکاری زیبای خیابان ها، ساختمان های مدرن و گران قیمت و کافه ها و فروشگاه های خاص موجود در سرتاسر خیابان ها لذت طی کردن این مسیرها را دوچندان می کنند.

میدان جمهوری یا Republic Square

یکی از دیدنی های ایروان که تقریباً همه ی گردشگران ایروان به آن می روند میدان جمهوری است. این میدان یکی از آثار تاریخی زیبای ارمنستان به حساب می آید که به سبک معماری شوروی بنا گردیده است. دور تا دور این میدان را ساختمان های قدیمی و زیبا مانند بنای تاریخی وزارت ارتباطات و هتل ماریوت در کنار گالری هنر و ساختمان وزارت امور خارجه فرا گرفته اند.

خانه اپرا یا The Opera House

از جمله دیدنی های پرطرفدار ایروان، خانه ی اپرا است که با گنجایش 1400 نفر در سال 1993 افتتاح و تا به امروز شاهد اجراهای متعدد کنسرت های اپرای ایروان و جهان بوده است. یک ورودی این تالار به سالن اپرا و باله اختصاص داشته و ورودی دیگر آن به سالن کنسرت خاچاطوریان منتهی می شود.

ماتناداران یا Matenadaran

این موزه که محل نگهداری دست نوشته های قدمی و تاریخی به زبان های ارمنی، روسی، عربی و فارسی است بی شک یکی از جذاب ترین دیدنی های ایروان به حساب می آید. ماتناداران که گنجینه ای از بالغ بر 17000 متن خطی، کتاب های دستنویس و یا چاپی بسیار قدیمی در خود جای داده است، برای علاقه مندان به تاریخ، فرهنگ و ادبیات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

موزه ی تاریخ ارمنستان یا The History Museum of Armenia

موزه ی تاریخ ارمنستان که یکی دیگر از دیدنی های ایروان به حساب می آید، در میدان جهموری واقع گردیده و یکی از دلایل اهمیت و زیبایی این میدان می باشد. قسمت های مختلف این موزه به باستان شناسی، قوم شناسی و مردم شناسی اختصاص داده شده اند. قدمت این موزه به حدود یک قرن پیش باز می گردد و تا به امروز بیش از 400,000 شی تاریخی و دیدنی در آن گردآوری و نگهداری می شوند.

کلیسای کاتولیک ایروان یا Katoghike Church

کلیسای کاتوقیکه یا کلیسای عظیم، درواقع تنها تنها کلیسای قرون وسطایی به جا مانده در شهر ایروان است. این بنا از بزرگ ترین کلیساهای ایروان قدیم به شمار می آمده که شامل دو ساختمان اصلی و ساختمان نیایش و روشن کردن شمع می باشد. لازم به ذکر است که بازدید از این کلیسای زیبا و تاریخی برای عموم رایگان است.

مسجد کبود یا Blue Mosque

مسجد کبود که به سبک معماری اسلامی در ایروان بنا گردیده، متعلق به شیعیان است که در قرن هیجدهم در دوران ایرانی ارمنستان احداث شد. در این مسجد گوشت حلال برای مسلمانان به فروش می رسد و همچنین به ارامنه ی فارسی دوست، زبان فارسی تدریس می شود.

هزینه های سفر به ایروان

اولین موضوع مهم هنگام سفر به ایروان این است که طبق توافق بین ایران و ارمنستان، شهروندان این دو کشور می توانند بدون نیاز به ویزا و تنها با داشتن گذرنامه به یکدیگر سفر کنند. بنابراین هنگام سفر به ارمنستان نیازی به نگرانی راجع به مراحل اخذ ویزا و هزینه های آن نیست. فقط همراه داشتن پاسپورت و پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور، به شما اجازه ی اقامت تا 90 روز در خاک ارمنستان را خواهد داد.

برای سفر به ایروان و به طور کل به کشور ارمنستان از مبدأ ایران، راه های مختلفی از جمله سفر زمینی از طریق اتوبوس یا خودروی شخصی و یا سفر هوایی از طریق خرید بلیط هواپیما ایروان وجود دارد. در ادامه به بررسی هزینه های هرکدام از آنها به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

سفر هوایی به ایروان، قیمت بلیط هواپیما ایروان

اگر بخواهید کمترین زمان را در مسیر باشید، بدیهی است که باید هزینه ی بیشتری پرداخت کنید. قیمت بلیط هواپیما ایروان در ایام مختلف، متفاوت است اما به طور کلی این قیمت در بازه ی 1,500,000 الی 2,500,000 تومان در روزهای مختلف و برای ایرلاین های مختلف در تغییر است. برای اطلاع از قیمت دقیق بلیط هواپیما تهران – ایروان می توانید به صفحه خرید بلیط هواپیما ایروان مراجعه کنید.

سفر زمینی به ایروان، سفر به ارمنستان از طریق اتوبوس

اگر می خواهید با هزینه ی کمتری به ایروان سفر کنید، راه سفر زمینی پیش رویتان خواهد بود. برای کسانی که نمی خواهند از طریق خودروی شخصی سفر کنند، می توانند از شهرهای مختلف با استفاده از اتوبوس به سمت ارمنستان حرکت کنند. قیمت بلیط اتوبوس تهران – ایروان حدود 250,000 تومان است که این قیمت نیز مانند قیمت بلیط هواپیما ایروان در ایام مختلف سال می تواند متفاوت باشد.

همچنین برای خرید بلط ارزان هواپیما می توانید در ایامی از سال که حجم مسافر برای سفر به این کشور کم است با خرید بلیط چارتری و بلیط لحظه آخری، خرید بلیط هواپیما ارزان و به صرفه داشته باشید.

سفر زمینی از طریق خودروی شخصی

سفر زمینی به ایروان از طریق خودروی شخصی نیز امکان پذیر است و سالانه عده ی زیادی از مسافران از این طریق به ارمنستان سفر می کنند. برای این که بتوانید در کشور ارمنستان رانندگی کنید باید در مرحله ی اول گواهینامه ی رانندگی خود را بین المللی کنید. هزینه ی بین المللی کردن گواهینامه در حال حاضر حدود 141,000 تومان است. سپس باید برای خودروی خود پلاک بین المللی دریافت کنید که هزینه ای حدود 425,000 تومان برای شما خواهد داشت.برای صدور کارت مالکیت بین المللی نیز باید 130,000 تومان بپردازید و همچنین هزینه ای 30,000 تومانی برای دریافت مجوز خروج از کشور نیز باید در نظر داشته باشید.

فراموش نکنید که برای سفر به خارج از کشور از طریق خودروی شخصی حتماً باید بیمه نامه ی مخصوص را نیز برای خودروی خود تهیه کنید که هزینه ی آن با توجه به سقف اعتبار، مدت زمان بیمه نامه و شرکت بیمه کننده متغیر است.در نهایت نیز هنگام خروج از کشور، مابه التفاوت قیمت بنزین ایران با کشور ارمنستان به مبنای حجم باک شما (بدون در نظر گرفتن میزان پر بودن باک) از شما دریافت خواهد شد.

هزینه اقامت در ایروان ( رزرو هتل در ارمنستان)

پس از طی مسیر به شیوه های مختلف و رسیدن به مقصد، یکی از کلی ترین و اصلی ترین هزینه ها، هزینه ای است که بابت اقامت خواهید پرداخت. ایروان گزینه های متفاوتی در بازه های قیمتی مختلف برای اقامت دارد که برای رزرو ارازنترین آنها می توان با هزینه ای حدود 2100 تا 17000 درام ارمنستان اقدام به اقامت در هاستل نمود. هزینه ی اجاره ی آپارتمان نیز در بازه ی 5800 تا 27000 درام متغیر است. همچنین برای اقامت در هتل های ایروان نیز باید هزینه ای از 3000 درام برای یک شب اقامت در یک هتل 3 ستاره تا 150,000 درام برای یک شب اقامت در یک هتل 5 ستاره ی مجلل در نظر داشته باشید.

هزینه ی تردد و حمل و نقل در ایروان

برای تردد در سطح شهر ایروان می توان از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، تاکسی، اتوبوس، اتوبوس برقی و مینی بوس استفاده کرد. هزینه ی بلیط تک مسیره مترو، اتوبوس، مینی بوس و اتوبوس برقی برابر 100 درام ارمنستان و حداقل هزینه ی تاکسی 600 درام می باشد. اگر با ماشین شخصی وارد ایروان شدید، باید برای هر لیتر بنزین 450 درام بپردازید.

هزینه ی غذا و خورد و خوراک در ایروان

ایروان از لحاظ غذایی تنوع زیادی را برای شما فراهم کرده است. هزینه ی یک وعده غذا در رستوران یا فست فود معمولی در ارمنستان از 2000 درام آغاز شده و این هزینه در رستوران های لوکس از 6000 درام شروع می شود.

علاوه بر آنها اگر می خواهید در منزل به آشپزی مشغول شوید، باید برای خرید مواد اولیه هزینه ای مطابق با جدول زیر را مد نظر داشته باشید:

نظر شما در مورد دیدنی های تفریحی و گردشگری شهر ایروان چیست؟ آیا موارد دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها به لیست خودمان اضافه کنیم.

برای سفر به ایروان پایتخت ارمنستان با هواپیما می توانید برای رزرو بلیط هواپیما به صورت آنلاین از سایت روگو اقدام کنید و در کمتر از چند دقیقه خرید بلیط هواپیما را انجام دهید.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.