در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

چه وسایلی داخل هواپیما ممنوع است؟

نویسنده سجاد افضلی

اگر مسافر هستید و قصد بستن چمدانتان را دارید، دست نگه دارید. چون ممکن است بخاطر قرار دادن یک بطری آب یا شیشه عطر، قبل از ورود به هواپیما برای بررسی امنیتی مجبور به باز کردن چمدانتان شوید و تمامی وسایل را بیرون بریزید تا مواردی که طبق قوانین حمل بار هواپیمایی غیرمجاز هستند، را از چمدانتان خارج کنید.

بی شک دلتان نمی‌خواهد که وسایل باارزش خود را همانجا رها و تحویل مامور بازرسی دهید، چون مسئولان مربوطه با این مسئله کاری ندارند که شما از قوانین حمل بار اطلاع داشته‌اید یا خیر.

پس بهتر است با خواندن این مقاله از وسایل مجاز و غیر مجاز حمل بار در هواپیما مطلع شوید و با خیالی آسوده چمدانتان را ببندید و عازم فرودگاه شوید.

احتمالا شما هم از دسته مسافرانی باشید که قصد آماده کردن دو چمدان را دارید، چمدانی (کیف دستی) که با خود به داخل کابین می‌برید و چمدانی که به بار تحویل می‌دهید که با توجه به توضیحاتی که در مورد قوانین ذکر می‌شود می‌توانید برخی از وسایل را در کیف دستی و برخی را در چمدان جای دهید. ناگفته نماند حمل بعضی از وسایل نیز کلا غیر مجاز است. شما می‌توانید بعد از رزرو بلیط هواپیما قوانین اون شرکت هواپیمایی که خرید بلیط هواپیما را انجام دادید، بخوانید و مطلع شوید که چه وسایلی داخل هواپیما ممنوع است تا در هنگام سفر در فرودگاه دچار مشکل نشوید.

چه وسایلی داخل هواپیما ممنوع است

انواع ابزارها و سلاح ها

از وسایل های ممنوع در هواپیما قرار دادن و حمل هر گونه سلاح سرد و گرم چه در کیف دستی و چه در چمدان می‌باشد. حتی وسایلی که مربوط به دفاع شخصی همچون اسپری فلفل، نانچیکو، پنجه بوکس و سایر سلاح‌های هنرهای رزمی و … باشد.

حمل ابزارهایی همچون آچار، انبردست و پیچ گوشتی در کیف دستی در صورتی غیر مجاز می‌باشد که اندازه ابزار بیش از 17 سانتی‌متر باشد. در غیر این صورت باید آنها را به دقت بسته‌بندی کرده و در چمدان قرار دهید.

آوردن تمامی اجسام اعم از چاقو، قیچی، تیغ، کاتر و … به داخل کابین هواپیما غیر مجاز است و می‌توانید این وسایل را در چمدانی که به بار تحویل می‌دهید، قرار دهید.

مایعات و ژل ها

اما از دیگر وسایلی که در هواپیما ممنوع است و به طور معمول در بازرسی‌ها جلوی آن را می‌گیرند، حمل مایعات و ژل‌ها است. البته حمل مایعات در کیف دستی تا زیر 100 میلی گرم مجاز است این قانون در رابطه با مواد خوراکی ژله‌ای همچون مربا، کره‌ی بادام زمینی و برخی از انواع پنیرها نیز وجود دارد. (با توجه به اینکه بلیت مربوط به کدام ایرلاین است، پیش از پرواز حجم دقیق را بررسی کنید). توجه داشته باشید که حتما مایعات باید در ظرفی شفاف قرار داشته باشند.

مایعات و ژل ها

بنابراین پیشنهاد می‌شود مایعات و خوراکی‌های ژله‌ای را در چمدان قرار دهید و با خود به داخل کابین نبرید. البته در بعضی از فرودگاه‌ها می‌توانید خرید خوراکی‌های این چنینی را بعد از عبور از بازرسی دوم انجام دهید.

همچنین حمل تمام مایعات مخاطره‌آمیز مثل اسیدها، مواد قابل اشتعال همچون نفت، بنزین و … به هر مقداری هم در چمدان و هم در کیف دستی ممنوع است.

بیشتر بخوانید: ترفندهای بستن چمدان

داروها و تجهیزات پزشکی

حمل تمامی داروها، چه داروهایی که نیاز به نسخه دارند و چه داروهایی که نیاز به نسخه ندارند، بلامانع است ولی بهتر است که نسخه‌های خود را به همراه داشته باشید.

چنانچه دارو به صورت مایع و نیاز به حمل در کیف دستی دارید حتما ماموران بازرسی را از این موضوع مطلع سازید تا بررسی‌های لازم صورت پذیرد.

البته باید این را بدانید که برای دارو قوانین مخصوصی وجود دارد. توصیه می‌کنیم که از قبل درباره این قوانین اطلاعات کسب کنید، می‌توانید مقاله لیست داروهای ممنوعه را مطالعه فرمایید.

داروها و تجهیزات پزشکی

به طور مثال قرص کدئین که به عنوان داروی مسکن استفاده می‌شود برای برخی از کشورها نیاز به ارائه نسخه پزشک است ولی برای برخی کشورهای عربستان سعودی، تایلند، ژاپن، امارات متحده‌ی عربی و یونان کلا ممنوع و جرم محسوب می‌شود.

در صورت داشتن پلاتین و یا باتری قلب، شما مجاز به پرواز هستید، اما بهتر است مدارک لازم پزشکی برای عبور از بازرسی را به همراه داشته باشید.

در صورت موقعیت‌های خاص پزشکی و با تایید خط هوایی خود، می‌توانید کپسول اکسیژن خود را به داخل کابین ببرید.

همچنین در صورت نیاز به استفاده از وسایلی چون ویلچیر و یا سایر وسایل حرکتی حتما پیش از سفر هماهنگی‌های لازم را با ایرلاینی که بلیت هواپیمای شما به آن تعلق دارد را انجام دهید.

وسایل الکترونیکی و برقی

دیگر چه وسایلی داخل هواپیما ممنوع است ؟

وسایل الکترونیکی که وزن و ابعاد آن برای کابین مناسب است را همراه داشته باشید. وسایلی مانند لپ تاپ، آی‌پد، تبلت‌ و گوشی‌های همراه، ام‌پی‌تری پلیر و کنسول‌های بازی دستی و باتری‌ها هم که معمولا در چک لیست سفر خارجی هست را می‌توانید در کابین هواپیما ببرید و هم می‌توانید به انباری هواپیما تحویل دهید. اما با توجه به خطرهای آسیب دیدن وسایل برقی بهتر است در انباری هواپیما نگذارید مگر اینکه به صورت ایمنی بسته‌بندی شده باشند.

وسایل الکترونیکی و برقی

لوازم ورزشی

اگر برای شرکت در یک مسابقه‌ی ورزشی سفر می‌کنید و یا می‌خواهید تجهیزات ورزشی خود را برای استفاده همراه ببرید، باید بگوییم که آنها را باید به قسمت بار تحویل دهید، بیشتر لوازم ورزشی مجاز جز وسایلی که در هواپیما ممنوع است بوده و قابل به حمل به داخل کابین نیستند.

لوازم ورزشی

احتیاجات کودکان

شما مجاز به حمل داروهای مخصوص کودک، شیر مادر و کلیه مایعات و غذاهای مخصوص کودک در صورتیکه که نوزاد یا کودکی در میان مسافران باشد، در کیف دستی هستید. در واقع بسیاری از لوازم سفر با کودک جز وسایل های ممنوع در هواپیما نیستند.

لوازم کودک

دیگر موارد

بسیاری از خطوط هوایی و فرودگاه‌ها به شما این اجازه را می‌دهند تا یک بسته کبریت را در کیفی که به داخل کابین می‌برید قرار دهید، البته توجه داشته باشید حمل هرگونه کبریت در چمدانی که به بار تحویل می‌دهید جز وسایلی که در هواپیما ممنوع است می‌باشد.

اگر قصد سوغات بردن داریدبهتر است آنها را کادو نکنید چون ماموران بازرسی برای بررسی آن ممکن است بسته بندی را باز کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که چه وسایلی داخل هواپیما ممنوع است .

قوانین و میزان حمل بارهای مجاز در ایرلاین ها یکسان نیست و برای اطمینان بیشتر و برای داشتن پرواز و سفری آرام بهتر است پس از خرید بلیط هواپیما و پیش از بستن چمدان قوانین را به دقت بررسی کنید تا در بازرسی فرودگاه دچار مشکلی نشوید.

سفر به سلامت!

سجاد افضلی