در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

مراحل سوار شدن به هواپیما، از خانه تا هواپیما

نویسنده سمانه اسدی

پرواز برای آن دسته از مسافرین، که برای بار اول سفر هوایی را تجربه می‌کنند، می‌تواند کمی با استرس همراه باشد اما دانستن برخی موارد، کمک می‌کند تا برای شروع مطمئن و بی‌دردسر تجربه اولین پرواز، که مطمئنا همیشه در یادتان خواهد ماند، خاطره‌ای دلچسب و به یادماندنی باشد. در این مقاله به طور کامل مراحل سوار شدن به هواپیما سفر داخلی و همچنین مراحل سوار شدن به هواپیما پرواز خارجی را توضیح می‌دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

گام اول در شروع سفر هوایی، مرحله خرید بلیط هواپیما است که به راحتی می‌توانید با جستجو در وب سایت روگو ،کلیه پرواز‌های ارائه شده سازمان هواپیمایی در هر بازه زمانی دلخواهتان را بررسی کرده و در نهایت پرواز متناسب با شرایط موردنظر و قیمت مناسب، انتخاب و خرید بلیط هواپیما ارزان خود را انجام دهید.

سوارشدن به هواپیما

قبل از حضور در فرودگاه آماده باشید

فرودگاه محلی پرازدحام است و دیدن این شلوغی ممکن است برای شما نگران کننده باشد حضور به موقع در فرودگاه، یکی از مراحل سوارشدن به هواپیما بوده که رعایت آن الزامی می‌باشد. برای پروازهای داخلی دو ساعت قبل از پرواز، پروازهای خارجی سه ساعت قبل ازموعد پرواز، در فرودگاه حاضر باشید تا مراحل پرواز و سوار شدن به هواپیما را انجام دهید.

حضور در فرودگاه

اولین کار ،بعد از رسیدن به فرودگاه، پیدا کردن ایرلاین پروازتان است. در فرودگاه‌ها ترمینال‌های مختلفی وجود دارد و هر ایرلاین، ترمینال مخصوص به خود را داشته که ترمینال پروازتان را می‌توانید به صورت آنلاین و یا پرسش از پرسنل فرودگاه پیدا کنید.

چک- این (Check-In) و گرفتن کارت پرواز

از دیگر مراحل سوارشدن به هواپیما مرحله دریافت کارت پرواز است. گیت پروازتان را از مانیتورهای موجود در فرودگاه می‌توانید پیدا کنید. بوردهای کامپیوتری که اطلاعات پرواز شامل شهر مبدا و مقصد، شماره گیت و وکانتر پذیرش، زمان پیشبینی شده ورود و خروج، وضعیت پرواز که شامل فرود، تاخیر، در حال سوار شدن مسافران، است در فرودگاه پیدا کنید. با توجه به اینکه برای گرفتن کارت پرواز، ارائه بلیت، کارت شناسایی و گذرنامه (در صورت نیاز) الزامی است پس مدارک شناسایتان را همراه خود داشته باشید و از گذاشتن آن، در چمدان خودداری کنید.

از مراحل سوار شدن به هواپیما پرواز خارجی ارائه فیش پرداخت عوارض خروج از کشور می‌باشد و در صورت عدم پرداخت، می‌توانید از دستگاه‌های Atm که در فرودگاه تعبیه شده و با وارد نمودن کد ملی صاحب گذرنامه، در فرودگاه پرداخت خود را انجام دهید.

کارت پرواز

تحویل بار هم، در همین مرحله انجام خواهد شد. چمدان‌های شما وزن‌کشی شده و به قسمت بار منتقل می‌شوند. اما در صورتی که اضافه بار داشته باشید، می بایست مبلغی را به عنوان جریمه، به بانک مستقر در فرودگاه پرداخت کرده، بعد از آن به همین گیت بازگشته و بار خود را تحویل دهید.

سالن انتظار فرودگاه

این بخش از مراحل سوار شدن به هواپیما مربوط به سالن انتظار فرودگاه می‌باشد. ممکن است مسافر، خیلی زودتر از زمان پروازش به فرودگاه رفته و یا پروسه زمانی چک-این را در مدت کوتاهی طی کرده باشد و یا به دلیل تاخیر در پرواز، تا زمان پرواز وقت زیادی داشته باشد. به همین دلیل و برای رفاه حال بیشتر مسافران در تمام گیت‌ها، سالن انتظار فراهم کرده‌اند. در این سالن، معمولا کافی‌شاپ‌هایی برای گذران وقت است.

سالن انتظار فرودگاه

همچنین باید بدانید که در سالن‌های انتظار سرویس بهداشتی نیز وجود دارد حواستان به صدای بلندگوها و مانیتور وبوردینگ اطلاعات پرواز، در سال انتظار باشد، معمولا نیم ساعت قبل از پرواز ،مسئولان خط هوایی و گیت پرواز، مسافران را برای سوار شدن به هواپیما دعوت می‌کنند.

سوار شدن به هواپیما

آخرین مرحله از راهنمای پرواز با هواپیما وقتی است که شماره پرواز یا نام مقصدتان را شنیدید باید به گیت موردنظر مراجعه کنید. نگران نباشید با بلندگو باجه هر پرواز را اعلام می‌کنند. آخرین مرحله از لحظه سوار شدن به هواپیما بررسی کارت پرواز و سرشماری مسافران در همین بخش انجام می‌شود.

در فرودگاه‌های کوچک، پس از خروجی از گیت به سمت هواپیما، راهنمایی خواهید شد. اما معمولا در این بخش از مراحل سوارشدن به هواپیما در فرودگاه‌های بزرگ مسیر رسیدن به هواپیما با اتوبوس طی خواهد شد البته وسیله نقلیه افرادی که بلیط فرست کلاس دارند، متفاوت خواهد بود و در مرحله بعد از مسافران اکونومی، سوار هواپیما می‌شوند.

سوار شدن به هواپیما

در برخی از ایرلاین‌ها در لحظه سوار شدن به هواپیما برای رسیدن به هواپیما پل‌های اتصال به هواپیما (jetway)استفاده می‌کنند، یک پل موقت تاشدنی، از سکو پهن خواهد شد تا مسافران بتوانند از طریق آن به هواپیما برسند. اگرچه این نوع از پل‌ها به ندرت مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما هنوز در برخی فرودگاه‌ٰها کاربرد دارند.

حالا شما سخت‌ترین مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه را پشت‌سر گذاشته‌اید و پس از سوار شدن به هواپیما مهمانداران با لبخندی مهربان پذیرای شما خواهند بود.

جمع‌بندی

در این مقاله مراحل سوار شدن به هواپیما پرواز خارجی و داخلی را با جزئیات برایتان شرح دادیم. امیدواریم که این نکات کمک کند تا شما پروازی بی‌دغدغه و لذت بخش را تجربه کنید. چنانچه قصد رزرو بلیط را دارید می‌توانید به آسانی آن را از سایت روگو سفارش دهید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که حتما در هنگام سفر با دانلود فایل pdf بلیط هواپیما، یک نسخه از بلیط به صورت کاغذی یا الکترونیکی در گوشی به همراه داشته باشید.

سمانه اسدی

سمانه سال 91 تو رشته ی عمران فارغ التحصیل شد و از همون زمان یکی از همکارهای پرانرژی ماست. سمانه تو شرکت به روحیه ی دوستانه و چهره ی خندان معروفه و همین موضوع باعث میشه تا هم به بقیه انگیزه بده و هم خودش تو کارش بهترین باشه. کارهای چالشی و هیجان انگیز رو دوست داره و با تحقیق و نوشتن درباره ی سفر، سعی می کنه تا احساس تازگی و سرزندگی خودش رو منتقل کنه