در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

باید و نبایدهای تغذیه ای سفر را جدی بگیرید

نویسنده نیکان نصرالله تبار

هرکدام از ما عادات و سلیقه ی غذایی مخصوص به خود را داریم. بعضی از ما رژیم های غذایی خاص داریم، برخی دیگر در غذا خودرن وسواس به خرج می دهیم، دسته ای به قیمت غذا اهمیت می دهیم و برای بعضی هایمان، عطر و رنگ و طعم غذا در اولویت قرار دارد.

وقتی تصمیم می گیریم با هواپیما به شهر و کشور جدیدی سفر کنیم تجربیات ناشناخته مختلفی پیش رو داریم که یکی از مهم ترین آنها تغذیه در حین سفر یا حین پرواز با هواپیما است که باید حواسمان به آن باشد، چرا که می توان گفت تغذیه ارتباط مستقیمی با سلامتی و حتی امنیت در سفر دارد.

احتمالاً برایتان این سوال به وجود می آید که تغذیه چه ارتباطی با امنیت دارد، اما نباید فراموش کنید که یکی از راه های رایج دزدی از گردشگران و مسافرها، مسموم کردن آنهاست. در واقع هدف از سفر لذت بردن و ساختن خاطرات فراموش نشدنی است و این امر بدون داشتن بدنی سالم و سرحال محقق نمی شود.

قبل از حرکت

در نظر داشته باشید که تا رسیدن به مقصد خود راه زیادی در پیش دارید. علی الخصوص اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی را دارید، خوردن بعضی غذاهای چرب و پرحجم می تواند در هنگام پرواز برای شما مشکلاتی را به وجود بیاورد. اگرچه بدن انسان برای هضم خیلی از غذاهای فست فودی در حالت عادی هم دچار مشکل می شود.

پس بدیهی است که قبل از سفر باید از خوردن این دسته از غذاها و همچنین نوشیدنی های گازدار و غذاهایی که باعث نفخ می شوند خودداری کرد. چرا که فشار حاصل از ارتفاع پرواز، خود به تنهایی می تواند منجر به نفخ شکم شود و بر روی گوارش شما تاثیر بگذارد، حال در نظر بگیرید با خوردن غذاهای نامناسب قبل سفر این شرایط را برای شما سخت تر نیز خواهد شد.

حتما بعد از رزرو بلیط هواپیما برای سفر از مراعات تغذیه در هنگام سفر با هواپیما بخوانید تا در طول سفر با تغذیه نامناسب موجب ازار سفر شما نشود.

هنگام پرواز

خطوط هوایی مختلف این امکان را برای مسافران فراهم کرده تا بتوانند غذای خود را انتخاب کنند اما این موضوع در مورد تمامی خطوط هوایی صدق نمی کند و شما باید همواره با توجه به رژیم غذایی یا محدودیت های غذایی خودتان و با در نظر گرفتن مدت زمان سفر، مطمئن شوید که غذاهایی که در هواپیما سرو می شود مناسب شما هستند.

حتما بعد خرید بلیط هواپیما قوانین ان شرکت هواپیمایی را بخوانید یا از کسانی که سفر با آن ایرلاین تجربه داشتن پرس جو کنید تا تنها موجب بد گذراندن شما در سفر نشود.

این مورد را هم در نظر داشته باشید خرید بلیط ارزان هواپیما دلیل بر بد بودن کیفیت غدا یا شرکت هواپیمایی نیست بلکه بلیط های چارتری در زمانی که حجم مسافر کم باشد برای پر شدن صندلی مجبور است با درصد تخفیف زیاد بلیط های خود را ارائه دهد و این فرصت برای شما فراهم می شود با خرید بلیط هواپیما ارزان شرکت هواپیمایی با کیفیت عالی را تهیه کنید و سفر لذتبخشی داشته باشید.

در مجموع به همراه داشتن یک بطری آب، مقداری آجیل و میوه خشک و تنقلات کم حجم و پر انرژی راهکار خوبی برای حفظ انرژی بدن هنگام سفرهای طولانی است.

حتی الامکان اگر سیستم گوارشی شما حساس است یا تحت اثر استرس پرواز قرار گرفتید، از خوردن بسته های غذایی سرو شده در هواپیما پرهیز کنید زیرا دلپیچه در هنگام پرواز می تواند لحظات دردناکی را برای شما رقم بزند.

در مدت زمان اقامت در مقصد

در سوئیت ها و آپارتمان های اجاره ای، برخلاف هتل ها شرایط ساده و اولیه پخت پز فراهم است. پس می توانید با مراجعه به نزدیک ترین فروشگاه یا بازار محلی، مواد اولیه جهت آشپزی تهیه کنید. آشپزی و درست کردن غذا با استفاده از مواد اولیه محلی هر منطقه، یکی از لذت های فراموش نشدنی سفر است.

اما اگر از طرفداران آشپزی در سفر نیستید بهتر است قبل از شروع سفر، تحقیق کنید تا بهترین و تمیزترین رستوران های شهر مقصدتان را بشناسید. برای شناخت بهتر رستوران ها می توانید در اینترنت جست و جو کنید و بازخورد مردم را نسبت به رستوران های مختلف بخوانید.

در مجموع استفاده از اینترنت در تمامی مراحل سفر می تواند به یاری شما بیاید، رزرو بلیط هواپیما اینترنتی ، رزرو هتل، انتخاب تورهای مختلف، آشنایی با شهر مقصد، تحقیق درباره ی رستوران ها و غذاخوری های مختلف، همه و همه از مواردی است که با یک جستجوی آنلاین به راحتی برای شما فراهم می شوند.

اما در بعضی مواقع ممکن است با جست و جو در اینترنت اطلاعات دقیق و کاملی به دست نیاوریم، پس باید بعضی نکات کلی را همیشه در نظر داشته باشید. برای مثال همیشه شلوغ ترین رستوران بهترین رستوران نیست، گاهی اوقات زرق و برق ظاهری رستوران ها صرفاً برای جلب مشتری است و کیفیت مواد اولیه و غذایی که سرو می کنند تعریف چندانی ندارد.

سعی کنید رستوران هایی را انتخاب کنید که بیشتر مشتری هایش از ساکنین خود آن شهر و به اصطلاح بومی های آن منطقه هستند چرا که غالباً هیچ یک از ما در شهر خودمان دوبار به یک رستوران بی کیفیت نمی رویم و همیشه از کیفیت رستوران های منطقه ی خود با خبریم.

نکات بهداشتی

عدم رعایت یک سری نکات بهداشتی در سفر می تواند تجربه ی تلخی را برای شما به همراه داشته باشد. یکی از مهم ترین و حساس ترین مواد غذایی مورد نیاز انسان آب است. همیشه بطری آب بسته بندی شده به همراه داشته باشید و این بطری ها را در جای مناسب نگهداری کنید. قراردادن باقی مانده آب بطری زیر تابش نور مستقیم خورشید، می تواند باعث آزاد شدن پلیمرهای شیمیایی موجود در بسته بندی پلاستیکی آب شوند. این پلیمرها خطرناک و سرطان زا هستند. بنابراین از فروشندگانی که بطری های آب خود را در فضای باز و در معرض نور خورشید نگه می دارند نیز نباید خرید کنید.

اگر تصمیم دارید در رستوران غذا میل کنید، رستورانی را انتخاب کنید که شرایط بهداشت کارکنان و محیط آن مناسب باشد. به جای سالاد و سبزی خوردن که احتمال آلودگی آن همیشه وجود دارد، ماست میل کنید .

فراموش نکنید که غذاهایی مثل سوسیس و کالباس، الویه و کباب کوبیده بسیار فاسد شدنی هستند و گزینه مناسبی برای همراه داشتن در طول سفر نیستند. اگر در فصل گرما سفر می کنید حتما غذاهای خود را در طول راه کاملاً خنک نگه دارید.

در انتها باید اشاره کرد که فرقی نمی کند که رژیم غذایی خاصی دارید یا اهل شکم گردی هستید، تصمیم به آشپزی دارید یا ترجیح می دهید رستوران های مختلف را تجربه کنید، سلامت شما و داشتن یک سفر خوب همیشه در گرو تغذیه ی صحیح و سالم است.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.