در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

خرید بلیط چارتر هواپیما چه مزایا و معایبی دارد؟

نویسنده نیکان نصرالله تبار

به طور کل همیشه بلیط چارتر هواپیما به عنوان یک مسیر برای خرید بلیط ارزان هواپیما شناخته می شود، اما برای شناخت مزایا و معایب آن باید با معنی و مفهوم کلی عبارت بلیط چارتری و به طور کل مفهوم کلمه چارتر آشنا شد.

اصطلاح چارتر در مجموع به معنی کرایه کل یا بخشی از چیزی به صورت دربست می باشد. هنگامی که شرکتی اقدام به کرایه تعدادی از صندلی ها یا حتی تمامی صندلی های هواپیما کند، می گوییم آن شرکت تمامی صندلی های هواپیما را در پرواز مورد نظر چارتر کرده است. همین معنی در موارد دیگر مانند کنسرت، هتل و … هم صادق است. اما هدف از این کار چیست؟ بدیهی است که در هر صنفی هرچه تعداد خرید بیشتر باشد، قیمت خرید کاهش می یابد.

در نتیجه چارتر کردن تمام یا بخش زیادی از هواپیما، هتل و … می تواند حاشیه سود زیادی برای شرکت چارتر کننده فراهم کند. بلیط هایی که این شرکت ها ارائه می دهند، بلیط چارتری هواپیما نامیده می شوند. به دلیل اینکه بلیط چارتر توسط شرکت و آژانس های هواپیمایی به فروش می رسند و در واقع مستقیماً توسط ایرلاین ها ارائه نمی شوند، پس برای قیمت آنها مبلغ ثابتی در نظر گرفته نمی شود و معمولاً در طول زمان های مختلف برای خرید بلیط هواپیما، قیمت های متغیری برای یک پرواز ممکن است وجود داشته باشد. معمولاً این قیمت ها نسبت به قیمت بلیط های سیستمی کمتر است و بلیط چارتر هواپیما از قیمت ارزان تری برخوردار است.

مزایای خرید بلیط چارتر هواپیما

همانطور که در ابتدای بحث به آن اشاره کردیم، موضوعی که به صورت عمومی درباره ی بلیط چارتر هواپیما رایج است، ارزان بودن آن و شناخته شدن آن در دسته ی بلیط ارزان هواپیما است. در نتیجه می توان قیمت مناسب و ارزان بلیط چارتر هواپیما را به عنوان اولین مزیت آن در نظر گرفت.

اما این تنها مزیت خرید بلیط چارتری نیست. با نزدیک شدن به موعد پرواز و به فروش نرسیدن تمامی بلیط های هواپیما، شرکت های چارتر کننده اقدام به ارائه پیشنهاد های دو سر سود می کنند و در این زمان رزرو بلیط هواپیما دارای کمترین قیمت هستند. بدین ترتیب هم مسافران می توانند بلیط ارزان تری تهیه کنند و هم تعداد صندلی های خالی هواپیما کاهش می یابد و بلیط های بیشتری فروخته می شود.

معایب خرید بلیط چارتر هواپیما

مهم ترین عیب بلیط های چارتری، نداشتن ثبات در قیمت ارائه شده ی آن است و دلیل آن قیمت گذاری متفاوت در بازه های زمانی مختلف توسط شرکت های چارتر کننده است. پس در واقع می توان گفت که قیمت بلیط های چارتری در زمان های پیک سفر ممکن است تفاوت زیادی با بلیط های سیستمی نداشته باشد بنابراین شانس کمتری برای خرید بلیط ارزان هواپیما در این زمان ها وجود دارد.

مشکل بعدی این نوع بلیط ها، نبود تفاوت قیمت برای رده های سنی مختلف است. در بلیط های سیستمی برای گروه های سنی مختلف، قیمت های متفاوتی در نظر گرفته شده، در حالی که قیمت بلیط چارتری برای تمامی سنین یکسان در نظر گرفته می شود.

از دیگر معایب بلیط چارتری هواپیما این است که در تمامی مسیرها ارائه نمی شود، به این دلیل که شرکت های چارتر کننده معمولاً مسیرهای پرتردد را انتخاب می کنند.

در انتها هم باید اشاره کرد که باید هنگام خرید بلیط چارتر هواپیما، دقت بیشتری به خرج دهید چرا که معمولاً این بلیط ها امکان استرداد و تغییر در مشخصات را ندارند در نتیجه هرگونه اشتباهی هنگام خرید اینگونه بلیط ها می تواند به ضرر شما و به قیمت سوخت شدن بلیطی که خریداری کرده اید بیانجامد.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری

بلیط سیستمی و چارتری دارای تفاوت هایی هستند، بلیط های سیستمی برخلاف بلیط های چارتری مستقیماً توسط خود شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها ارائه می شوند. پس تفاوتی نمی کند که آنها را از آژانس های هواپیمایی خریداری کنید و یا مستقیماً از خود ایرلاین ها خرید بلیط هواپیما را انجام دهید، قیمت آنها در هر دو حالت تفاوتی ندارد و همه جا بر اساس قیمت مصوب خود ایرلاین به فروش می رسند.

یکی از خوبی های بلیط سیستمی این است که قابلیت پس دادن یا استرداد را دارد. یعنی اگر به هر دلیلی از سفر خود صرف نظر کنید و بخواهید اقدام به استرداد بلیط کنید، بسته به قوانین ایرلاینی که از آن بلیط خریداری کرده اید، مبلغی به عنوان جریمه کسر و مابقی پول بلیط شما به شما مرجوع خواهد شد.

همانطور که گفتیم قیمت بلیط های سیستمی برای رده های سنی مختلف متفاوت است. این مورد را نیز می توان به عنوان یکی از مزیت های بلیط های سیستمی در مقابل بلیط چارتری هواپیما در نظر گرفت.

نظر شما در مورد مزایا و معایب بلیط چارتری هواپیما چیست؟ آیا موارد دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها به لیست خودمان اضافه کنیم.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.