در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

کلاس های پرواز و شناسه های نرخی

نویسنده سمانه اسدی

اگر علاقه‌مند به دانستن این موضوع هستید که دقیقا نرخ بلیط هواپیما چگونه و با چه استدالالی تعیین می‌شود که هزینه بیشتری نسبت به سایر وسایل حمل و نقل دارد، باید با اصطلاحاتی نظیر کلاس نرخی هواپیما و شناسه نرخی پرواز آشنا شوید. اطلاع داشتن از کلاس‌های مختلف پروازی و شناسه‌های نرخی، نقش مهم و بسزایی در تصمیم‌گیری مناسب برای انتخاب و رزرو بلیط هواپیما را دارد. به همین جهت در این مقاله سعی کرده‌ایم تا بگوییم که کلاس نرخی در هواپیما چیست و نکات مهم در این زمینه نظیر انواع کلاس نرخی هواپیما مثل کلاس نرخی y را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با آگاهی کامل بلیت تهیه نمایید.

کلاس پروازی چیست ؟

صندلی‌های هواپیما با توجه به قوانین سازمان حمل و نقل بین المللی هوایی (یاتا) دارای رده‌بندی (کلاس‌بندی) پروازی مختلفی است که مسافران می‌توانند بلیط خود را با مشخص کردن کلاس های پروازی هواپیما تهیه کنند. لازم به ذکر است که قیمت بلیت در کلاس‌ٰهای مختلف متفاوت است.

برای تعیین قیمت بلیت سیستمی هواپیما، سه معیار اصلی وجود دارد که عبارتند از مسیر پرواز، کلاس پروازی و شناسه یا کلاس نرخی هواپیما.

اگر بخواهیم کلاس‌های پروازی را به ساده‌ترین شکل ممکن شرح دهیم باید بگوییم که صندلی‌های هواپیما بر اساس این شناسه‌ها به گروه‌های مختلف با قیمت‌ها و قوانین مختص به خود تقسیم می‌شوند.

انواع کلاس پروازی

به طور کلی ایرلاین‌ٰها به چهار کلاس فرست کلاس، بیزینس کلاس، پرمیوم اکونومی و اکونومی (که با نام‌های پرواز اقتصادی و بلیت استاندارد هم شناخته می‌شوند) دسته‌بندی می‌شوند که ایرلاین‌های داخلی شامل 2 کلاس پروازی، اکونومی و بیزینس کلاس می‌باشند.

کلاس پروازی اکونومی (اقتصادی)

پرواز اکونومی

رزرو بلیط با کلاس پروازی اکونومی به نسبت سایر کلاس‌های پروازی قیمت ارزانتری دارد و رایج‌ترین نوع بلیط پروازی است. در این نوع کلاس پروازی مسافر یک صندلی از مبدا به مقصد رزرو می‌کند و خدمات و امکانات خاصی در این پرواز در اختیار مسافر قرار نمی‌گیرد همچنین فاصله بین صندلی‌ها کم است.

بسیاری از افراد برای اینکه خرید بلیط ارزان هواپیما داشته باشند، این نوع کلاس پروازی را برای سفر خود انتخاب می‌کنند.

کلاس پروازی بیزینس

بیزینس کلاس

در این نوع کلاس پروازی خدمات و امکانات بهتری نسبت به کلاس اقتصادی برای مسافران ارائه می‌شود. امکانات رفاهی مانند سرو غذا، مانیتور و هدفون برای تماشای فیلم و موزیک موجب تفاوت این دو نوع کلاس پروازی از هم شده است. همچنین صندلی‌ها فاصله بیشتری از هم دارند.

فرست کلاس

فرست کلاس

این کلاس پروازی که از خدمات ویژه‌ای برای مسافران برخوردار است و این خدمات به صورت لوکس ارائه می‌شود. صندلی‌های راحت با قابلیت تختخواب شدن دارند با کابین‌های اختصاصی، سیستم‌های تصویری و صوتی پیشرفته، منوی باز برای سفارش غذا و همچنین سرویس بهداشتی جدا است.

پرواز فرست کلاس گران‌ترین نوع کلاس پروازی است و استقبال بیشتری از طرف سرمایه‌داران و افراد مشهور دارد.

کلاس نرخی چیست ؟

اصطلاح کمتر آشنا، شناسه نرخی پرواز یا کلاس نرخی هواپیما است. در زمان خرید بلیط، شناسه نرخی در بلیط هواپیما ثبت شده که در مقابل آن حرف انگلیسی نوشته شده است. این کلاس های نرخی هواپیما باعث تفاوت قیمت در قیمت بلیط خواهد شد. پس در واقع دانستن اینکه نوشته های روی بلیط هواپیما چه معنایی دارند کمک می‌کند تا هزینه بلیط خود را مدیریت کنید. انواع کلاس نرخی هواپیما:

  • فرست کلاس به شناسه‌های  F، A  و P
  • کلاس بیزینس کلاس با شناسه نرخی پرواز J ،R ،D
  • کلاس اقتصادی یا اکونومی کلاس با شناسه نرخی پرواز Y، B، H، M، K، L، W، S، N ، Q  و O

O  و Q در بین کلاس های نرخی هواپیما، جز ارزان‌ترین‌ها می‌باشند.

تفاوت کلاس نرخی بلیط هواپیما

تفاوت کلاس نرخی بلیط هواپیما
Airline boarding pass ticket illustration with barcode isolated on white background. Concept of travel, journey and business.

پس تا این‌جا این نکته را متوجه شدیم که علاوه بر کلاس‌های پروازی، شناسه نرخی در بلیط هواپیما نیز بر قیمت آن موثر است. برای همین در هنگام خرید بلیت حتما به کلاس های نرخی هواپیما نیز توجه کنید.

تفاوت کلاس نرخی بلیط هواپیما در میزان بار مجاز در پرواز و درصد کنسلی می‌باشد. به عنوان نمونه شرکت‌های هواپیمایی در هنگام کنسل کردن بلیط‌های ارزان درصد بیشتری جریمه کسر می‌کنند و همچنین مقدار باری که می‌توانید در هر پرواز همراه داشته باشید بسته به هر شناسه نرخی پرواز و کلاس پروازی مختلف متفاوت است.

انواع شناسه‌های نرخی

در ادامه انواع شناسه‌های نرخی را به شما معرفی می‌کنیم.

درجه یک: فرست کلاس: First Class یا F

بلیط هواپیما فرست کلاس

در بین انواع شناسه‌های نرخی، فرست کلاس گران‌ترین و لوکس‌ترین صندلی‌های یک پرواز را به خود اختصاص داده است که کلاس نرخی هواپیما با حرف F بر روی بلیط نشان داده می‌شود. صندلی فرست کلاس تک نفره، مبله و مسافران حریم خصوصی بیشتری دارند. همچنین امکانات رفاهی فرست کلاس متفاوت است. شامل تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، سرویس اینترنت ماهواره‌ای، لپ‌تاپ، صندلی‌های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، پشت و پشتی سر به حالت یک بالش انعطاف‌پذیر و سرویس بهداشتی جداگانه است.

درجه تجاری: کلاس تجاری – business class یا C

بلیط هواپیما بیزینس کلاس

کلاس تجاری دومین کلاس پروازی است که بعد از فرست کلاس قرار گرفته است و شناسه نرخی در بلیط هواپیما با حرف C نوشته شده است. این کلاس پروازی برای مسافران خود، امکاناتی بهتر و بالاتر از کلاس اکونومی فراهم می‌کند. مقدار بار مجاز مسافران کلاس بیزینس معمولاً بالا‌تر از مسافران کلاس اکونومی است. در فرودگاه نیز، سالن استراحت جداگانه‌ای برای مسافران این کلاس در نظر گرفته می‌شود و مراحل سوارشدن به هواپیما برای آن‌ها از ساختمان فرودگاه تا پای پله‌های هواپیما هم جداگانه صورت می‌‌گیرد.

به طور معمول، صندلی‌های کلاس تجاری در جلوی کلاس اکونومی و با فاصله‌ بیشتری از هم قرار دارند. پذیرایی در این کلاس هوایی، عموماً با غذای گرم بوده و امکانات رفاهی دیگری مثل مانیتور و هدفون برای تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی و… هم برای مسافران فراهم است.

در بعضی پروازها، کلاس لوکس فرست‌کلاس حذف شده و کلاس بیزینس، باکیفیت‌ترین کلاس سفر در آن پرواز به شمار می‌رود.

درجه اقتصادی: کلاس اکونومی – economy class یا Y

بلیط هواپیما اکونومی کلاس

کلاس اکونومی آخرین کلاس پروازی است با شناسه نرخی پرواز با حرف Y که به آن کلاس نرخی y هم می‌گویند بر روی بلیط که رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع بلیت هواپیما در ایران است و مشتریان آن مسافران عادی هستند. در یک هواپیما، کلاسی اکونومی، بیشترین صندلی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. در این نوع کلاس پروازی خدمات و امکانات فوق‌العاده‌ای به شما ارائه نمی‌شود از این رو قیمت بلیت آن پایین‌ترین نرخ بلیط هواپیما را دارد و همین موضوع باعث استقبال گسترده مسافران نسبت به این نوع کلاس پروازی شده است.

نوع دیگری از انواع کلاس نرخی هواپیما ازدرجه اقتصادی، کلاس پرمیوم اکونومی است. اگرچه هنوز نام اکونومی را به دنبال دارد اما امکانات و خدمات بیشتری به مسافران ارائه می‌دهد. به طور ساده می‌توان کلاس پرمیوم اکونومی یا کلاس نرخی y را اینطور شرح داد، این پرواز همان کلاس اکونومی است با امکانات و سرویس‌های بیشتر! این امکانات در هر شرکت هواپیمایی متفاوت و متغیر است. با این حال کلاس پرمیوم اکونومی با توجه امکانات بیشتر نسبت به کلاس اکونومی به پای خدمات فوق‌العاده بیزینس کلاس نمی‌رسد.

از جمله امکاناتی که در پروازهای پرمیوم اکونومی مسافران می‌توانند استفاده کنند، استفاده از سالن‌های استراحت ویژه ایرلاین در فرودگاه است. همچنین صندلی‌های پرمیوم اکونومی در بخشی جداگانه‌ای قرار گرفته است. صندلی‌ها در مقایسه با اکونومی بزرگ‌تر و راحت‌تر و فضای بین صندلی‌ها هم بیشتر است. مانیتورهای بزرگ‌تر، غذای بهتر و میزان بار مجاز بیشتر، از جمله خدمات این نوع پرواز هستند.

قیمت بلیت هواپیمای پرمیوم اکونومی از پرواز اکونومی بیشتر است اما در مقایسه با بیزینس کلاس و فرست کلاس همچنان قیمت پایین‌تری دارد. اگر به‌دنبال مدیریت هزینه‌های سفر خود هستید، این نوع از کلاس پروازی مناسب شما است.

شناسه نرخی در بلیط هواپیما چارتری

یکی از ویژگی‌های کلاس نرخی هواپیما چارتری ارزان بودن بلیط است و خیلی از افراد برای خرید بلیط، پرواز چارتری را برای سفر انتخاب می‌کنند. بلیط چارتری در همه مسیرهای داخلی با شناسه نرخی پرواز Y ارائه می شود. این بلیط‌ها در 90 درصد موارد غیر قابل کنسل هستند و در صورت کنسل کردن بلیط مبلغی به مسافر برگردانده نمی‌شود. البته قانون جریمه کنسلی این نوع بلیط بستگی به شرکت هواپیمایی دارد که بلیط تهیه می‌کنید در بعضی مواقع هزینه بلیط با کسر جریمه بیشتر به مسافر عودت داده می‌شود. اگر نیازمند اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله برگشت پول کنسلی بلیط هواپیما را مطالعه نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع کلاس پروازی را برایتان توضیح دهیم و بگوییم که دقیقا کلاس نرخی هواپیما چیست گرچه مطالبی که گفته شد عموما برای اکثریت ایرلاین‌ها درست است اما با این‌حال لازم به توجه است که تمامی امکاناتی که ذکر شده در ایرلاین‌ها ممکن است متفاوت باشد. پس شرایط هر ایرلاین را قبل خرید بلیت حتما چک کنید.

سمانه اسدی

سمانه سال 91 تو رشته ی عمران فارغ التحصیل شد و از همون زمان یکی از همکارهای پرانرژی ماست. سمانه تو شرکت به روحیه ی دوستانه و چهره ی خندان معروفه و همین موضوع باعث میشه تا هم به بقیه انگیزه بده و هم خودش تو کارش بهترین باشه. کارهای چالشی و هیجان انگیز رو دوست داره و با تحقیق و نوشتن درباره ی سفر، سعی می کنه تا احساس تازگی و سرزندگی خودش رو منتقل کنه