در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

چه داروهایی را با خود به هواپیما نبریم؟

نویسنده سمانه اسدی

از جمله مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه، هنگام سفر کردن به کشورهای دیگر، حمل داروهایی تحت عنوان داروهای ممنوعه است. هر کشوری با توجه به قوانین خاص خود از ورود برخی داروها ممانعت می‌کنند و مسافران قبل از سفر و بعد از خرید بلیط هواپیما حتما باید از قوانین آن کشور در زمینه داروهای ممنوعه در فرودگاه اطلاعاتی کسب نموده و با آگاهی کامل سفر را آغاز کنند که دچار مشکل نشوند.

شاید شما هم جزو مسافرانی هستید که نیاز دارید در هواپیما دارو به همراه داشته باشید اما باید بدانید که بردن دارو در هواپیما نیاز به بررسی بیشتری دارد، چرا که ممکن است داروهایی که در طول روز مصرف می‌کنید جز قرص های ممنوعه در پرواز و یا حتی در کشور مقصدتان باشند.

به عنوان مثال شاید به ذهنتان هم نمی‌رسد که یکی از این قرص های ممنوعه در فرودگاه، قرص سرماخوردگی بزرگسالان است که ممکن است با توجه به اینکه به کدام کشور سفر می‌کنید، مجازاتی هم برای حمل آن‌ها در نظر گرفته شده باشد.

به همین جهت حمل دارو یکی از موارد دردسرساز در سفر است که در این مقاله سعی شده درباره ی حمل دارو در هواپیما صحبت کنیم تا بدانیم چه داروهایی در فرودگاه ممنوع است؟ پس لطفا با ما همراه شوید:

به طور کلی همراه داشتن دارو در هواپیما جرم محسوب نمی‌شود، اگرچه توجه به نوع دارو، فرودگاه‌هایی که از آن‌ها می‌گذرید و کشور مقصدتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قوانین ممنوعیت دارو در کشورهای مختلف تفاوت‌های اساسی دارد؛ ممکن است هنگام ورود به برخی کشورها، داروهای کدئین‌دار داشته باشید و با هیچ مشکلی مواجه نشوید، اما برای کشورهای دیگر فقط به دلیل داشتن داروهای حاوی کدئین روانه زندان شوید.

از این رو قوانین حمل دارو را در دو دسته‌بندی بررسی می‌کنیم: داروهای ممنوعه در فرودگاه در برخی کشورهای جهان و لیست داروهای ممنوعه در فرودگاه امام خمینی در مقاصد پرطرفدار ایرانیان.

داروهای ممنوعه در فرودگاه در برخی کشورهای جهان

ویکس (Vicks) و سودافد (Sudafed)

به همراه داشتن و وارد کردن ساده‌ترین داروهای سرماخوردگی مانند ویکس به کشور ژاپن کاملاً ممنوع است. ماده‌ پایه‌ای در این نوع داروها سودوافدرین ۱ است که در زمره‌ داروهای غیرقانونی و در لیست سیاه ژاپن قرار دارد.

ویکس

کدئین (Codeine) و ترامادول (Tramadol)

برای ورود این داروها که اغلب به عنوان مسکن استفاده می‌شوند، به برخی از کشورها, ارائه نسخه‌ی پزشک الزامیست. اگرچه لازم به ذکر است که این‌ قرص های ممنوعه در فرودگاه در کشورهای عربستان سعودی، ژاپن، امارات متحده‌ی عربی، تایلند، و یونان هستند و ممکن است دارنده‌ی دارو به زندان فرستاده شود.

ترامادول

بنادریل (Benadryl)

در بسیاری از کشورهای جهان، زمانی که افراد با آبریزش بینی، خارش گلو و بینی و یا هر نوع علائم آلرژی مواجه می‌شوند به راحتی از بنادریل که نوعی آنتی هیستامین است استفاده می‌کنند، بدون اینکه به تجویز پزشک نیاز داشته باشند. اما همین دارو به دلیل داشتن دیفن هیدرامین۲، در برخی کشورها مانند زامبیا و ژاپن در لیست قرص های ممنوعه در پرواز قرار می‌گیرد ولی مصرف آن فقط در مقادیر کنترل شده و آن هم با نظر پزشک مجاز است.

بنادریل

آدرال (Adderall) و ریتالین (Ritalin)

این دو نوع دارو برای اختلال نقص توجه – بیش فعالی۳ (ADHD) تجویز می‌شوند و افرادی که قصد سفر به عربستان سعودی و ژاپن را دارند مجاز به همراه داشتن این دو نوع دارو نیستند. در صورتی‌که نیاز به مصرف داروهای گروه مت آمفتامین۴ و آمفتامین۵ دارید، لازم است از جایگزین مناسبی استفاده نمایند.

ریتالین

امبین (Ambien) و اینترمزو (Intermezzo)

داروهای خواب آور از جمله داروهای پرمصرف و پرطرفدار جهان هستند. اما این داروها حاوی ماده‌ی تشکیل دهنده‌ای به نام زولپیدوم۶ می‌باشند. زولپیدم در برخی کشورها از جمله عربستان سعودی، نیجریه و سنگاپور جز داروهای ممنوعه در فرودگاه است. دیازپام از داروهای دیگریست که در گروه داروهای آرام‌بخش و خواب آور قرار دارد. به همراه داشتن این دارو در امارات متحده‌ی عربی ممنوع است.

اینترمزو Intermezzo

به طور کلی به غیر از کشورهای نامبرده در بالا، کاستاریکا، قطر، چین و اندونزی، از جمله کشورهایی هستند که در قوانین حمل دارو بسیار سخت گیرانه عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هزینه هر کیلو اضافه بار

داروهای ممنوعه در فرودگاه در مقاصد پرطرفدار ایرانیان

در ادامه لیست داروهای ممنوعه در فرودگاه امام خمینی در مقاصدی که ایرانیان بیشتر به آن رفت وآمد دارند را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه قرص هایی در فرودگاه ممنوع است ؟

از پرطرفدارترین مقاصد توریستی ایرانیان, ترکیه است که قوانین خاص خودش را در مورد حمل دارو دارد. درباره لیست داروهای ممنوعه در فرودگاه ترکیه باید بگوییم که به همراه داشتن قرص‌های خواب آور، داروهای اختلال نقض توجه – بیش فعالی و مسکن‌های قوی جهت ورود به فرودگاه‌های ترکیه ممنوع است. در صورت نیاز و استفاده از این دسته از داروها, حتما گواهی پزشک به زبان ترکی و یا انگلیسی به همراه داشته باشید.

برای حمل دارو به گرجستان نیز باید از قوانین خاصی تبعیت کرد. مسافران می‌توانند فقط برای مصارف شخصی (برای ۳۱ روز) و تنها با داشتن مدارک زیر، داروهای حاوی مخدر۷ مانند کدئین، مورفین، متادون،… را به همراه داشته باشند.

فتوکپی نسخه‌ی ترجمه شده به زبان انگلیسی که حاوی نام و نام خانوادگی بیمار، تشخیص بیماری، نام علمی و برند دارو، دوز مصرفی، مقدار مصرفی و روش استفاده باشد.

مدرک پزشکی که دارو را تجویز کرده است. (به زبان انگلیسی)

تأیید تمامی مدارک توسط فردی که مورد تأیید دولت گرجستان باشد.

قرص و شربت

و اما شاید امارات متحده عربی در میان کشورهای پر رفت و آمد برای ایرانیان، سخت‌گیرانه‌ترین قوانین ممکن را برای حمل دارو در نظر گرفته باشد. در صورت به همراه داشتن حتی کمترین مقدار از قرص های ممنوعه در پرواز، برای فرد خاطی حداقل ۴ سال زندان در نظر گرفته می‌شود.

همانند کشورهای نامبرده، داروهای ممنوعه در فرودگاه، فقط با گواهی و تأییدیه‌ی پزشک به زبان عربی و یا انگلیسی می‌توانند به امارات متحده‌ی عربی وارد شوند. میزان دارویی که به کشور امارات وارد می‌شود نباید بیش از میزان مصرفی برای ۳۰ روز باشد. تمامی داروهای حاوی مخدر و داروهای فعال کننده‌ی روان۸ و حتی ساده ترین و رایج‌ترین داروها مانند داروهای مسکن، داروهای ضد اضطراب ۹ و اسپری بینی شامل ممنوعیت دارویی می‌شوند.

به طور کلی به دلیل وجود قوانین متفاوت, در زمینه‌ی ورود و خروج دارو, در کشورهای مختلف، بهتر است قبل از اقدام به سفر، وبسایت رسمی سفارت آن کشور را بازدید کرده و از لیست داروهای ممنوعه، نحوه‌ بسته بندی داروها و هر مطلب دیگری که در طول سفر به آن نیاز پیدا می‌کنید آگاه شوید. چراکه اگر در فرودگاه جلویتان گرفته شود، نمی‌توانید وارد هواپیما شوید و دیگر برگشت پول بلیط هواپیما هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

لیست داروهای ممنوعه در فرودگاه ایران

جهت حمل دارو در پرواز داخلی باید به داروهای ممنوعه در فرودگاه ایران حتما توجه کنیم. در زیر لیست داروهای ممنوعه در فرودگاه ایران را آورده‌ایم:

۱. از انواع داروهای ممنوعه در فرودگاه ایران، قرص‌های روانگردان و هرگونه دارویی که درونش مواد مخدر استفاده شده باشد، هستند. در مواردی خاص با نسخه پزشک قابل حمل هستند.

۲. اگر داروی شما بدون نام و برچسب است، نمی‌توانید آن را وارد هواپیما کنید.

۳. در صورتی که داروی شما قابل اشتعال باشد در لیست داروهای ممنوعه در فرودگاه ایران قرار می‌گیرد.

۴. داروهای تاریخ گذشته و فاسد یا قاچاق و غیر قانونی جز قرص های ممنوعه در پرواز داخلی هستند.

نکات ضروری قبل از بردن دارو در هواپیما

در زیر قوانین حمل دارو در پروازهای خارجی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم برای بردن دارو در هواپیما به چه مواردی باید توجه کنیم.

گام اول: جهت حمل دارو در پروازهای خارجی قبل از سفر حتما با پزشک خود مشورت کنید که آیا همراه داشتن داروهایتان در سفر الزامی است یا خیر. در صورت نیاز به بردن دارو در هواپیما حتما قرص‌ها را در بسته‌های خودشان نگهداری کنید این مورد به مسئول فرودگاه هم کمک می‌کند تا راحت‌تر داروهایتان را شناسایی کند و دچار مشکل نشوید.

گام دوم: بهتر است داروهایتان را داخل یک کیف دستی و یا کیف کوچکی که همراهتان دارید قرار دهید تا اگر برای چمدان مشکلی پیش آمد داروهایتان را از دست نداده باشید، گاهی بعضی از این داروها واقعا حیاتی هستند.

گام سوم: بهتر است اطلاعات تماس برای مواقع اورژانسی را با مداد در قسمتی از پاسپورتتان نیز یادداشت کنید. دو برگ کپی از پاسپورت و نسخه‌ی پزشک خود را، یکی در کیف همراه در کابین و دیگری در چمدان قسمت بار هواپیما نگه دارید.

گام چهارم: هنگام رسیدن به بازرسی فرودگاه، بالافاصله مأمور امنیتی را در جریان قرار دهید که نیاز به بردن دارو در هواپیما دارید و نسخه و تأییدیه‌ی پزشک (برای برخی مقاصد) را به او نشان دهید.

کیف دارو

گام پنجم: داروهای مایع مانند شربت‌ها می‌توانند در مقادیر حدود ۱۰۰ گرم و در کیف همراه در کابین حمل شوند. نیاز است که حتما آن‌ها را در کیسه پلاستیکی همراهتان نگه دارید، در این صورت مامورها می‌توانند وسایلتان را با سرعت بیشتری چک کنند و شما هم لازم نیست تا وقت زیادی را برای بازرسی بگذرانید.

گام ششم: اگر داروهایی که به همراه دارید نیاز است که در دمای پایین و خنک نگهداری شوند, حتما از کیسه‌های یخ استفاده کنید و به مامور فروگاه هم بگویید. اگر لازم باشد آن ها خودشان بازرسی را با دست انجام می‌دهند.

گام هفتم: در صورتی که قصد بردن دارو در هواپیما را دارید و نیاز به استفاده از سرنگ می‌باشد, لازم است تا سرنگ جدا همراهتان باشد.

حتما آن ها را در یک جای سخت و محکم قرار دهید تا به خودتان یا کسی آسیبی نرسد. از پزشکتان بخواهید تا روی دارو بنویسد که باید با سرنگ تزریق شود، مامورین فرودگاه به اندازه دکترتان اطلاعات پزشکی ندارند! داروها و سرنگ مربوطشان را کنار هم قرار دهید تا احتمال هرگونه شک بی‌مورد را از بین ببرید. حتی می‌توانید از قبل به مامورهای امنیتی بگویید که همراهتان چنین داروهایی دارید.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای پرواز خارجی

پاورقی‌ها

1. سودوافدرین (Pseudoephedrine) یک ترکیب ضد احتقان است که در سرماخوردگی و در درمان احتقان بینی یا سینوس‌ها و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شود.

2. دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) با اثر ضد آلرژی، در درمان کهیر، سرفه، آبریزش بینی و علائم پارکینسون استفاده می‌گردد.

3. اختلال کم توجهی – بیش فعالی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) یک اختلال رفتاری رشدی است. این اختلال با فقدان توجه، فعالیت بیش از حد، رفتارهای تکانشی و یا ترکیبی از همه‌ی این موارد همراه است.

4. مت آمفتامین (Methamphetamine) که در بازار سیاه به شیشه معروف است، نام یک ماده‌ی محرک اعصاب می‌باشد. مت آمفتامین با تأثیر بر مکانیسم‌های مغز، شادی و هیجان در فرد ایجاد می‌کند.

5. آمفتامین (Amphetamine) یک داروی محرک اعصاب است. از جمله آثار مصرف آمفتامین بی‌خوابی، افزایش تمرکز، کاهش خستگی و کاهش اشتها می‌باشد.

6. زولپیدم (Zolpidem) داروی خواب‌آوری است که در درمان کوتاه مدت بی‌خوابی استفاده می‌شود.

7. داروی فعال کننده‌ی روان (Psychotropic) یک ماده‌ی شمیایی است که عملکرد مغز را تغییر داده و باعث تغییراتی در ادراک، خلق، خودآگاهی و یا رفتار می‌شود.

8. از رایج‌ترین داروهای مخدر می‌توان به ترامادول، کدئین، مرفین و آلفنتانیل اشاره کرد.

9. داروهای ضداضطراب (Anti-anxiety) در درمان اختلال‌های اضطرابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان دیازپام، اکسازپام و آلپرازولام را نام برد.

حتما قبل از سفر و رزرو بلیط هواپیما از قوانین حمل دارو و داروهایی که غیرمحاز برای ورد به کشور مقصد شما هستند مطالعه کنید تا در سفر با مشکل روبه رو نشوید.

سمانه اسدی

سمانه سال 91 تو رشته ی عمران فارغ التحصیل شد و از همون زمان یکی از همکارهای پرانرژی ماست. سمانه تو شرکت به روحیه ی دوستانه و چهره ی خندان معروفه و همین موضوع باعث میشه تا هم به بقیه انگیزه بده و هم خودش تو کارش بهترین باشه. کارهای چالشی و هیجان انگیز رو دوست داره و با تحقیق و نوشتن درباره ی سفر، سعی می کنه تا احساس تازگی و سرزندگی خودش رو منتقل کنه