در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

تأثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری

نویسنده نیکان نصرالله تبار

از تأثیرات مشهود ویروس کرونا، بسته شدن تعداد زیادی از کافه ها و رستوران های مورد علاقه گردشگران در نقاط مختلف دنیا است. برخی از صاحبان این مشاغل می گویند که زمان بازگشایی مجدد آن ها مشخص نیست و همه چیز بستگی به شرایط دارد. 

در توکیو، بازی های المپیک تابستانی 2020 لغو و به سال 2021 موکول گردیده است. در مونیخ فروشندگان فستیوال اکتوبر بیشتر از همه تأثیرات این بیماری را بر اقتصاد حس کرده اند. با لغو جشن های کارناوال، رکود اقتصادی مشابهی در جای جای دنیا احساس گردیده است. این روزها بدون مسافر بین المللی بسیاری از مقاصد گردشگری روی مسافران داخلی تمرکز کرده اند. 

شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به دنبال کمک هستند

در پی کاهش خرید بلیط هواپیما، طی چند ماه گذشته تعداد بی سابقه ای از هواپیماها زمین گیر شده اند. طبق آمارها، بیش از 70 شرکت هواپیمایی در زمان پیک های مختلف شیوع ویروس، ناوگان خود را کاملاً زمین گیر کرده اند. طبق پیش بینی ها این روال تا زمان اعمال محدودیت های سفر و کاهش تعداد مسافران برای خرید بلیط هواپیما ادامه خواهد داشت. 

اکنون پس از گذشت چند ماه پروازهای داخلی دچار ثبات نسبی شده اند و مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی سفرهای خود را انجام می دهند. اما برای پروازهای خارجی و بین المللی همچنان شرایط ناپایدار است. امکان کنسلی هر پروازی وجود دارد و یا ممکن است هنگام برگشت از مقصد به سمت خانه با پروازهای محدودتری مواجه شوید.

به دلیل کم شدن سفرها برای رعایت پروتکل های بهداشتی یا ویرورس کرونا خرید بلیط ارزان هواپیما در این دوران راحتتر می باشد.

برخی از شرکت های هواپیمایی برای کنترل این وضعیت و دادن اطمینان خاطر به افراد برای رزرو بلیط هواپیما، برخی از صندلی های میانی هواپیما را مسدود کرده اند. در حال حاضر تمامی شرکت های هواپیمایی مسافران را ملزم به استفاده از ماسک بهداشتی می کنند و مانع ورود افراد بدون ماسک می شوند. برخی کشورها مانند امارات در حال انجام آزمایش سریع ویرویس کرونا هستند که قبل از سوار شدن به هواپیما آن را انجام می دهند. تست دمای بدن قبل از ورود به تمامی پروازها صورت می گیرد و افراد مشکوک غربال می شوند. البته بسیاری از دولت ها این غربالگری ها را بی فایده و بی نتیجه خواندند. چرا که بخش زیادی از افراد آلوده فاقد هرگونه علامت هستند.

کارشناسان امر می گویند در نتیجه ی این همه گیری، در آینده با فرودگاه هایی کاملاً متفاوت روبرو خواهیم شد. فرودگاه چانگی سنگاپور مدتی است که به سمت رباتیک شدن رفته و نیروهای انسانی خود را کاهش داده است. خوشبختانه در بحث خرید بلیط هواپیما ، مدتی است که قالباً مردم اقدام به خرید بلیط هواپیما به صورت اینترنتی می کنند و در این مدت نیز تقاضا برای رزرو اینترنتی افزایش یافته است. 

بسیاری از مهمانداران هواپیما، به علت ارتباط مستقیم با مسافران، به دلیل آلودگی به ویروس و برخی دیگر در راستای کاهش تعداد مسافران و عدم نیاز، بیکار گشته اند. در انگلستان برخی از مهمانداران بیکار شده به کادر درمان پیوسته اند تا علاوه بر کسب درآمد، باری از دوش پزشکان و پرستاران بردارند. 

یکی دیگر از پیش بینی ها، استفاده بیشتر از هواپیماهای شخصی است. در آینده افراد مهم و ثروتمند و به طور کل مسافرانی که توانایی اش را دارند، بیشتر از هواپیماهای شخصی برای مسافرت استفاده می کنند.

هتل ها و اقامتگاه ها

گرچه بسیاری از هتل ها و اقامتگاه ها در مدت نبود مسافر به راحتی خالی مانده اند، اما پس از گذشت بیش 6 ماه از شیوع ویروس به تازگی تعداد سفرها در حال افزایش است. در برخی از کشورهای دنیا، دولت ها در حمایت از این مشاغل اقدام به اجاره ی این اتاق ها برای کادر درمان کرده اند تا بتوانند آن ها را جدا از خانواده اسکان دهند و از انتقال احتمال ویروس جلوگیری کنند. اما هتل ها برای ادامه ی فعالیت خود اقدام به اعمال برخی تغییرات نموده اند. تنظیم و چیدمان مجدد فضاهای اشتراکی در راستای حفظ فاصله اجتماعی، تمیز کردن متعدد روزانه، بستن سالن های ورزشی و محدود کردن تعداد مهمانان بخش کافه و رستوران، شرایط را برای اقامت مسافران امن تر نموده است. 

همانطور که می دانید بیشتر هتل های بزرگ و مطرح زنجیره ای از سیاست های گسترده را برای تمیز کردن و حفظ بهداشت محیط خود پیاده سازی کرده اند. این سیاست ها بر حفظ فواصل اجتماعی، معمالات با کمترین ریسک ممکن( رزرو آنلاین هتل، پرداخت های غیرنقدی) کلیدهای دیجیتالی، غذاخوردی محدود و موارد دیگر تمرکز دارند.

با این حال همچنان به نظر کارشناسان و متخصصان ویروس شناس، پاسخ به این سؤال که آیا اقامت در هتل ایمن است یا خیر، نسبی است و بستگی به این دارد که آیا فرد اقدامات محافظتی مناسب مانند ماسک، فاصله و ضدعفونی کردن مداوم را انجام می دهد یا خیر.

اگر قصد به اقامت در هتل دارید، حتماً مطمئن شوید که اقدامات جدید برای تمیز کردن را صورت داده و به دنبال نشانه هایی برای اجرای پروتکل های بهداشتی باشید. در تمامی فضاهاش مشترک مانند لابی، آسانسور و استخر، و حتی اتاق خودتان باید نشانه هایی از موارد ایمنی قابل مشاهده باشد. همچنین در نظر داشته باشید که هتل های با فضای باز اشتراکی، می توانند ریسک کمتری به همراه داشته باشند.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.