در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

با قطار سفر کنیم یا هواپیما

نویسنده نیکان نصرالله تبار

سفر رفتن یکی از لذت های بزرگ زندگی به شمار می رود که نمی توان جایگزینی برای آن پیدا کرد. بازدید از منطقه ای دیگر که فرهنگ، آداب و رسوم دیگری در آن جا حاکم است؛ همواره جذابیت های خاص خودش را به همراه دارد.

تجربه های جدیدی که بدست می آیند و خاطراتی که تا مدت های طولانی در ذهن باقی می مانند. همان طور که همه ما لحظات خوش اردوهای مدرسه را به روشنی به یاد داریم.

البته شاید تجربه مشترکی باشد که اغلب در طول مسیر رسیدن به مقصد بیشتر خوش می گذشت. سفر هم می تواند همین گونه باشد. اگر در حال برنامه ریزی برای گشت و گذاری چند روزه در شهر دیگری هستید؛ باید از همین حالا به وسیله نقلیه مناسب فکر کنید.

قطار و هواپیما هردو پر طرفدار و محبوب هستند اما در مقام مقایسه ترجیح می دهید کدام یک را انتخاب نمایید. امروزه که دیگر خرید آنلاین بلیط جا افتاده و نیاز به زحمت زیادی نیست؛ تنها مسئله تصمیم گیری باقی می ماند. 

درادامه مطلب پیش رو تمام ویژگی ها، امتیازات و هر آنچه لازم است تا برای انتخابی بهتر و سودمند تر بدانید، بررسی کرده ایم. اگر در آینده نزدیک قصد سفر دارید؛ تا پایان همراه ما باشید. 

امتیازات سفر با قطار

ارزان قیمت تر بودن

اگر بخواهیم میزان هزینه ای که برای قطار لازم است بپردازید را با هواپیما مقایسه کنیم؛ قطعا با اختلاف محسوسی مواجه خواهیم شد. به نسبت شما می توانید با پرداختی مقرون به صرفه تر یک واگن اختصاصی بگیرید و از مناظر اطراف لذت ببرید.

 عدم محدودیت در وزن بار

حتما تجربه این را داشته اید که در فرودگاه با اضافه بار مواجه شده باشید. خبر خوب برای شما این است که در ایستگاه قطار همچین اتفاقی در انتظارتان نخواهد بود. البته که زیاده روی جایز نیست اما می توانید با خیال راحت چند دست لباس بیشتر و وسایل لازم را به همراه بیاورید.

بدون نگرانی ساک ها و چمدان ها را از سوغاتی پر کنید و بدانید که محدویت وزنی چندانی سد راه نخواهد شد. در هواپیما مسافران باید دقت داشته باشد که از یک اندازه ای بیشتر؛ وسیله حمل نکنند اما درباره قطار این شرط صدق نمی کند.

 عدم تاخیر و ایجاد معطلی

مسافرت رفتن با هواپیما آن هم در شرایطی که می توان به سادگی خرید آنلاین بلیط را انجام داد؛ بسیار آسان تر از همیشه گشته است. با این حال با خرید بلیط هواپیما و سفر با هواپیما معطلی های داخل فرودگاه و تاخیرهای مکرر آژانس های هواپیمایی را نباید انکار کرد.

اگر تا به حال بارها با همچین مسئله ای رو به رو بوده اید؛ شاید بد نباشد یک بار قطار را امتحان کنید. در ایستگاه ها اگر دیر برسید این شما هستید که جا می مانید. تاخیر اتفاق میفتد اما بسیار کم و محدود است. 

  فضای مناسب استراحت

با خرید بلیط هواپیما و زمان کم سفر با هواپیما برای فرزند کوچک و سالمند شما بسیار مناسب است؛ منتهی کوپه های قطار مثل یک اتاق کوچک عمل می کنند. می توانید در را ببندید و راحت و آسوده استراحت نمایید.

صندلی ها حالت تخت خواب شو دارند و اگر دچار کمردرد، پادرد یا موارد این چنینی باشید به آسانی امکان دراز کشیدن فراهم است تا خسته نشوید. برای لذت بخش تر شدن طول راه و اینکه بی حوصله نشوید؛ آوردن لپ تاپ و تماشای یک فیلم هم پیشنهاد خوبی محسوب می شود.

  مناظر اطراف

در هواپیما زیبایی های آسمان را از نزدیک ترین حالت ممکن تماشا می کنید و در قطار هم جنگل ها و محیط پیرامون را می بینید. اگر تا امروز حتی یک بار هم همچین تجربه ای نداشته اید؛ شاید بهتر باشد امتحان کنید؛ قطعا پشیمان نخواهید شد.

کوه، جنگل، کویر و صدها منظره متفاوت و جذاب که حین عبور از هر منطقه توجه شما را به خود جلب می کنند. اگر راه طولانی در پیش دارید و محدودیت زمانی برای تان دغدغه نیست؛ آرام و راحت در صندلی خود بنشینید؛ چای بنوشید و از تماشای نمای بیرون پنجره ها لذت ببرید.

همچنین هروقت که خسته شده باشید می توانید در راهروها قدم بزنید و با وسعت دید بیشتر؛ اطراف را نظاره کنید. خلوص و تاریکی فضای شب؛ آرامش بی نظیری به همراه دارد. 

   امنیت فوق العاده

قطارها جزو امن ترین روش ها برای جا به جایی و همچنین بهترین و کم خطر ترین وسایل نقلیه به شمار می روند. هرچند وضعیت ریلی در ایران را نمی توان صد در صد مطلوب وعالی دانست اما به هر ترتیب ریسک بسیار کمی در این شیوه وجود دارد.

هم فضای داخلی محصور و ایمن است و هم به طور طبیعی امکان وقوع تصادف نزدیک به صفر می باشد. در خیلی از کشورهای اروپایی، استفاده از این مورد محبوبیت قابل توجهی دارد زیرا همان طور که اشاره شد؛ امنیت و آسایش زیادی را به دنبال خواهد آورد.

  احترام به محیط زیست

هر یک از وسایل حمل و نقل برای طبیعت به اندازه ای مضر هستند. به هر ترتیب و بالاجبار باید دست به انتخاب زد. اگر بین گزینه سفر با خودروی شخصی، قطار و هواپیما مردد مانده اید؛ پیشنهاد می کنیم در قدم اول، گزینه نخست را حذف کنید.

اگر با وسایل جمعی مسیر را طی نمایید برای محیط زیست احترام بیشتری قائل بوده اید. بین سفر زمینی و استفاده از خطوط هوایی، مورد اول ضرر و زیان کم تری برای طبیعت به همراه دارد.

لازم است تا صبوری بیشتری به خرج دهید و کمی دیرتر برسید اما خاطری آسوده خواهید داشت که خطر کمتری را متوجه محیط زندگی خود و همنوعان تان کرده اید. 

امتیازات سفر با هواپیما

  سرعت بسیار بالا

وقتی صحبت از هواپیما می شود بلافاصله صرفه جویی در وقت و زمان به یادمان می آید. نمی توان انکار کرد که قطعا هیچ روش سریع تری وجود ندارد. در قطار بخاطر شرایط راحتی که وجود دارد خیلی خسته نمی شوید یا دردهای بدنی به سراغ شما نمی آیند ولی بی شک باید مدت بیشتری در راه بمانید.

بنا بر همین علت اگر زود رسیدن دغدغه اصلی باشد؛ پس همین حالا خرید آنلاین بلیط را به اتمام برسانید و در اسرع وقت بعد از خرید بلیط هواپیما در فرودگاه حاضر شوید. برای مثال اگر از مبدا تهران به مقصد شهر مشهد حرکت کنید؛ با قطار حدودا 11 ساعت و با هواپیما 1:30 آن جا حضور خواهید داشت.

 امنیت اطمینان بخش

ویژگی که قطارها و هواپیماها در آن با هم مشترک هستند؛ ایمنی و امنیت بالای هر دوی آن ها است. بر خلاف تصور عامه مردم، تعداد سوانح هوایی که اتفاق میفتند به نسبت کل پروازها بسیار محدود می باشند.

 به همین علت جای نگرانی وجود ندارد و می توانید یک تا دو ساعتی که در راه هستید را در آرامش و راحتی بی نظیری پشت سر بگذارید. در سفرهای جاده ای اغلب خطر و ریسک تصادف بالا است در حالی که حین گذر از خطوط هوایی همچین مسئله و نگرانی وجود ندارد.

  عدم ترافیک و توقف

عدم وجود ترافیک یکی دیگر از مزیت های مهم سفر کردن با هواپیما است. لازم نیست مدام زمان هدر رفته را محاسبه کنید و نگران باشید که قرار است دیر برسید. تنها لازم است در صندلی خود بنشینید و از منظره تماشایی ابرها لذت ببرید. حتی برای رزرو بلیط هواپیما نیز می تاونید به صورت اینترنتی اقدام کنید و در کمترین زمان بلیط خود را رزرو کنید.

 نکته مهمی که در استفاده از قطار جلب توجه می کند و نباید از آن غافل بود؛ توقف های کوتاه اما متعدد آن است. در این روش علاوه بر این که مدت طولانی ای لازم دارید تا به مقصد برسید؛ باید این توقف ها در ایستگاه های مختلف را هم بپذیرید.

مسئله ای که طبیعتا درباره هواپیما صدق نمی کند. یک پرواز مستقیم و سریع که اجازه می دهد تا مدت بیشتری برای تفریح در اختیار داشته باشید. توجه کنید که با خرید بلیط آنلاین نیز وقت بیشتری برای گشت و گذار سیو خواهید کرد.

 خدمات دهی و امکانات

می توان به جرئت گفت که خدمات دهی و رسیدگی در هواپیماها به نسبت قطارها به طرز محسوسی بیشتر است. هر چیزی که لازم داشته باشید بدون ذره ای اتلاف وقت توسط مهمانداران فراهم می گردد.

چه بسا اگر در هنگام خرید بلیط هواپیما، بلیط فرست کلاس تهیه کرده باشید؛ امکانات بیشتری در دسترس شما قرار می گیرد. کترینگ غذایی متنوع تر، تلوزیون، تخت، اینترنت رایگان و… همگی از مواردی هستند که در این صورت بدست خواهید آورد. اما برای خرید بلیط ارزان هواپیما بلیط اکونومی مناسب تر می باشد.

 نظافت و بهداشت

نظافت در هواپیماها به نسبت بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل رعایت می شود. به همین علت اگر اهمیت می دهید که حتما پاکیزگی محیط به دقت رعایت شود؛ استفاده از خطوط هوایی برای جا به جایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

البته این به معنای عدم رعایت بهداشت در سایر موارد نیست اما برای مثال سرویس های بهداشتی هواپیما، تا حدودی اطمینان بخش تر هستند. 

 مناسب برای همه سنین

سالمندها نمی توانند به علت دردهای عضلانی که با کهولت سن ایجاد می شوند؛ مدت زیادی یک جا بنشینند. هرچند در قطار شرایط برای استراحت فراهم است اما زود رسیدن خیلی منطقی تر به نظر می رسد.

علاوه بر آن ها کودکان هم پس مدتی کم حوصله می شوند و نمی توانند در یک فضا بمانند و شروع به بهانه گیری می کنند. بنابر همین مسئله نیز شاید بهتر باشد تا به گزینه هواپیما فکر کنید. و با رزرو بلیط هواپیما سختی سفر را برای عزیزانتان کم کنید.

به راحتی و بدون اتلاف وقت خرید بلیط آنلاین را تجربه کنید و آماده باشید تا خیلی سریع به مقصد مورد نظر برسید. 

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.