در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

کدام کلاس پرواز مناسب تر است؟

نویسنده سمانه اسدی

سفر کردن با هواپیما آن هم به علت ویژگی های منحصر به فردی که دارد همواره با جذابیت های زیادی همراه است. اینکه بتوانید با سریع ترین زمان ممکن به هرگوشه از دنیا که تمایل داشته باشید برسید؛ واقعا اعجاب آور به نظر می رسد. یکی از شاخص ترین مزیت های این روش جا به جایی، خدماتی است که در طول پرواز به مسافران ارائه می شود. توجه مهمانداران و امکاناتی که برای رفاه مردم تدارک دیده شده؛ دلیلی مهم برای استقبال و محبوبیت بی اندازه استفاده از آن به شمار می رود. با اینکه رسیدگی ها و خدمات، بیشتر به آژانس هواپیمایی که انتخاب می کنید وابستگی شدیدی دارد؛ اما کلاس پرواز نیز دارای نقش و اهمیت به سزایی در رزرو بلیط هواپیما است. به همین علت خیلی از شرکت ها سعی می کند تا با معرفی امکانات ویژه ای، تبلیغات های گسترده ای انجام دهند. شما می توانید حین خرید بلیط هواپیما، کلاس پروازی مورد نظر خود را انتخاب کنید و تجربه به مراتب دلچسب تری بسازید. در ادامه تفاوت بین قسمت فرست کلاس، بیزینس کلاس، پرمیوم اکونومی و اکونومی را یک به یک توضیح خواهیم داد. اگر به علت مسائل کاری یا دلایل دیگر، در طول سال به دفعات از هواپیما استفاده می کنید؛ آگاهی از این مطلب، جالب و کاربردی خواهد بود. پس از مطالعه، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما مناسب تر است؛ همراه ما باشید.

·      Frist Class

بلیط فرست کلاس به همان اندازه که مشهور و شناخته شده است؛ گران قیمت هم می باشد. عموما تعداد محدودی دست به همچین انتخابی می زنند اما به طور قطع می توان گفت که ارزشش را خواهد داشت.

صندلی ها در این قسمت به طرز ملموسی راحت تر از سایر بخش ها هستند. در نگا اول می توان متوجه شد که صندلی ها در این جا، بر خلاف شکل معمول صندلی های اکونومی یا استاندارد؛ شکل اتوبوسی مانند خود را با شبیه تر شدن به یک مبل لوکس جایگزین کرده اند.

از جمله مواردی که بلافاصله پس از ورود به این محیط با آن رو به رو می شوید باید به دیزاین متفاوت تر آن اشاره کرد. بخش فرست کلاس شمایلی شیک تر، مدرن تر و حتی شاید پاکیزه تر را نشان می دهد.

همچینی سرویس بهداشتی مسافران از سایرین جدا می شود. این امکان را نیز دارید که با دکمه های موجود، حالت فضای زیر پا، پشت گردن و کمر را تنظیم نمایید تا در طول پرواز راحت تر بنشینید.

به اینترنت و تبلت یا لپ تاپ دسترسی خواهید داشت. هوای محوطه را نیز می توانید به دلخواه خود درآورید. تخت خواب در اختیار شما قرار می گیرد و همه شرایط آماده است تا از چند ساعتی که در آن جا هستید لذت ببرید.

در حال حاضز و با توجه به این توصیفات، از فرآیند خرید بلیط هواپیما تا سپری کردن زمان در آن بسیار آسان تر از همیشه شده است. نکته قابل ذکر دیگر به منوی غذایی مربوط می شود. پذیرایی از مسافران فرست کلاس از بقیه افراد جداگانه صورت می گیرد.

این امکان را دارید که هرچه میل داشته باشید سفارش دهید و بلافاصله آماده خواهد شد. هزینه سنگین رزرو بلیط هواپیما فرست کلاس تنها ثروتمندان یا افراد خیلی مشهور را به مشتری ثابت آن ها تبدیل کرده است. 

·      Business Class

از جمله دیگر کلاس های پروازی که احتمالا نام آن را در هنگام خرید بلیط هواپیما زیاد شنیده اید؛ بیزینس کلاس می باشد. این بخش عموما دو ردیف را دربرمی گیرد که از لحاظ کیفیت بینابین پرمیوم اکونومی و فرست کلاس محسوب می شود.

هزینه رزرو خرید بلیط هواپیما بیزنس کلاس کمی تعدیل شده است و صندلی های تخت خواب شویی که به طرز ملموسی بزرگ تر و انعطاف پذیرتر شده اند؛ از مهمانان پذیرایی می کنند. ظروف پلاستیکی مصرف نمی شوند. مهمانداران غذاها در دو دسته سرد و گرم و متنوع تر به مسافران پیشنهاد می دهند.

تمام امتیازات مورد اشاره، تنها گوشه ای از آن چیزی است ک مشاهده خواهید کرد. راحتی این قسمت تا اندازه زیادی از صندلی های بخش استندارد بیشتر می باشد. به طوری که قابلیت کنترل برای آن ها وجود دارد.

از آن جا قسمت بلیط های فرست کلاس برای عموم بسیار بالا به شمار می رود؛ تعدادی از ایرلاین های کشورهای مختلف ترجیح داده اند تا تمرکز خود را بر بیزینس کلاس بگذارد. هزینه متعادل تر آن، باعث شده تا طیف گسترده تری از مردم خواهانش باشند و این به معنای سودهی بیشتر برای شرکت ها است. 

·      Premium Economy Class

موقع خرید بلیط هواپیما، گزینه ای دیگری هم علاوه بر موارد ذکر شده پیش روی شما قرار دارد که می تواند مورد مطلوب و مناسبی باشد. تفاوت قسمت اکونومی و اکونومی پرمیوم چندان زیاد نیست. در واقع می توانید آن نسخه آپدیت شده صندلی های استاندارد تلقی کرد.

اگر تمایل به حضور در این بخش را داشته باشد؛ به نسبت، انتخاب های گسترده تری برای غذا و نوشیدنی در اختیار دارید. همچنین می توانید کمی بیشتر از حد معمول وزن کشی بارها، وسیله حمل کنید.

هرچند کیفیت این فضا در مقایسه با فرست کلاس و بیزینس کلاس کم تر به نظر می رسد اما بازهم دست شما در تصمیم گیری ها بازتر می باشد. همین طور صندلی ها هم کمی بزرگتر از سایز و اندازه های معمولی هستند و قابلیت تنظیم برخی قسمت ها برای آن ها وجود دارد.

در نهایت بستگی به این دارد که چه شرکت هواپیمایی را انتخاب کرده باشد؛ تفاوت ها اندک اما قابل توجه هستند. گاهی خدمات ارائه شده در پرمیوم اکنومی یک کمپانی تقریبا هم اندازه با بیزینس کلاس یک رقیب دیگر است.

·      Economy Class

آخرین مرتبه از کلاس های پروازی، که البته لازم به ذکر است که محبوب ترین و پرطرفدار ترین آن ها هم محسوب می شود. زمانی که وارد هواپیما می شوید آن قسمت که صندلی ها نزدیک به هم قرار گرفته اند و کمی حالت اتوبوسی شکل دارند؛ به همین نوع بلیط ها مربوط می شوند.

مقرون به صرفه تر بودن این بلیط ها بدین معنا نیست که مهمانداران هیچ رسیدگی به شما نمی کند یا از کیفیت مطلوب و خوبی برخوردار نخواهید شد. بلکه گویی در یک محیط عمومی تر قرار دارید. فضای مخصوص مسافران فرست کلاس کمی خصوصی تر به نظر می آید.

هرچند می توانید ر یک از این موارد را انتخاب نمایید و هیچ محدودیتی وجود ندارد. منتهی اگر به دنبال خرید بلیط ارزان هواپیما هستید بر روی همین گزینه تمرکز کنید. در اغلب پروازهایی که شبانه روز در حال انجام هستند؛ بی اغراق باید گفت حدود 90 درصد از مسافرین شان، در بخش اکونومی حضور دارند.

صندلی های هواپیما به طور کلی راحت و انعطاف پذیر محسوب می شوند. به همین علت آن را در زمره بهترین وسایل حمل و نقل عمومی دسته بندی می کنند؛ پس نگرانی خاصی جایز نیست. می توانید با صرف هزینه ای معقول، لذت بودن در میان ابرها و تماشای منظره بی همتای آسمان را لمس کنید و لذت ببرید.

به طور واضح اگر بلیط اکونومی تهیه کرده باشید؛ خبری از منوی خیلی متنوعی نیست و لپ تاپ یا تبلت هم در اختیار شما قرار داده نمی شود. غذا با پکیج بسته بندی که کیفیت مناسبی هم دارد؛ ارائه می گردد و می توانید تا حد ممکن هرآنچه نیاز داشتید از مهمانداران بخواهید.

در واقع چون خرید بلیط ارزان هواپیما برای اکثریت مردم در الویت جای دارد؛ همیشه صندلی های این فضای گسترده پر است. حتی کسانی که از لحاظ مالی مشکلی با پرداخت هزینه فرست کلاس ندارند هم ترجیح می دهند؛ برای کاهش مخارج، در اغلب پروازها از همین گزینه بهره ببرند.  

سمانه اسدی

سمانه سال 91 تو رشته ی عمران فارغ التحصیل شد و از همون زمان یکی از همکارهای پرانرژی ماست. سمانه تو شرکت به روحیه ی دوستانه و چهره ی خندان معروفه و همین موضوع باعث میشه تا هم به بقیه انگیزه بده و هم خودش تو کارش بهترین باشه. کارهای چالشی و هیجان انگیز رو دوست داره و با تحقیق و نوشتن درباره ی سفر، سعی می کنه تا احساس تازگی و سرزندگی خودش رو منتقل کنه