در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

معرفی شهر رشت

نویسنده سمانه اسدی

شهر رشت، شهر باران‌های نقره‌ای یکی از کلان‌شهرهای ایران و سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. این کلان‌شهر همچنین بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره شهر رشت، جاهای دیدنی آن و صنایع دستی و غذاهای خوشمزه‌اش صحبت کنیم. پس اگر برنامه سفر به رشت را دارید، همراه ما باشید.

بهترین زمان سفر به رشت

آب و هوای رشت معتدل و از مناطق پر باران ایران است. متوسط درجه ی دمای شهر رشت 15 درجه سانتی‌گراد و مرداد گرمترین ماه این شهر با حداکثر دمای این شهر 40 درجه وبهمن سردترین ماه که دمای هوا به منفی 5درجه هم گزارش شده است. بهترین زمان سفر به رشت بسته به هدف شما از سفر به رشت می‌تواند متفاوت باشد.

اما در کل بهترین زمان سفر به رشت فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه است اما در این زمان نمی‌توانید خرید بلیط هواپیما ارزان داشته باشید. اگر به باران و جنگل‌های مه آلود علاقه دارید، طبیعت پائیزی گیلان رو تجربه کنید. در کل باید درباره شهر رشت بگوییم که بهترین زمان برای سفر به رشت این شهر بهشت‌گونه در هر فصلی می‌تواند دلچسب باشد سفر تابستانی اگرچه شرجی اما طبیعتی چشم نواز و یا زمستان با کوهستانهای پوشیده از برف.

جاهای دیدنی شهر رشت

شهر رشت مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری را در دل خود جا داده است. طبیعتی بکر، دریا و کوهستان و جنگل تا جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، هر جای این شهر که باشید به راحتی به مرکز شهر و میدان شهرداری دسترسی خواهید داشت. ساختمان قدیمی شهرداری با معماری زیبا و ساعتی همیشه پیدا و دیدن کبوترهایی که به لطف مهربانی‌های مردم این شهر ترسی از آدم ها ندارند و در حال ورچیدن دانه از روی زمین هستند.

پس از تماشای این مکان گردشگری رشت شما فاصله چندانی با بازار بزرگ رشت ندارید، بافت قدیمی بازار و شلوغی هیجان‌انگیز آن حتما برایتان جالب خواهد بود.

گردش در میدان شهر چند ساعتی زمان خواهد برد. در برنامه سفر به رشت شما می‌توانید از میدان شهرداری و از خیابان سنگ فرش شده اعلم‌الهدی که در اطراف پر از بوتیک و مراکز خرید است، به سمت سبزه میدان بروید. این میدان قدیمی‌ترین میدان شهر رشت است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار بازسازی و از همان زمان جز جاهای دیدنی شهر رشت برای عموم مردم شد.

سبزه میدان رشت

یکی دیگر از خیابان‌های معروف شهر رشت برای خرید، خیابان گلسار است که بلوارهای متعدد خیابان‌ها را بهم مرتبط کرده، این خیابان به عنوان مرکز بوتیک‌ها و پاساژهای خرید و نمایندگی برندهای معروفی مثل ریبوک آدیداس زارا اکو هاکیوپیان و… شناخته می‌شود. با قدم زدن و خرید در این مکان گردشگری رشت به همراه سرزندگی و شور و حال مردمش حتما حال دلچسبی را تجربه می‌کنید.

اگر به دنبال جایی هستید که با رفتن در آن طبیعت‌گردی و دیدن مکان تاریخی را باهم تجربه کنید باغ محتشم که در خود شهر رشت به “پارک شهر” معروف است بهترین گزینه است. بهترین زمان سفر به رشت و دیدن این باغ در فصل بهار است. باغ محتشم که به همراه عمارت کلاه فرنگی در دوره ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و در تملک شخصی به نام اکبرخان محتشم بوده و بعدها در دوره پهلوی به علت بدهی در انحصار دولت و به عنوان مکان گردشگری رشت درآمده است.

بیشتر بخوانید: مدیریت هزینه‌های سفر

باغ محتشم

از دیگر جاهای دیدنی شهر رشت دریاچه‌ای به نام دریاچه سد سقالکسار در روستایی سرسبز با طبیعتی چشم نواز است که در 17 کیلومتری شهر رشت جا گرفته این دریاچه به لطف سیاست درست شورای این روستا به پاک‌ترین دریاچه ایران شناخته شده است.

ورودی این دریاجه 5هزار تومان می‌باشد و طی تصمیم هوشمندانه شورای این روستا هنگام ورود یک نایلون زباله دریافت خواهید کرد که در زمان برگشت با تحویل زباله ،3/2 از مبلغ پرداختی را دریافت خواهید نمود.

امکانانی مثل سرویس بهداشتی، نمازخانه، کافه رستوران (البته با غذاهای محدود) مغازه‌ای کوچک و محل پارک وسیله نقلیه طبیعت را با نیازهای شما سازگار کرده است.

اگر با هواپیما و خرید بلیط هواپیما به استان گیلان سفر کردید، حتما به دیدن شهر شفت، نگین استان گیلان بروید، این شهر در 30کیلومتری رشت واقع شده یکی از روستاهای متفاوت و دیدنی شفت، روستایی به نام امام زاده ابراهیم است. روستایی ییلاقی با خانه‌های چوبی و بدون دیوار. برای رسیدن به این روستا، طبیعتی پر از جلو و زیبایی پیش رو دارید. کوهپایهٰ‌های سرسبز، رودخانه، آبشار اکسیژن خالص و حال و هوایی رویایی.

هسته اصلی این روستای شب بیدار بازارچه محلی آن است و خانه‌های چوبه که اطراف آن شکل گرفته اند، اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت از سبک زندگی روزمره هستید این روستا همان جاییست که حال دلتان را زنده خواهد کرد پس در برنامه سفر به رشت خود حتما از این روستا بازدید کنید.

البته نبود فاضلاب شهری مناسب و سطل زباله شهری و سرویس‌های بهداشتی مشترک در اقامتگاه‌ها از معایب این روستاست و در کل اگر برای اقامت به دنبال مکان گردشگری رشت به صورت لوکس هستید، اقامت در این روستا را از سر خود بیرون کنید.

حتما اسم قلعه رودخان را از زبان کسانی که به گیلان سفر کرده‌اند، شنیده‌اید بزرگترین قلعه آجری ایران قلعه‌ای مربوط به دوره سلجوقیان است که در بالای ارتفاعات جنگلی شهر فومن و در روستای رودخان ساخته شده و البته برخی قدمت این بنا را مربوط به دوره ساسانیان و همزمان با حمله اعراب می‌دانند.

قلعه رودخان

برای تماشای این قلعه میبایست پای پیاده روی و گذر از 1000 پله را داشته باشید. البته مسیری که دیدن زیبایی طبیعت ناخودآگاه شما را وادار به استراحت و تماشا خواهد کرد.

در 60کیلومتری شهر رشت شهر دهکده‌ای ماسوله با معماری پلکانی و طبیعتی بهشت گونه جا دارد، که نامش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. پس از گذر جاده‌های پر از پیچ و خم و خیال انگیز که نه تنها خسته کننده نیست بلکه شوق رسیدن به مقصد را در وجودتان کم کرده و یک سفر هیجان انگیز را برایتان به ارمغان می‌آورد. مطمئنا هراز چندگاهی توقف خواهید کرد تا از دیدن این همه رخنمایی طبیعت لذت ببرید. قله شاه معلم در ماسوله با ارتفاع 3050 متر بلندترین نقطه استان گیلان مکانی جذاب برای کوهنوردان است.

ماسوله

نکته مثبت این محل تاریخی و گردشگری وجود 2هتل در داخل فضای سنتی و معماری مختص منطقه و هتل‌های متعدد مسیرهای منتهی به این منطقه باعث جذب تعداد زیادی از گردشگران شده و در واقع ارائه خدماتی مناسب سفری خوب و راحت برایتان تداعی می‌کند.

در 18 کیلومتری جاده رشت –تهران تابلوی موزه میراث فرهنگی گیلان را خواهید دید، موزه‌ای متفاوت و فضای باز در دل طبیعت. بعد از زلزله سال 69 خیلی از بافت‌های سنتی گیلان به بهانه نوسازی تغییر چهره دادند. دکتر محمود طالقانی موسس این موزه برای حفظ آداب و رسوم و معماری گیلان ایده ساخت این موضوع رو مطرح کردند و ساخت این موزه 10 سال به طول انجامید.

اگر شما از اهالی گیلان هم نباشید پا در موزه که می‌گذارید، انگار زمان به عقب برگشته و شما وارد دنیای دیگری شده‌اید، خانه‌هایی با قدمت 65 تا 180سال را می‌بینید که از محل اصلیشان کنده شده و به این موزه منقل شده‌اند. بانوانی با لباس‌های سنتی مشغول پخت نان و شیرینی‌های محلی و مشغول بافت صنایع دستی هستند. معمولا در ایام مختلف جشنواره‌هایی در این موزه بر پا خواهد شد و جشن‌های سنتی گیلان مثل عروس بران، عروس کوله جشن خرمن، نوروزخانی موسیقی زنده به نمایش گذاشته می‌شود. دیدن این حجم از سادگی و در عین حال زیبایی از فرهنگ و تاریخ گیلان شما را به وجد خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مازندران

صنایع دستی و سوغات

رشته خشکار شهر رشت، کلوچه فومن، کوکی لاهیجان، زیتون و روغن زیتون رودبار، پای محلی لاهیجان، بادام زمینی آستانه، پنیر سیاهمیزگی، نان خلفه یا کشتا، برنج گیلان و …

صنایع دستی شهر رشت

صنایع دستی شهر رشت

حصیربافی: بیشتر هنر بانوان انزلی و تهیه شده از کلوش(ساقه برنج)

بامبوبافی: ساخته شده از نی خیزران که در مرداب‌های رشت و لاهیجان رشد می‌کند.

شال‌بافی: دستبافت‌های زیبا و سنتی از جنس پشم هنر بانوان شهرهای تالش و گالش

سفال‌گری: این بخش از صنایع دستی گیلان در شهرهای شفت و جیرده و املش ترویج دارد.

عروسک‌بافی: عروسک با رنگ‌های شاد هنر دست بانوان ماسوله

چموش‌دوزی: چموش پاپوشی از جنس چرم از هنرهای دیگر شهر ماسوله است که با نخ های رنگی تزیین می‌شود.

رشتی‌دوزی: از رودوزی های سنتی ایران است و در سفر به گیلان انواع رومیزی و پاپوش هایی که به این شیوه تزیین شده‌اند در بازارهای سنتی خواهید دید.

هزینه و اقامت در شهر رشت

اقامت

اگر قصد برنامه سفر به رشت را دارید با خیال راحت چمدانتان را ببندید و در مورد نیازهای اولیه سفر مانند اقامت و غذا نگرانی نخواهید داشت .از هتل های 5 ستاره تا افرادی که پلاکارت های ویلا در دست دارند به راحتی دسترسی خواهید داشت.

هتلهای شهر رشت

هزینه اقامت در هتل های 5ستاره ی گیلان متغیر است، البته شما با هزینه‌های کمتر می‌توانید هتل یا هتل آپارتمان و ویلا یا سوئت با امکانات و دسترسی‌ٰهای مناسب تهیه کنید.

رستوران

شما به شهری سفر کرده‌اید که به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو ثبت شده است. پس خیالتان راحت دیگر نیازی نیست نرگان این باشید که غذا در سفر چی بخوریم ؟ چراکه در هر گوشه این شهر یک رستوران درجه یک خواهید یافت. رستوان‌هایی همچون: رستوران رازقی در گلسار، رستوران شورکولی در گلسار، پیزاریا در گلسار و …

رستواران رازقی

جمع‌بندی

در این مقاله درباره شهر رشت صحبت کردیم. جاهای دیدنی شهر رشت را معرفی کرده و در مورد هرکدام توضیحات دادیم. امیدواریم که این اطلاعات در انتخاب مقصد سفر و برنامه سفر به رشت یاریتان کند.

اگر شما هم قصد سفر به رشت را دارید از سایت روگو به راحتی می توانید رزرو بلیط هواپیما را انجام دهید. و در این سامانه با مقایسه بلیط قیمت ها می توانید خرید بلیط ارزان هواپیما انجام دهید و سفر ارزانی با هواپیما داشته باشید.

سمانه اسدی

سمانه سال 91 تو رشته ی عمران فارغ التحصیل شد و از همون زمان یکی از همکارهای پرانرژی ماست. سمانه تو شرکت به روحیه ی دوستانه و چهره ی خندان معروفه و همین موضوع باعث میشه تا هم به بقیه انگیزه بده و هم خودش تو کارش بهترین باشه. کارهای چالشی و هیجان انگیز رو دوست داره و با تحقیق و نوشتن درباره ی سفر، سعی می کنه تا احساس تازگی و سرزندگی خودش رو منتقل کنه