در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

معرفی شهر ساری

نویسنده مهدی نامور

از پر جمعیت‌ترین و بزرگترین شهرهای شمال کشور و مرکز استان مازندران، شهر ساری است. قدمت این شهرستان به 500 سال می‌رسد. جالب است بدانید این شهر به عنوان پایتخت پیشین ایران نیز بود. در سال 1151 آقا محمدخان قاجار این شهر را به عنوان پایتخت ایران برگزید و تاج پادشاهی را بر سر نهاد. این شهر در فاصله 250 کیلومتری از تهران واقع شده است. طبق گزارشات آمار در سال 1396, ساری به عنوان اولین شهر برتر گردشگرپذیر ایران شناخته شد. در این مقاله درباره شهر ساری و مکان‌های دیدنی آن صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید.

شهر ساری

معرفی شهر ساری

درباره شهر ساری باید بگوییک که این شهرستان در میان جنگل، دریا، کوه قرار داشته و دنیایی از جاذبه‌های دیدنی دارد. این شهر از شمال به دریا، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از شرق به شهرستان میاندرود و از غرب به شهرستان قائمشهر متصل شده است.

در کل می‌توان گفت ساری با طبیعت‌های بکر و سر سبز، مردمان خوش قلب و غذاهای محلی خوش طعم و عطر، همیشه یکی از گزینه‌های وسوسه‌انگیز برای سفر است.

بهترین زمان برای سفر به شهر ساری

استان مازندران، تابستان‌هایی گرم و شرجی و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. از این رو سفر در تابستان به دلیل رطوبت بالا و گرمای شدید و همچنین در زمستان به دلیل سرمای زباد توصیه نمی‌شود و به دلیل حجم کم مسافر در این ایام می‌توانید خرید بلیط هواپیما را ارزان و مناسب انجام دهید.

ولی بدون شک در گرمای تابستان نمی‌توان از شنا کردن در دریای شمال گذشت و نادیده گرفت. اگر می‌خواهید نظاره‌گر طبیعت و روییدن گل‌های رنگارنگ در هر سویی که چشم کار می‌کند و بوییدن گل‌های بهار نارنج باشید، بهترین زمان برای سفر به شهر ساری،فصل بهار است. همچنین می‌توانید خودنمایی رنگ‌های پادشاه فصل‌ها، پاییز را در جنگل‌ها به تماشا بنشینید.

از این رو در ماه مهر به دلیل بازگشایی مدارس که باعث خلوت شدن شهر می‌شود، می‌توانید خرید بلیط هواپیما ارزان انجام دهید و در نتیجه این کار باعث کاهش هزینه‌های سفر خود شوید. اگر عاشق شنیدن صدای بارش باران و تماشای آن هستید، فصل زمستان بهترین گزینه برای سفر به شهر ساری است.

جاهای دیدنی شهر ساری

ساری، از زیباترین جاهای دیدنی مازندران بوده و طبیعتی توصیف ‌نشدنی و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی فراوانی دارد. اگر به دیدن بناهای تاریخی و قدیمی که از دوره قاجار به جای مانده علاقه دارید حتما از عمارت کلبادی، عمارت فاضلی، عمارت ناظری‌ها، خانه رمدانی، خانه سردار جلیل ساروی، حمام وزیری و پل تجن که قدمت آن از دوره پهلوی است و در ابتدای جاده گرگان واقع شده،دیدن فرمایید.

اگر به دنبال جایی دنج برای شنیدن صدای پرندگان و خروشیدن آب های روان و مناظر رویایی هستید حتما دیدن از دریاچه چورت، میانشه، ساحل گهر باران، آبشار بولا و اوجرجری، پارک جنگلی شهید زارع، دشت ناز، پناهگاه حیات وحش سمسکنده و تالاب نیلوفر آبی حمید آباد، بادت سورت، سراندون و بالندون را که از جاهای دیدنی شهر ساری هستند، در لیست برنامه‌های خود جای دهید.

به دلیل مسافت کم بین شهرها، حتی این امکان وجود دارد که پای خود را کمی فراتر گذاشته و از مکان‌های دیدنی در شهرهایی همچون بابل که دیدن آبشارهای درازکش، شی الیم، آب گرم ازرود و سد شیاده، قائمشهر جنگل‌های جوارم، بابلسر، منطقه ساحلی میرود، نکا، چشمه آب معدنی قرمرض که خاصیت درمانی دارد و بهشهر، باغ عباس آباد که خالی از لطف نیست، دیدن فرمایید.

سوغات ساری

یکی از بخش‌هایی که اغلب آنرا فراموش می‌کنیم و گاها در واپسین روزهای سفر به یاد آن می‌افتیم خرید سوغات است. خیلی‌ها استان مازندران را با کلوچه و ترشی‌هایش می‌شناسند اما سوغات مازندران فقط به اینها خلاصه نمی‌شود و دنیایی از خوراکی‌های خوشمزه را در خود جای داده است که از چشم هیچ مسافری پنهان نمی‌ماند.

شیرینی پشت زیک، خوراکی لذیذ و خوش رنگ و بویی است که به سوهان کنجدی شهرت دارد و مواد تشکیل دهنده این شیرینی کنجد، شکر، گردو، عسل، کره، هل و زعفران می‌باشد .

شیرینی پشت زیک

کماج، رشته به رشته، قماق,برنجک، نان ییلاقی، نان قتلمه و اسبه حلوا از دیگر شیرینی‌های معروف هستند.

عسل کوهی، لواشک و انواع ترشی‌ها که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ترشی آلوچه و ترشی کندس اشاره کرد. میوه‌های فصلی و خشکبار که شامل انواع مرکبات، ازگیل، ولیک، گلابی وحشی، گزنه، کدو، زرد کیجا (یک نوع قارچی جنگلی که در فصل پاییز می‌روید). ماهی و خاویار (ماهی‌هایی از قبیل سفید، سوف، ماش، کفال، کپور، آزاد، کلمه، فیل ماهی)، لبنیات محلی، چای و برنج و سبزی‌های معطر و گیاهان دارویی از دیگر سوغات این استان به شماره می‌آید.

شکر سرخ از دیگر خوراکی‌هایی است که در مازندران و شهر ساری یافت می‌شود. شکر سرخ از نیشکرهای سرخ رنگ به دست می‌آید و برای تقویت اعصاب و قوای جسمانی و کبد مفید بوده و خواص بیشمار دیگری نیز دارد.

شکر سرخ

همچنین می‌توانید از انواع صنایع چوبی، حصیر بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، جوراب بافی، نمد مالی و سفالگری که از جمله صنایع هنر دست مردمان هنرمند مازندران است، استفاده نمایید .

اقامت در شهر ساری

از دیگر نکات جالب درباره شهر ساری این است که ساخت راه آهن سراسری ایران از آنجا آغاز شده است. ایستگاه راه آهن ساری در بلوار عسگری محمدیان نرسیده به پل شهید نبوی در ضلع جنوبی پادگان ساری واقع شده است.

از ایستگاه های مهم این خط می‌توان به گرگان، بندر ترکمن، قائمشهر، پل سفید، ورسک و فیروزکوه اشاره کرد. که در جای خود تجربه‌ای شیرین و خاطره انگیز بوده و از جاهای دیدنی شهر ساری است.

ایستگاه راه آهن ساری

از جمله فرودگاه‌های فعال در استان مازندران، می‌توان به فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری که در 15 کیلومتری این شهر واقع شده است و همچنین فرودگاه نوشهر که یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است که پروازهای آن محدود به مقصدهای داخلی است، اشاره کرد.

اتوبوس و تاکسی نیز از دیگر وسیله‌های حمل و نقل در این شهر است که با کمترین هزینه مسافران را جابجا می‌کنند.

هتل های شهر ساری

شهر ساری نیز مانند دیگر شهرهای ایران با هتل‌ها، مهمانپذیر و سوئیت‌ها از مسافران خود پذیرایی می‌کند. که نرخ اقامت در هر هتل با توجه به زمان سفر و امکانات آن متغییر است.

یکی از هتل های چهار ستاره معروف این شهر، هتل سالار دره می‌باشد که با توجه به امکانات رفاهی و منظره زیبا محبوبیت ویژه‌ای بین مسافران دارد.

هتل سالار دره ساری

به جرات می‌توان گفت یکی از رویایی‌ترین هتل‌های ایران، هتل سالار دره است. بعد از گذشتن 12 کیلومتر از جاده شهر ساری به سمت سمنان، برای رسیدن به این هتل باید از جاده جنگلی گذشت و بعد از عبور از جاده جنگلی به ساختمان هتل می‌رسیم که تا چشم کار می‌کند درختان دور تا دور آن را فرا گرفته‌اند و صدای پرندگان از هرکجا به گوش می‌رسد.

هتل ۴ ستاره بادله نیز بر روی دامنه دره سرسبز لالیم بنا شده که در فصول مختلف می‌توان زیبایی‌های تپه‌ها را به نظاره نشست. این هتل در فاصله ۸ کیلومتری شهرستان ساری واقع شده است. فاصله آن تا فرودگاه بین المللی دشت ناز ۸ کیلومتر و تا ایستگاه راه آهن ساری ۱۰ کیلومتر می‌باشد.

هتل ۴ ستاره بادله

هتل نوید, هتل اسرم, هتل نارنج, هتل سارویه, هتل عرب, هتل هفت خان از دیگر هتل های واقع در شهر ساری هستن که به ترتیت در رده ها 4 و 3 و 2 ستاره قرار دارد.

بازارهای شهر ساری

یکی از تفریحات شیرین، گشتن در بازارهاست. مخصوصا بازارهای محلی و سنتی که از هر طرف بوی سبزی‌های معطر و ترشی ها استشمام می‌شود.

بازار ترکمن‌ها یکی از بازارهای معروف و مکان گردشگری ساری است که انواع صنایع دستی مردم ترکمن در آنجا به فروش می‌رسد. بازار بزرگ امام رضا نیز بازاریست که کالاهای وارد شده از مرز اینچه برون در آنجا عرضه می‌شود.

بازار ترکمن‌ها

اگر به دنبال خرید ماهی‌های تازه هستید می‌توانید از بازار شلوغ و پرتردد ماهی‌فروشان دیدن فرمایید که ماهی‌هایی همچون کپور، کفال, سفید، کلمه و خاویار … یافت می‌شود.

چنانچه قصد بازدید از کاخ آقا محمد خان قاجار را دارید حتما با بازار نرگسیه و رجایی مواجه می‌شوید. این بازار از بزرگ‌ترین کاموافروشی‌ها در مرکز شمال ایران به شمار می‌آید که به شهر کاموا شهرت دارد. جالب است بدانید که بخشی از بازار از مسجد جامع ساری تشکیل شده است.

بازار روز راه‌آهن و کشاورز، پاساژ الهیه، مرکز خرید پردیس، پاساژ چهل ستون، مرکز تجاری مفیدی، مجتمع تجاری انقلاب، پاساژ سعدی، پاساژ پرشیا، مجتمع تجاری خوان خان، پاساژ تقوی، پاساژ گل، مرکز تجاری شهر، مرکز خرید مهر دیگر بازارهای شهر ساری هستند.

رستوران های شهر ساری

و اما خوشمزه‌ترین بخش، تغذیه در سفر بوده و استفاده از غذاهای محلی و بومی در رستوران‌های معروف هر شهر است که خاطرات خوش سفر را صدچندان می‌کند.

خورشت اناردون از غذاهای این دیار است که مسافران را وسوسه می‌کند. اناردون از دانه‌های انار خشک شده تهیه می‌شود. سیر انار، نازخاتون، اکبر جوجه، کدو پلو، ماهی و مرغ شکم پر، خورش آلو زرشک از دیگر غذاهای هیجان‌انگیز استان مازندران به شمار می‌رود.

خورشت اناردون

خیلی‌ها معتقد هستند بهترین رستوران ساری رستوران حاج حسن است؛ رستورانی بزرگ و دلباز با منظره‌ای چشم‌نواز که غذاهای ایرانی ارائه می‌شود. غذای محبوب مشتریان این رستوران میرزاقاسمی و چلو گردن است. همچنین قیمت‌ها با سرویسی که ارائه می‌شود، تناسب دارد.

اگر به دنبال غذای فرنگی هستید حتمای سری به رستوران شالی بزنید. در این رستوران غدا بسیار با کیفیت و خوشمزه ارائه می‌شود.

از دیگر رستوران های شهر ساری که غذاهای اصیل ایرانی و فرنگی ارائه می‌شود، می‌توان به رستوران هتل سالاردره، رستوران مارشو، اکبرجوجه، مستر دیزی، رستوران ایتالیایی میلان، کافه آش، رستوران محسن و کبابی عینی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: لیست بهترین رستوران های کیش

چنانچه اهل خوردن فست فود هستید می‌توانید سری به برگر کمپانی، دکان ویچ، فست‌ فود استار و رستوران شار بزنید.

هیچ چیز دل انگیزتر از تماشای باران از پشت شیشه‌های کافه در حالی که چای گرم در دستتان است نیست.

کافه ویونا، کافه کنج، کافه پراگ، کافه نو از جمله کافه های معروف شهر ساری هستند که می‌توانید برای خوردن خوراکی‌های خوشمزه به آنجا بروید.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره جاهای دیدنی شهر ساری و رستوران‌ها و سوغات این شهر صحبت کردیم، امیدواریم توانسته باشیم برای انتخاب مقصد سفر به شما کمک کرده باشیم.

برای رزرو بلیط هواپیما در سایت روگو با اطمینان و به راحتی می‌توانید اقدام کنید و با خرید بلیط چارتی و لحظه آخری در ایامی که حجم مسافر کم است، می‌توانید خرید بلیط ارزان هواپیما داشته باشید.

مهدی نامور

مهدی پسر آروم و خونسردیه، توی کارش جدیه و هر کاری رو بسپاری بهش میدونی که تمام توانش رو برای انجامش میذاره و عاشق چالش هاست،به نتیجه فک میکنه دانش آموخته رشته مدیریته اهل مطالعه و سینماست و عاشق کتاب های خودکاوی و فلسفیه