در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

نکات ضروری که هنگام تاخیر یا کنسلی پرواز باید بدانید

نویسنده سحر خیرپور

هر شخصی برای زمان و سفر خود برنامه ریزی می‌کند و کنسلی یا حتی تاخیر کوتاه مدت پرواز می‌تواند برای او یک فاجعه باشد.

مثلا اگر فردی یک قرار کاری مهم داشته باشد با تاخیر چند ساعته پرواز جلسه خود را از دست می دهد. قطعا این مساله برای مسافران ناخوشایند و غیرقابل تحمل است اما عصبانیت بی فایده است و تنها سفر را به کامتان تلخ می کند.

میانگین تاخیر پروازی ایران در مسیرهای داخلی و خارجی طبق اعلام سازمان هواپیمایی 30 دقیقه است .شرکت های هواپیمایی برای حفظ نام و برند ایرلاین راهکارهایی برای جبران خسارت به مسافرانی که تاخیر یا کنسلی داشته اند در نظر میگیرند.

در اکثر موارد عوامل تولید کننده این تاخیرها و مدیریت آن ها در اختیار شرکت های هواپیمایی نیست.

یک قانون جهانی است که هرگاه پرواز لغو شود شرکت هواپیمایی باید کل مبلغ رزرو بلیط هواپیما را به همان صورتی که خرید انجام شده به شما بازگرداند.

در زمان تاخیر یا کنسلی حتما به موارد زیر توجه کنید:

– در صورت خرید بلیط هواپیما حتی اگر از تاخیر پروازتان هم اطلاع داشته باشید موظف هستید که در موعد مقرر در فرودگاه حاضر شده و کارت پرواز دریافت کنید.در غیر این صورت هیچ حقی برای دریافت جبران خسارت از شرکت های هواپیمایی نخواهید داشت.

– اگر به صورت دسته جمعی به سفر می روید توجه داشته باشید جبران خسارت به صورت انفرادی و به تک تک اعضا تعلق میگیرد .

– اگر رزرو بلیط هواپیما از طرف شرکت خریداری شده باشد شرکت هواپیمایی خسارت را به فردی که نامش روی بلیط است پرداخت می کند.(فردی که هزینه را برای خرید بلیط هواپیما پرداخت کرده مهم نیست بلکه فردی که نامش روی بلیط ثبت شده مهم است)

چگونه تاخیر یا کنسلی پرواز را مدیریت کنیم؟

احتمال کنسلی پرواز در آب و هوای طوفانی و یا برفی بالاست

تا جای ممکن سفر خود را در زمان هایی که احتمال لغو آن وجود دارد قرار ندهید. همیشه قبل از سفر و خرید بلیط هواپیما آب و هوا را چک کنید. هوای سرد، طوفان و یا گرد و غبار باعث اختلال یا لغو سفر شما می شود.

در برنامه های دریافت گزارش فرودگاهی ثبت نام کنید

برای دریافت لحظه ای اطلاعات پرواز در برنامه های فرودگاه ثبت نام کنید. خبرها به صورت آنلاین برای شما ارسال خواهد شد.

قبل از رفتن از فرودگاه وضعیت پرواز را بررسی کنید

شما میتوانید از طریق سایت اطلاعات پرواز فرودگاه های کشور وضعیت همه پرواز های خروجی و ورودی به فرودگاه مدنظر را به صورت لحظه ای بررسی کنید. و در صورت مشاهده تاخیر یا کنسلی با ایرلاین یا فرودگاه اطلاعات تماس بگیرید.

از پرواز های مستقیم استفاده کنید

در صورتی که مقصد سفر شما دارای مسافت طولانی است تا جای ممکن از پرواز های مستقیم استفاده کنید. هرچه تعداد پرواز های شما بیشتر باشد احتمال لغو یکی از آنها به ویژه در شرایط نا مساعد هوا بیشتر است.

در روزهای خلوت سفر کنید

تا آنجا که میتوانید سفر خود را در روزهای خلوت تر تنظیم کنید معمولا پرواز های وسط هفته خلوتتر و در نتیجه تاخیرها کمتر است.

با سفر در روزهای خلوت و روزهای وسط هفته می توانید خرید بلیط هواپیما ارزان و مناسب انجام دهید.

از بیمه سفر استفاده کنید

بیمه سفر معمولا هزینه کنسلی یا تاخیر سفرتان را جبران میکند و درصدی از خسارت وارد شده را به شما برمی گرداند .در سفرهای خارجی برخی از بیمه ها هزینه هتل و غذا و .. را نیز به عهده میگیرند.

وسیله های مورد نیاز برای مواقع ضروری همراه داشته باشید

برای اینکه در زمان تاخیر اوضاع را بهتر کنترل کنید وسایلی مانند قرص، غذا یا لباس مناسب برای زمان تاخیر یا کنسلی همراه خود داشته باشید.

برای حفظ آرامش خود را سرگرم کنید

راهی برای تفریح یا سرگرمی در فرودگاه پیدا کنید. از مغازه،کافه یا رستوان ها دیدن کنید، مطالعه کنید و سعی کنید از زمان خود به بهترین نحو استفاده نمایید. به مانیتور فرودگاه توجه داشته باشید و حواستان به گزارش های فرودگاه باشد. علاوه بر در دست داشتن کارت پرواز، شماره پرواز هم به خاطر داشته باشید.

با شرکت صادر کننده بلیط تماس بگیرید

در صورت داشتن تاخیر یا کنسلی با شرکت که از آن بلیط تهیه کرده اید تماس بگیرید زیرا گاهی تاخیر در پرواز روی وضعیت بارها و پرواز بعدی شما تاثیر می گذارد.

فرودگاه های کوچک را انتخاب کنید

فرودگاه های بزرگ به دلیل تعدد پرواز معمولا میزان تاخیر بیشتری نیز دارند. بنابراین فرودگاه های کوچک با پرواز کمتر تاخیر کمتری هم دارند.

علاوه بر در نظر گرفتن کلیه موارد بالا از شرکت یا سایت خرید بلیط هواپیما خود را تهیه کنید که در زمان کنسلی به بهترین شکل ممکن بلیط های شما را ضمانت کند.

روگو همیشه ودر همه حال در تمام مراحل سفر در کنار شما خواهد بود.

سحر خیرپور

سحر، فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی تهرانه که همیشه با بیشترین توان و انرژی تو محیط شرکت دیده میشه، و همین انرژی خوبش باعث میشه تا در تمام کارهای مثبت شرکت پیش قدم باشه. اون عاشق کتاب و مطالعه است و به نظرش میشه آدمارو با میزان مطالعه شون سنجید. سحر اوقات فراغتش رو با فیلمهای علمی - تخیلی پر می کنه و به طور کل میشه گفت میونه ی خوبی با مسائل علمی داره.