در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

سفر به شیراز؛ شهر فرهنگ، هنر و ادب را از دست ندهید

نویسنده نیکان نصرالله تبار

شیراز یکی از کلان شهر های بزرگ و دیدنی، مرکز استان فارس و پایتخت بهارنارنج ایران با مساحتی حدود 1268 کیلومتر مربع و جمعیتی معادل 1,870,000 نفر است. همچنین شیراز پایتخت سابق ایران در دوران سلسله زند بوده و به شهر شعر معروف است. به همین سبب از لحاظ فرهنگی و تاریخی دارای اهمیت فراوانی است و همین امر موجب شده تا همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.

هواپیما بهترین وسیله برای سفر به استان زیباست شما می توانید با خرید بلیط هواپیما و سفر به این استان از زیبایی های ان لذت ببرید اما برای اینکه هزینه های سفر خود را کاهش دهید می توانید با خرید بلیط ارزان هواپیما که در ایامی که مسافر کم است با رزرو بلیط هواپیما به صورت چارتری و لحظه اخری هزینه سفر خود را کاهش دهید و بیشتر در این شهر زیبا بمانید.

جاذبه های گردشگری

شیراز در طول سالها، به عنوان یکی از مهم ترین قطب های گردشگری و سیاحتی ایران مطرح بوده و جاذبه های گردشگری آن، توجه بسیاری از توریست های داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. از جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز می‌توان به آرامگاه حافظ، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه سعدی، ارگ کریم‌خان، باغ جهان‌نما، باغ ارم، باغ عفیف‌آباد،باغ نارنجستان قوام، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، مسجد نصیرالملک، موزهٔ پارس اشاره کرد که این ها تنها بخشی از دیدنی های شهر شیراز هستند.

در ادامه جاذبه های گردشگری شهر شیراز را مختصرا بررسی خواهیم کرد. با روگو همراه باشید.

دروازه قرآن

در قسمت شمال شرقی شهر شیراز و در راه خروجی به سمت شهر مرودشت، دروازه ای از دوره های قدیم به جا مانده که به آن دروازه قرآن گفته می شود. دروازه قرآن به دستور عضدالدوله دیلمی بنا شد و قرآنی در آن گذاشته شد تا مسافران به سلامت از آن عبور کنند. دروازه قرآن به مرور زمان رو به خرابی بود که به همت کریم خان زند بازسازی شد و قرآنی به دست خط سلطان ابراهیم نوه ی شاهرخ تیموری که به «هفده من» معروف بود در اتاقک بالای آن نهاده شد.

این بنا در طول تاریخ آسیب های زیادی دید و در نهایت پس از آن که با بی کفایتی شهرداری شیراز در سال 1315 شمسی توسط دینامیت تخریب گردید، بار دیگر به دست یکی از بازرگانان معروف شیراز به نام حسین ایگار در سال 1328 تجدید بنا شد.

حافظیه

حافظیه مجموعه ای در قسمت جنوبی دروازه قرآن و در شمال شهر شیراز است که آرامگاه حافظ شیرازی در آن جای دارد. این مجموعه 2 هکتار مساحت دارد و دو صحن جنوبی و شمالی آن توسط یک تالار از یکدیگر جدا شده اند. تالار حافظیه، یک تالار 56 در 26 متری با 5 متر ارتفاع است که 20 ستون سنگی در آن واقع شده است و شیوه ی معماری این تالار برگرفته از معماری اسلامی دوره ی زندیان است.

ارگ کریم خان

در دوران سلطنت سلسله زندیه، پس از انتخاب شیراز به عنوان پایتخت ایران، مکانی توسط کریم خان زند به عنوان محل استقرار حکومت بنا شد که پس از مدتی به ارگ کریم خان معروف شد. این بنا در نزدیکی میدان شهرداری شیراز واقع شده و به علت استفاده به عنوان زندان در دوران پهلوی آسیب های جدی ای به آن وارد شده است.

سعدیه

آرامگاه سعدی شیرازی که تحت عنوان سعدیه شناخته می شود، خانقاه سعدی در اواخر عمر بوده و پس از مرگ در همان محل دفن شده است. این بنا در سال 1330 شمسی توسط محسن فروغی با الهام از معماری سنتی ایران طراحی شد. گنبد لاجوردی بنا بر روی 8 ستون از سنگ گرانیت قرمز مخصوصی قرار دارد.

بازار وکیل

از مشهورترین و قدیمی ترین بازارهای سنتی ایران که به فرمان کریم خان ساخته شده و در مرکز شهر تاریخی شیراز قرار گرفته است. بازار وکیل در دوره ی خود قلب اقتصادی شیراز بوده و معماری آن شبیه به بازارچه بلند اصفهان است.

شاه چراغ

شاه چراغ محل خاکسپاری میر سید احمد، پسر امام موسی کاظم می باشد. این مسجد در سده ششم قمری در دوره حکومت اتابکان فارس بنا شد که برای شیعیان از اهمیت خاصی برخوردار است.

غذاهای شیرازی

برای عده ی زیادی از گردشگران، خوردن غذاهای محلی هر منطقه یک تجربه به یاد ماندنی و لذت بخش است. شیراز نیز در میام شهرهای ایران از محبوبیت غذایی بسیاری برخوردار است. غذاهایی مثل کلم پلو شیرازی، سالاد شیرازی، دوپیازه، یخنی عدس کلم و تعداد غذاهای خوشمزه ی دیگر می توانند به لذت سفر شما به شهر شیراز اضافه کنند.

شیراز دارای رستوران های زیادی است که در میان آنها سرای فرهنگی تجار، رستوران بین المللی هفت خوان، کافه و رستوران قوام، رستوران سنتی صوفی و رستوران شام ایرانی از معروف ترین آنها هستند. سرو غذاهای ایرانی و محلی، اجرای موسیقی زنده، چیدمان و دکوراسیون خاص رستوران ها و فضاهای دنج و دوستانه از جذابیت های رستوران های شیراز است.

اقامت در شیراز

شیراز به عنوان یک شهر توریستی و پرجمعیت، دارای هتل های زیادی است که در میان آنها می توان به هتل بزرگ، هتل پارس، هتل زندیه و هتل الیزه شیراز اشاره کرد و به عنوان مهم ترین آنها می توان به هتل چمران اشاره کرد که در بلوار چمران شیراز واقع شده، دارای 25 طبقه است و دسترسی مناسبی به مراکز تجاری و گردشگری شیراز دارد.

یکی از جاذبه های شهر شیراز در مدت زمان اقامت برای مسافران، تجربه خرید و گشت و گذار در بازارهای تاریخی و مراکز خرید مدرن شیراز است. بازار های سنتی شیراز مثل بازار حاجی و سرای مشیر و بازار معروف وکیل امکان خرید کالاهای خاص را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار شما قرار خواهند داد. همچنین لذت تماشای زیبایی های تاریخی بازار و جاذبه های معماری آن می تواند برگ زیبایی از خاطراتتان باشد.

همچنین در مقابل این بازارهای سنتی و تاریخی، شیراز دارای مراکز خرید مدرن و به روز نیز می باشد. مجتمع هایی همچون زیتون فارس، ستاره فارس، الماس، حافظ و در رأس آنها مجتمع تجاری خلیج فارس با داشتن بالغ بر 2500 واحد تجاری، هایپر مارکت بزرگ، شهربازی،6 سالن سینما، پارکینگ و رستوران ها و کافه های متعدد میزبان خوبی برای تجربه ی یک خرید دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود.

صنایع دستی زیبا و سوغاتی های خوشمزه

همانطور که گفتیم، برای خیلی ها خرید بخش مورد علاقه ی سفر است. شیراز به عنوان یک شهر تاریخی علاوه بر آثار هنری زیبا، خوراکی های خوشمزه ای برای علاقه مندان به خرید سوغاتی فراهم کرده است. شیراز از قدیم با عطر و بوی بهارنارنج عجین بوده، به همین دلیل عرق و مربای بهارنارنج یکی از انحصاری ترین سوغاتی های شیراز می باشند.

شیرینی های سنتی و محلی شیراز نیز همچون یوخه، کلوچه و مسقطی نیز از محبوبیت زیادی برخوردارند که خیلی از مراکز ارائه آنها همچنان از روش تولید سنتی و مواد اولیه با کیفیت استفاده می کنند. از صنایع دستی شیراز هم می توان به قالی شیراز، گبه، گلیم، بوریابافی، منبت کاری، معرق کاری و نقره کاری های جذاب اشاره کرد.

در میان این آثار، قلم زنی از قدیمی ترین آثار دستی ایرانی است که یکی از سبک های آن سبک شیراز است که بیشتر روی نقره انجام می شود. پارچه های رنگی عشایر نیز حتما با رنگهای شاد و زیبا و متفاوت خود هنگام گشت زنی در بازار نظر شما رو به خود جلب خواهند کرد. بازارهای سنتی شیراز مثل بازار وکیل و سرای مشیر از بهترین مراکز برای خرید این پارچه ها هستند.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.