در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

قشم؛ بزرگترین جزیره خلیج فارس

نویسنده نیکان نصرالله تبار

جزیره ی قشم، یکی از جزایر جنوب کشور واقع در تنگه هرمز از استان هرمزگان است که به عنوان بزرگترین جزیره ی کشور با مساحتی حدود 1491 کیلومتر مربع شناخته می شود. این جزیره در دهه های اخیر از اهمیت زیادی برای گردشکران برخوردار بوده که می توان به سکوت و جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی آن به عنوان دلیل این امر اشاره کرد. البته انتخاب جزیره قشم به عنوان یکی از پایگاه های اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی نیز بر اهمیت این جزیره افزوده است. بای سفر به این جزیره زیبا می تاونید با هواپیما و رزرو بلیط هواپیما سفر راحتتر و لذتبخشتری داشته باشید.

قشم دارای آب و هوای گرم و مرطوب است و رطوبت در سطح جزیره نسبتاً بالاست. تابستان های بسیار گرمی دارد که گاهاً دمای هوا تا 46 درجه سانتیگراد نیز گزارش شده است. بنابراین تابستان فصل بسیار گرمی برای سفر به قشم است و اگر می خواهید در تابستان به قشم بروید، بهتر است تا هفته های پایانی تابستان را انتخاب کنید زیرا دمای هوا در روزهای پایانی شهریور رو به کاهش می رود و شرایط مناسب تری را برای اقامت فراهم می کند.

راه های مختلفی برای رسیدن به جزیره قشم وجود دارد. اما راحت ترین و در دسترس ترین آنها، خرید بلیط هواپیما است. قیمت بلیط هواپیما به مقصد قشم دربازه های زمانی مختلف، متفاوت است اما در حالت عادی قیمتی در بازه ی 300 تا 400 هزار تومان دارد.

همچنین می توان سفر با قطار را نیز انتخاب کرد که در این صورت شما باید خود را از طریق راه آهن به بندرعباس برسانید و از آنجا حدود 1 ساعت سفر دریایی با لنج یا اتوبوس های دریایی را تجربه کنید تا به قشم برسید. برای سفر با ماشین شخصی نیز باید خود را به بندرعباس رسانده تا از آنجا از طریق اسکله شهید حقانی، بتوانید خودروی خود را بارگیری کرده و روانه ی قشم شوید.

در نهایت پس از رسیدن به قشم با جاذبه های بسیاری روبرو خواهید شد. جزیره ی پهناوری که مساحت آن بیش از دو برابر بحرین است. در ادامه سعی می کنیم تا شما را با جاذبه های بی نظیر جزیره قشم آشنا کنیم تا با شناخت قبلی بتوانید مدت زمان اقامت خود را برای دیدن تمامی جاذبه های جزیره مدیریت کنید.

شهر قشم

جزیره ی قشم، یک شهرستان با 69 شهر و روستای زیرمجموعه است که مهم ترین شهرهای آن شهر قشم، سوزا و درگهان می باشد.

شهر قشم در قسمت شرقی جزیره واقع گردیده و بیشتر به عنوان سکونتگاه جزیره مورد توجه قرار می گیرد. شهر قشم بسیار زیبا و دیدنی است و علاوه بر آن در مراکز خرید قشم می توانید لذت یک خرید ارزان و دلچسب را تجربه کنید. قدم زدن و دوچرخه سواری در ساحل، قایق سواری و رستوران های مختلف با کیفیت از دیگر جاذبه های شهر قشم به حساب می آیند.

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس بنا گردیده است. بخشی از آن در جزیره قشم واقع شده که می توان به انبارهای جنگ افزارها، اتاق های سربازخانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی، تالار و آب انبار به عنوان بخش های تشکیل دهنده آن اشاره کرد.

قلعه پرتغالی ها دارای پلان های چهارضلعی بی نظم با دیوارهایی به قطر 3.5 متر و برج های دیدبانی با طول 12 متر در گوشه ها آن است. این قلعه تاریخی همانطور که از اسم آن پیداست، از آثار دوره ی پرتغالی هاست که در دوره ی قاجار مورد مرمت و تعمیر قرار گرفته است.

دره ی چاه کوه

یکی از جاذبه های طبیعی در جزیره قشم است و در فاصله ی 70 کیلومتری شهر قشم در بخش شهاب واقع در روستای چاهو قرار گرفته است. این دره بخشی از ژئوپارک قشم است که عمقی 100 متری از فرسایش سنگ های رسوبی را به نمایش می گذارد.

چهار حلقه چاه در ورودی این دره قرار گرفته است که قبل ها و در زمان های دور این چاه ها محل ذخیره آب باران بوده و از آن برای تأمین آب شرب منطقه استفاده می شده است، زیرا با توجه به گرم و خشک بودن جزیره، آب شیرین ارزش زیادی پیدا می کرد.

وجود شیارها و حفره هایی در کف و دیواره های این دره، زیبایی بصری آن را دوچندان کرده است. به طوری که کارگردان معروف ایرانی “مانی حقیقی” از روستای چاهکوه به عنوان محل ساخت فیلم خود به نام “اژدها وارد می شود” استفاده کرده است.

سد تاریخی گوران

این سد به دلیل اهمیت بالای آب شیرین از دیرباز، ساخته شده و در روایات گفته می شود که بنای اولیه این سد در دوران هخامنشی پی ریزی شده و حوضچه ی آن به جا مانده از دوره ی ساسانیان است.

این سد در روستای گوران قرار دارد. نام گوران از کلمه ی گبران گرفته شده و به همین دلیل گفته می شود که این روستا زیستگاه زرتشتیان بوده است. بیشترین استفاده از این سد به دوره ی پهلوی بر می گردد و در نهایت در سال 1379 به عنوان آثار ملی ایرانی به ثبت رسیده است.

جنگل حرا

از دیدنی ترین قسمت های طبیعت جزیره، جنگل حرا با 2400 هکتار وسعت در قسمت غربی جزیره قشم است. درختان جنگل در طی سالیان زندگی و تغذیه از آب های شور، سازگاری مناسبی با آن منطقه پیدا کرده اند به طوری که در تمامی فصول سال جنگلی سرسبز و دیدنی را رقم می زنند.

این جنگل در آب واقع گردیده و سطح آب این جنگل به دلیل جزر و مد همیشه در حال تغییر است اما به طور میانگین عمق آب جنگل حدود یک متر و نیم عنوان گردیده است. تنها راه گشت و گذار در این جنگل گذر از راه های آبی با قایق است و دسترسی خشکی به آن وجود ندارد.

آب این جنگل زیستگاه خوبی برای ماهیان بوده و هست، در نتیجه ی آن این جنگل محل مناسبی برای ماهیگیران و علاقه مندان به ماهی گیری است. همچنین به دلیل داشتن امکانات مناسب زندگی پرندگان و امنیت مناسب لانه ی پرندگان بر روی درختان داخل آب، مقصد پرندگان مهاجر گرمسیری شده و جنگل را مملو از گونه های مختلف پرندگان کرده است.

لافت

یکی از روستاهای بخش مرکزی جزیره است که در گذشته مدت زمان طولانی به عنوان مرکز جزیره قشم بوده و به همین دلیل ایامی هم تمامی جزیره به این نام شناخته می شد.

مردم این جزیره از دیرباز به سفرهای دریایی و تجارت کالا از راه اقیانوس با کشور هند و کشورهای آفریقایی مشغول بوده اند، به صورتی که عده از پیرمردان جزیره همچنان به زبان های انگلیسی،عربی و هندی مسلط هستند.

طبیعت روستا تشکیل شده از درختان گرمسیری و نخلستان های بلند، در کنار زیبایی های دریا و جنگل شناور حرا هر بیننده ای را مجذوب خود خواهد کرد. بادگیرهای فراوان خانه های روستا در ابعاد مختلف، وجهه ی خاصی به معماری این منطقه بخشیده است و در کنار این زیبایی ها، کوچه های تنگ و باریک و نزدیک بودن خانه ها به یکدیگر مجموعه ای دیدنی را برای گردشگران رقم زده اند.

لنج سازی و ماهیگیری از مشاغل مردم این روستا از روزگار کهن بوده است. درست است که ساخت لنج در این منطقه در این روزها کمی کمرنگ گردیده است اما کارگاه های لنج سازی همچنان در قسمت ورودی روستا و در کنار دریا قرار دارند و خود بخشی از روستا به شمار می آیند.

از دیدنی های جذاب جزیره که بگذریم، هر ایرانی هنگام سفر به قشم، قطعاً بخشی از منابع مالی خود را برای خرید کنار می گذارد چرا که قیمت های مناسب و ارزان اجناس، خرید را از انگیزه های اصلی سفر به قشم قرار می دهند.

سیتی سنتر واقع در خیابان ولیعصر، مرکز خرید بین المللی ستاره در همین خیابان به عنوان بازارهای معروف محل خوبی برای خرید هستند اما اگر می خواهید خرید ارزانتری را تجربه کنید باید به بازار درگهان مراجعه کنید.

جنوب و دریا، در بحث غذا یادآور غذاهای دریایی با مزه های تند و آتشین است. اما در این میان غذاهایی وجود دارد که در سرتاسر کشور طرفداران زیادی دارد. مغازه های فراوان فلافلی و سمبوسه فروشی، رستوران های دریایی با ماهی مرکب و سوپ خرچنگ معروف، کباب بز یا کهره از جاهایی هستند که برای صرف غذاهای خوشمزه جنوبی نباید از دستشان بدهید.

برای سفر هوایی به این جزیره زیبا می توانید با خرید بلیط ارزان هواپیما در فصل تابستان که به شدت گرمای زیاد مسافر کمتری نسبت به سایر فصل های سال دارد هزینه های سفر خود را کاهش دهید همچنین مسیری دیگر برای خرید بلیط هواپیما ارزان در این موقع از سال بلیط چارتری و لحظه آخری است.

نظر شما در مورد جاذبه های سیاحتی و گردشگری جزیره قشم چیست؟ آیا جاذبه های دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها را به لیست خودمان اضافه کنیم.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.