در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

تهران؛ کلانشهر شلوغ ولی دوست داشتنی

نویسنده نیکان نصرالله تبار

شاید اولین موضوعی که با شنیدن نام تهران از ذهن اکثر ایرانیان گذر می کند، شلوغی، ترافیک و آلودگی هواست. اما در دنیا، تهران به عنوان پرجمعیت ترین شهر و پایتخت کشور ایران شناخته می شود. همچنین تهران بیست و چهارمین شهر پرجمعیت دنیا و دومین شهر پرجمعیت خاور میانه است که مسافران بسیاری از مسیر هوایی با خرید بلیط هواپیما به این کلانشهر سفر میکنند. این کلانشهر در دویست سال گذشته همواره مرکز فعالیت های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی کشور بوده و در طول تاریخ دستخوش اتفاقات زیادی بوده که اثرات بسیاری از این اتفاقات همواره در سطح شهر تهران قابل مشاهده هستند.

تهران به دلایل مختلفی همچون رویدادهای سیاسی، امورات اداری، بیمارستان ها و فعالیت های درمانی و پزشکی، اجتماعات هنری و دلایل زیاد دیگری، روزانه میزبان تعداد زیادی از مسافران است و همین امر موجب شده تا فضای مناسبی برای پیشرفت و ارتقاء کاری برای شهروندانش ایجاد شود. همچنین در زمینه گردشگری نیز تهران دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی متعددی همچون کاخ ها و امامزاده ها و زیارتگاه های متعدد است. مراکز خرید زیاد و بازارهای متنوع تهران نیز امکان خرید مصحولات زیادی را به مسافران می دهد. در نهایت این پایتخت شلوغ و پرتردد کشور به عنوان یکی از پنج شهر برتر در زمینه گردشگری در سطح کشور به شمار می آید و سالانه مسافران زیادی از جای جای جهان و ایران با هر وسیله ای یا مسیر هوایی و با خرید بلیط هواپیما به تهران می آیند.

در ادامه با روگو همراه باشید تا پس معرفی اجمالی پایتخت، دانستنی های آن را به هم مرور کنیم و به بررسی جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی، مراکز تفریحی، جذابیت های شکم گردی و راه و روش حمل و نقل در تهران بپردازیم.

معرفی کلی شهر تهران

تهران یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که از کوهپایه های البرز تا دشت های قسمت جنوبی آن، در ارتفاع 900 تا 1800 متری از سطح دریا امتداد پیدا کرده است. با آب و هوای نیمه خشک دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد و قالباً در قسمت های کوهپایه ای برفی است. قسمت زیادی از مردم پایتخت دارای اصالت تهرانی هستند اما امروزه میزبان مهاجران زیادی از اقوام مختلف ایرانی از جمه لر، ترک، گلیک، بلوچ، مازندرانی، عرب و … است که زبان رسمی همه ی آنها فارسی و اکثریت آنها نیز با لهجه ی تهرانی صحبت می کنند. طی آخرین سرشماری انجام شده در سال 95، تهران دارای ۸٬۶۹۳٬۷۰۶ نفر جمعیت می باشد.

جذابیت های طبیعی تهران

تهران جاذبه های طبیعی بسیاری دارد که بسیاری از افراد زمانی که با رزرو بلیط هواپیما یا هر وسیله یا دلیلی برای مسافرت به این شهر آمدند می توانند از آنها دیدن کنند.

باغ پرندگان تهران

در شمال شرق پایتخت و در میان جنگل های زیبای لویزان، باغ پرندگان تهران واقع گردیده است که با مساحتی حدود 17 هکتار با 168 گونه و 3000 بال پرنده، یکی از بزرگترین باغ های پرندگان خاورمیانه به حساب می آید. هزینه ورودی باغ پرندگان برای هر نفر 25 هزار تومان در نظر گرفته شده است. وسعت و زیبایی های این باغ به گونه ایست که برای گشت و گذار و لذت بردن از آن حتی می توانید ساعت ها را در آنجا بگذرانید بدون آنکه متوجه گذر زمان شوید. لذت بردن از منظره شکار ماهی توسط پلیکان ها تا غذا دادن قدم زدن در میان طوطی های رنگارنگ از جذابیت های ویژه ی باغ پرندگان به شمار می آیند.

سنگفرش ها، نیمکت ها و آلاچیق ها، پل های چوبی و مسیر پر از گل و درختان زیبا، جلوه ی خاصی به فضای باغ داده است. پرندگان موجود در این باغ را می توان به دسته های ماکیان سانان، گنجشک سانان، پرندگان شکاری، پرندگان گرمسیری، پرندگان برکه، کبوتر سانان و در نهایت قسمت زیبای طاووس ها و شترمرغ ها تقسیم بندی کرد.

باغ وحش تهران

در کیلومتر چهار بزرگراه تهران-کرج قبل از پارک چیتگر، بزرگترین باغ وحش ایران، یعنی باغ وحش ارم قرار گرفته است. قدمت این باغ وحش به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار باز می گردد و در آن زمان برای تفنن شاه در منطقه دوشان تپه احداث گردیده بود. به مرور زمان با گسترش فضا و امکانات، باغ وحش شکل امروزی خود را به دست آورد تا در نهایت با وسعت 7 هکتار در فضایی خارج از شهر قابل استفاده باشد.

پس از رسیدن به محوطه باغ وحش، در صورتی که بوسیله خودرو شخصی به آنجا رفته باشید، فضای 2 هکتاری برای پارکینگ در نظر گرفته شده است که شما باید هزینه ای حدود 5 هزار تومان برای آن بپردازید. هزینه ورودی محوطه ی باغ وحش نیز برای هر نفر معادل 12 هزار تومان می باشد. پس از ورود به باغ وحش مسیر جالبی برای شما در نظر گرفته شده است به گونه ای که با حرکت در مسیر مستقیم در واقع یک دور کامل در فضای باغ وحش می زنید و می توانید از تمامی حیوانات موجود در باغ وحش دیدن کنید. در حال حاضر حدود 800 جاندار از 111 گونه ی مختلف در باغ وحش ارم نگهدای می شوند که حدود 60% آنها حیوانات بومی کشور خودمان هستند.

عکس گرفتن با توله شیرها، دیدن شکار حیوانات گوشت خوار شکاری مثل شیر و ببر، تماشای بازیگوشی میمون ها و شامپانزه ها از منظره های زیبا و فراموش نشدنی باغ وحش تهران به شمار می آیند.

دریاچه چیتگر

نمی توان از جاذبه های طبیعی تهران صحبت کرد و حرفی از دریاچه ی زیبای چیتگر به میان نیاورد. در غرب شهر تهران در فضای 250 هکتاری دریاچه ی مصنوعی ای ساخته شده که به نام دریاچه خلیج فارس نیز شناخته می شود. این دریاچه که بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران است در درجه ی اول مکان مناسبی برای پیاده روی، دوچرخه سواری و گذراندن لحظاتی آرامبخش است. علاوه بر آن، امکانات تفریحی دیگری از قبیل پرش آزاد، راید اسکیت هوایی، رول گلایدر، زیپ لاین، فوتبال دستنی انسانی، سرسره سقوط آزاد، مراکز لوکس خرید، رستوران ها و فست فود های مختلف و متنوع نیز برای استفاده بازدیدکنندگان وجود دارد.

برای ورود به محوطه دریاچه شما نیاز هزینه ای از شما دریافت نمی گردد. اما برای استفاده از امکانات مختلف آن باید هزینه های مربوط به هر بخش را بپردازید. برای مثال هزینه قایق پدالو برای هر نفر 25000 تومان برای نیم ساعت و قایق موتوری دربست تا 5 نفر 70000 تومان برای یک دور در دریاچه، هزینه کرایه دوچرخه 20000 تا 25000 تومان برای هر ساعت است. باقی وسایل بازی و تفریح نیز قیمتی در همین حدود دارند.

پل طبیعت

یکی از قطب های گردشگری تهران که در مرکز ترافیک و شلوغی در میان 4 بزرگراه اصلی تهران یعنی مدرس، همت، حقانی و رسالت قرار دارد، پل طبیعت است. پل طبیعت که روی بزرگراه مدرس بنا گردیده، پارک طالقانی را به پارک آب و آتش وصل می کند. در نتیجه شما می توانید از طریق هر یک از این دو پارک خود را به پل طبیعت برسانید.

این پل که به عنوان بزرگترین پل غیرخودرویی ایران شناخته می شود، دارای 7000 متر مربع مساحت و وزنی حدود 2000 تن است. طول آن 270 متر و ارتفاع آن از سطح زمین 40 متر می باشد و عرض پل در طول مسیر بین 6 تا 13 متر متغیر است.

روی پل مناظر زیبای برج های آتش بوستان آب و آتش، فانوس دریایی بوستان بنادر، گنبد مینا، بزرگراه های مدرس، حقانی، همت و رسالت و دامنه جنوبی رشته کوه های البرز قابل مشاهده هستند. برای طرفداران شکم گردی نیز استفاده از کافه ها و فودکورت های متنوع روی پل طبیعت در دسترس هستند تا با لذت گشت و گذار در فضایی فوق العاده بیافزایند.

جاذبه های تاریخی تهران

کاخ موزه سعدآباد

کاخ سعدآباد یکی از کاخ های دوران قاجاریه است که تا قبل از دوران پهلوی از آن استفاده خاصی جز یک ملک ییلاقی نمی شد. در زمان پهلوی 18 کاخ جدید در محوطه ی باغ بنا گردید که در نهایت بعد از انقلاب به عنوان یک موزه ی تاریخی بازدید از آن برای عموم مردم آزاد شد.

این مجموعه در امتداد خیابان سعدآباد قرار دارد و راه رسیدن به آن از میدان تجریش می گذرد. از جمله کاخ هایی که در این مجموعه قرار گرفتند می توان به کاخ سبز، کاخ ملت، کاخ اشرف پهلوی(موزه ظروف)، کاخ کرباس(موزه استاد بهزاد)، کاخ شمس پهلوی(موزه مردم شناسی)، کاخ فرح پهلوی(موزه نگارستان)، کاخ سیاه(موزه هنرهای زیبا)، کاخ لیلا پهلوی(موزه مینیاتور استاد آبکار) و تعدادی ساختمان و موزه ی دیگر اشاره کرد. این مجموعه دارای یک کافه و یک رستوران است که برای نوشیدن یک فنجان قهوه و مدتی استراحت فضای مناسبی را برای شما فراهم کرده اند. همچنین مرکز هنری ایوان عطار نیز در این مجموعه قرار دارد که جایگاه برگذاری نمایش ها و کنسرت ها در مجموعه کاخ سعدآباد است.

بازار بزرگ تهران

یادگار دوران قاجار، یک بازار قدیمی واقع در مرکز تهران است که به دستور ناصرالدین شاه توسط یک شهرساز فرانسوی بنا گردید. این بازار در طول تاریخ دستخوش تغییرات چندانی بوده اما در نهایت شکل امروزی آن، تشکیل شده از راهروهای پیچ در پیچ، طاق های ضربی شکل و هواکش های سنتی می باشد. در گذر زمان در آن تعداد زیادی زورخانه، حمام، مسجد، حسینیه، قهوه خانه و سقاخانه ساخته شد و گسترش آن به جایی رسید که امروزه مساحت نهایی آن به 105 هکتار می رسد.

بازار بزرگ تهران دارای بخش های مختلفی مانند سراها، تیمچه ها، دالان ها، بازارچه ها و پاساژها می باشد و محصولاتی از قبیل خشکبار، پوشاک، لوازم خانگی، طلا و جواهر و ساعت، کیف، کفش، لوازم التحریر، لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات خوراکی را می توان در این بازار تهیه کرد. رستوران های قدیمی و بزرگ مشهوری همچون نایب، شمشیری و حاج مرشد نیز در محوطه بازار بزرگ تهران آماده ی پذیرایی از شما هستند.

امام زاده صالح

در شهرستان شمیرانات تجریش، زیارتگاهی وجود دارد که با توجه به کتیبه ی بالای سردر صحن آن و بر اساس کتب و روایات از پسران امام موسی کاظم و از برادران امام هشتم شیعیان است. ساختمان بقعه اصلی به شکل چهارگوش است که دارای دیوار های قطور مستحکم و مساحت فضای داخلی حدود 50 متر مربع است.

از معماری اصل بنا اینگونه بر می آید که مربوط به سده ی هفتم و هشتم قمری است و به بناهای دوره ی الیخانی شباهت دارد. در دوران قاجاریه تعمیر و بازسازی شد و فضاهایی به آن افزوده شد. کاشی کاری گنبد و نقاشی های داخل آن به سبک دوران قاجار انجام گردیده است . امام زاده صالح تجریش یکی از با شکوه ترین و بزرگترین امام زاده های سطح کشور است که روزانه شیعیان زیادی را به سوی خود برای زیارت جذب می کند.

مراکز تفریحی تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران و یک کلانشهر پرجمعیت دارای مراکز تفریحی زیادی است. برج میلاد که از سرتاسر تهران قابل مشاهده است، امکانات زیادی از جمله رستوران، سالن کنسرت، نمایش مفرح شیر دریایی و دلفین ها در دلفیناریوم، رستوران و چشم انداز بی نظیری از تمام شهر یکی از مراکزی است که توجه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می کند. علاوه بر آن مراکز تفریحی دیگری همچون تله کابین توچال، دهکده آبی پارس، پردیس سینمایی کوروش و ملت، شهربازی ارم، تله سیژ و سورتمه ی دربند و شاید هزاران مراکز تفریحی دیگر آماده ی استقبال از بازدیدکنندگان و گردشگران هستند.

شکم گردی در تهران

کلانشهر تهران دارای رستوران ها، کافه ها، فست فود ها و به طور کل مراکز غذاخوری بسیار زیادی می باشد. اما به عنوان یک مسافر جاهایی وجود دارند که حتی الامکان نباید آنها را از دست دهید. در به معرفی خاص ترین مراکز برای علاقه مندان و طرفداران شکم گردی در تهران خواهیم پرداخت.

سی تیر و غذاهای خیابانی

خیابان سی تیر تهران یکی از قدیمی ترین خیابان های تهران بوده که یاد آور جنبش ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد است. سنگ فرش های زیبای آن در میان چندین کاخ، موزه، گالری، مغازه و خانه های بسیار قدیمی زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده اند.

در چند سال اخیر بعد از ظهر ها و علی الخصوص شب ها کافه ها و رستوران های سیاری وجود دارند که محصولات متنوع و خوشمزه را در فضایی کاملاً دلنشین و دوست داشتنی ارائه می دهند. گرما و صمیمیت خاصی در محیط این رستوران ها موج می زند که باعث شده تا نیمه های شب هم نتوانید جایی برای سوزن انداختن پیدا کنید.

ساندویچ فریدون

ساندویچ فریدون که شهرت زیادی به فری کثیف هم دارد مغازه ای در خیابان نیلوفر تهران است که از سال 1350 تا به امروز در تهران مشغول به کار است. طعم خوشمزه ساندویچ هایش شهرت زیادی در سطح شهر تهران دارد.

با این که دارای یک بافت قدیمی است و ظاهری ساده دارد، اما در میان اقشار مختلف جامعه دارای مشتریان زیادی است. لازم به ذکر است که فریدون مهربانی صاحب این ساندویچی، به شدت از شنیدن نام فری کثیف عصبانی می شود. پس پیشنهاد می کنیم تا در صورتی که به ساندویچ فریدون مراجعه کردید، از بردن نام فری کثیف در آن محدوده خودداری کنید.

کبابی رضا لقمه

رضا لقمه در واقع یکی از قدیمی ترین مراکز ارائه کباب لقمه در تهران هست که معمولاً نه تنها به دلیل شلوغی جایی برای نشستن ندارد، بلکه باید صف طولانی برای سفارش و تهیه کباب لقمه های خوشمزه اش را نیز متحمل شوید. کباب لقمه در واقع کباب کوبیده ایست که به شکل ساندویچ به همراه پیاز و جعفری در نان لواش ارائه می شود و از ظاهر امر و شلوغی همیشگی رضا لقمه اینطور بر می آید که طعم خوشمزه آن ارزش انتظار در صف و ایستاده غذا خوردن را دارد.

آبمیوه بستنی یاسرخان

اگر در حال پرسه زدن در حوالی خیابان ملاصدرا هستید، بد نیست تا یک دسر خوشمزه را تجربه کنید. یاسرخان که اکثر تهرانی ها با آن آشنا هستند، یک مغازه ی آبمیوه بستنی با معجون های مقوی و خوشمزه است که در خیابان ملاصدرای تهران قرار دارد. یاسرخان یک منوی کامل از میوه ها و نوشیدنی های خوشمزه ی مختلف را با هر ترکیبی که بخواهید برایتان آماده می کند.

حمل و نقل عمومی در تهران

مترو

متروی تهران با داشتن 6 خط فعال از 7 خط ساخته شده ی آن بزرگترین شبکه حمل و نقل عمومی در سراسر ایران به شمار می آید. شما می توانید با مراجعه به وبسایت متروی تهران به نقشه ی کامل تمامی خطوط و ایستگاه های مترو دسترسی پیدا کنید. ساعت کاری متروی تهران نیز از ساعت 5:30 صبح تا ساعت 22:30 می باشد.

اتوبوس شهری

به طور کلی تهران دارای سیستم حمل و نقل عمومی نسبتاً مناسبی از لحاظ دسترسی نسبت به سایر شهرهای کشور است. در این میان اتوبوس های شهری نیز گزینه های خوبی برای سفرهای درون شهری هستند. تنها مشکلی که در این میان وجود دارد شلوغ بودن اتوبوس ها و گاهاً نبودن صندلی خالی است. اما از لحاظ زمانی نیز گاهاً برای رسیدن به مقصد توسط اتوبوس در مقایسه با تاکسی و ماشین های شخصی زمان کمتری نیاز خواهید داشت.

تاکسیرانی

تاکسی های تهران را می توان به 4 دسته ی تاکسی های گردشی، تاکسی های خطی، تاکسی تلفنی یا بیسیم و تاکسی ویژه تقسیم کرد. این تاکسی ها مستقیما تحت نظر سازمان تاکسیرانی تهران و با نرخ مصوب فعالیت می کنند. علاوه بر این نوع تاکسی های عمومی، امروزه تاکسی های آنلاین این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید سفرهای نسبتاً ارزانتری در سطح این کلانشهر داشته باشید.

نظر شما در مورد جاذبه های سیاحتی و گردشگری شهر تهران چیست؟ آیا جاذبه های دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها را به لیست خودمان اضافه کنیم.

اگر شما هم از هر جایی قصد سفر به تهران را دارید قطعا با خرید بلیط هواپیما سفر راحتی خواهید داشت و بدون خستگی از زمان خود برای لذت بردن در جاذبه ها و مکان های تهران استفاده خواهید کرد همچنین برای خرید بلیط ارزان هواپیما می توانید با تهیه بلیط چارتری و بلیط لحظه آخری در ایام کم حجم مسافر اقدام کنید.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.