در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامتی در سفر

نویسنده نیکان نصرالله تبار

بدیهی است که رعایت بهداشت و مسائل مربوط به آن در همه حال لازم است، اما همانطور که می دانید در طول سفر مسائلی نظیر تغییرات اقلیمی، تغییرات آب و هوا، تغذیه، خستگی و کم خوابی می توانند با ایجاد ضعف در بدن شما شرایط را برای بیمار شدن هموار کنند. علاوه بر این هدف کلی از سفر، لذت بردن است. حال در نظر بگیرید که در طول مدت سفر بیمار باشید و این موضوع باعث افت کیفیت سفر شما شود. در نتیجه در ادامه اقدام به بررسی نکات بهداشتی به منظور حفظ سلامتی و تندرستی در سفر خواهیم کرد.

رعایت نکردن بهداشت، به عنوان بیشترین عامل ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های گوارشی و یا ویروسی شناخته می شود. بنابراین رعایت توصیه های بهداشتی در طول سفر می تواند تا حد زیادی سلامتی شما را در طول سفر تضمین کند. این نکات بهداشتی را می توان به طور کلی پیرامون 4 موضوع تغذیه، محل اقامت، مکان های عمومی و توصیه های پزشکی مطرح کرد که در ادامه به تفکیک همین موضوعات آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

توصیه های بهداشتی سفر در رابطه با تغذیه و مواد غذایی

اولین و مهمترین موضوع مورد بحث در این زمینه، موضوع سلامت آب آشامیدنی است. همیشه در طول سفر از سلامت آبی که برای آشامیدن استفاده می کنید مطمئن شوید. اینکه منزل و یا هتل محل اقامت شما به صرف داشتن لوله کشی آب شهری، آب خوراکی و سالم داشته باشد همیشه فرضیه ی درستی نیست. بنابراین حتی الامکان سعی کنید بعد از خرید بلیط هواپیما به همراه داشتن اب سالم فکر کنید و در طول سفر از آب های آشامیدنی بسته بندی استفاده کنید و همچنین محل معتبری را برای خرید آب آشامیدنی انتخاب کنید.

مسئله ی بعدی در رابطه با تغذیه، فست فودها و رستوران ها هستند. اگر به مقصد جدیدی سفر می کنید و با رستوران های آن آشنایی ندارید، سعی کنید قبل از انتخاب مکانی برای صرف غذا، ابتدا پرس و جوهای لازم را انجام دهید.

قطعا توجه به غذای سالم بعد از خرید بلیط هواپیما از جمله مواردی است که باید به ان توجه کنید تا در هنگام سفر با بیماری از لذت سفر جا نمانید.

فراموش نکنید صرفاً معروف بودن و یا شیک بودن یک رستوران دلیل بر ارائه ی محصولات سالم نیست. نمی توان به طور قاطع در زمینه ی انتخاب یک رستوران سالم نکته ای را مطرح کرد، اما به طور کلی تحقیق و پرس و جو از افراد محلی در درجه اول و انتخاب رستورانی که شلوغ تر است در مرحله بعدی می توانند نکاتی باشند که باید هنگام انتخاب رستوران به آنها توجه کنید.

در طول سفر سعی کنید همیشه غذاهای تازه بخورید و از خوردن غذاهایی که از روزهای قبل در یخچال نگه داشته اید خودداری کنید. گاهاً خیلی از مسائلی که در زندگی روزمره مشکلی ایجاد نمی کنند و یا نهایتاً باعث یک دل درد کوچک می شوند، در طول سفر با توجه به عامل هایی مانند تغییر شرایط و خستگی، می توانند باعث مسمومیت های جدی شوند.

سعی کنید حتی الامکان از خوردن غذاهای پرحجم و چرب اجتناب کنید چرا که به اصطلاح آب به آب شدن در سفر گاهاً باعث ضعف های گوارشی می شود که باعث طولانی شدن روال هضم غذاهای سنگین می شود که نتیجه ی آن داشتن روزی کسل کننده همراه با درد و بی حالی می شود.

از خوردن سبزیجات و سالاد در رستوران ها بپرهیزید، چرا که از نحوه تهیه و شستشوی آنها اطلاعی ندارید. فراموش نکنید که سبزیجات می توانند عامل اصلی بیماری های انگلی باشند.

نکات بهداشتی در زمینه محل اقامت مانند هتل،سوئیت، ویلا و…

نکته ی دیگری که بعد از رزرو بلیط هواپیما باید به ان توجه کنید هتل و اقاتگاهی ست که می خواهید در آن بمانید و اگر هتل و یا مکان های رسمی با مجوز را برای اقامت خود انتخاب می کنید، باید بدانید که معمولاً تمیز هستند اما به هر حال آنجا محل زندگی شما نیست و ممکن است مواردی وجود داشته باشد که سلامتی شما را به مخاطره بیاندازد. برای مثال می توان به حساسیت و آلرژی ها اشاره کرد که شما معمولاً اگر به چیزی حساسیت داشته باشد، در محل زندگی خود از آن استفاده نمی کنید، در هتل ها هم تا حد امکان سعی شده از مواد حساسیت زا اجتناب شود، اما بعضی از موارد ممکن است خاص شما باشد. بنابراین دقت لازم را هنگام استفاده از وسایل عمومی در اتاق های خود به خرج دهید.

اگر از خانه ها و ویلاهای خصوصی برای اقامت استفاده می کنید باید حواستان را بیشتر جمع کنید. به بهداشت مکانی که برای اقامت انتخاب می کنید اهمیت دهید. تخت خواب ها ممکن است دارای حشرات کوچک و آزاردهنده ای مثل ساس باشند که معمولاً در طول روز دیده نمی شوند و شب ها از لانه های خود برای نیش زدن بیرون می آیند که حاصل آن سوزش و خارش و قرمزی پوست در فردای آن شب هست. سعی کنید ملحفه و وسایل شخصی خواب را به همراه داشته باشید. دمپایی و کفش برای اتاق داشته باشید و مواد ضدعفونی کننده را فراموش نکنید.

نکات بهداشتی مربوط به اماکن عمومی

یکی از موضوعات مهمی که گاهاً از قلم می افتد، به همراه داشتن ژل ضدعفونی کننده و شستشوی دست است. همانطور که می دانید دستگیره ها و وسایلی که در دسترس عموم هستند و روزانه صدها و بلکه هزاران دست مختلف آنها را لمس می کنند در میکروب ها و ویروس ها قرار دارند، پس بهتر است به دور از موضوع وسواس، این ژل ها را به همراه داشته باشید تا از این میکروب ها در امان باشید.

در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی و دستشویی های عمومی (در سطح شهر و یا قطار، هواپیما و …) از مواد شوینده جامد استفاده نکنید، در این شرایط هم می توانید از ژل ضدعفونی کننده ای که به همراه دارید استفاده کنید. از دستمال های کاغذی یک بار مصرف استفاده کنید و از استفاده از حوله ها و موارد چند بار مصرفی که در معرض عموم هستند بپرهیزید. سعی کنید پس از شستشوی دست برای باز و بسته کردن درب سرویس بهداشتی از دستمال کاغذی و یا دستمال مرطوب استفاده کنید تا مجبور به شستشوی مجدد دستان خود نشوید.

توصیه های پزشکی در سفر

اولین توصیه ی علم پزشکی برای سفر، انجام آزمایش و چک آپ قبل از سفر است و حتما قبل از خرید بلیط هواپیما از سلامت جسم خود مطمئن شوید. به این دلیل که در صورت وجود مورد خاص بتوان تا قبل از عزیمت به سفر آن را برطرف کرد. همچنین در صورتی که با خودروی شخصی سفر می کنید و راننده هستید، ناآگاهی از مشکلات و بیماری ها می تواند خطر بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

توصیه ی پزشکان به کسانی که قرص یا داروی خاصی مصرف می کنند این است که از آن دارو بیشتر از حد نیاز و در چند جای مختلف به همراه داشته باشند. برای مثال اگر همه ی داروها را در یک کیف بگذارید و آن کیف را گم کنید و یا به هر دلیلی از دست بدهید، دسترسی شما به تمام داروهایتان قطع خواهد شد.

اگر دچار بیماری های خاصی هستید، قبل از سفر از مراکز درمانی مقصد خود آگاه شوید و بدانید که در صورت نیاز باید به کجا مراجعه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که در صورتی که بیمه ی درمانی دارید، از اعتبار آن مطمئن شوید و اگر به خارج از کشور سفر می کنید، حتماً بیمه مسافرتی تهیه کنید.

نظر شما در مورد توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامتی در سفر چیست؟ آیا موارد دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها به لیست خودمان اضافه کنیم.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.