در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

دلایل باورنکردنی تأخیر در پرواز

نویسنده نیکان نصرالله تبار

یکی دیگر از دغدغه های سفرهای هوایی، پس از خرید بلیط هواپیما مسئله تأخیر پروازها است. دلایلی فراتر از دلایل کلیشه ای «دلایل عملیاتی»، «مشکل فنی» و «ترافیک هوایی» برای تأخیر پروازها وجود دارد که شما با دانستن آنها تعجب خواهید کرد.در ادامه به برخی دلایل جالب و شگفت انگیز تأخیر پروازها اشاره خواهیم کرد. اگر تابحال پرواز شما هم به دلایلی به همین عجیبی به تأخیر افتاده، در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

 

دستگاه قهوه

شاید عجیب باشد اما واقعی است. آیا می دانستید دستگاه های قهوه ساز هواپیما، با دستگاهی که قهوه ی صبح های شنبه شما را آماده می کند تفاوت زیادی دارد؟ آنها به شکلی ساخته شده اند تا هم با مدار الکتریکی هواپیما سازگار باشند و هم بتوانند آب را در ارتفاع بسیار زیاد به جوش بیاورند.

FAA (اداره حمل و نقل هوایی در فدرال) در ایالات متحده و EASA (آژانس امنیت هواپیمایی اروپا) اطمینان از عملکرد صحیح قهوه سازها به منظور پیشگیری از آتش سوزی برقی را از نکات مهم قبل از پرواز اعلام کرده اند. پس در صورتی که قهوه سازی مشکل داشته باشد، تیم تعمیر و نگهداری باید جهت رفع مشکل،مداخله کنند. متأسفانه چون این تأخیر مستقیماً به عهده شرکت هواپیمایی نیست، پس غرامتی بابت دیر رسیدن به شما پرداخت نخواهد کرد.

 

لاکپشت در باند فرودگاه

فرودگاه JFK در نیویورک گاهاً راه اصلی لاکپشت ها برای رسیدن به خلیج جامائیکا برای تخم گذاری است. اگر باند پرواز دیگری در لحظه مهیا نباشد، پرواز شما با توجه به سرعت لاکپشت ها تأخیر خواهد داشت. باز هم مانند مورد قبلی، به دلیل وجود لاکپشت ها در باند پرواز شما خسارتی برای تأخیر در پرواز دریافت نخواهید کرد. اما حداقل دلیل مناسبی برای دیر رسیدن دارید.

 

مجرم تحت تعقیب

اگر با رزرو بلیط هواپیما در فرودگاه هستید از خواندن این مطلب در فرودگاه نترسید، شخص کناری شما ممکن است درگیر مسئله غیرقانونی و تحت تعقیب پلیس باشد. در طی یک پرواز از واشنگتن به پکن،خلبان مجبور شد تغییر مسیر دهد و به سمت مقصد برگردد تا FBI بتواند یک آدم ربا را دستگیر کند. احتمال وقوع همچین موضوعی خیلی کم است. اما اگر این اتفاق برای شما بیافتد، احتمالاً شما از دسته افراد بدشانس دنیا هستید. 

 

پرنده ها

اگر پرنده ای وارد کابین هواپیما شود، تا زمانی که پرنده از کابین خارج نشود به خلبان ها اجازه ی پرواز داده نخواهد شد. حتی در صورتی که هواپیما در حال پرواز باشد، طبق پروتکل های پرواز خلبان باید اقدام به فرود اضطراری کند. اخیراً این اتفاق برای هواپیمایی قطر رخ داد که مجبور به فرود اضطراری در استانبول شدند.

حمله ی پرنده ها هم بخشی است از آنچه که اتحادیه اروپا تحت عنوان «شرایط غیرعادی» تعریف می کند و شرکت هواپیمایی در صورت تأخیر یا لغو پرواز مسئولیتی در قبال خسارت شما نخواهد داشت.

 

آب و هوا

سالیانه پروازهای زیادی به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو یا با تأخیر انجام می شوند. باران،طوفان و رعد و برق می تواند فرودگاه ها را به طور کل فلج کند. زیرا امنیت نشست و برخواست هواپیما در این شرایط با خطر زیادی مواجه است. بنابراین به دلیل ارتباط مستقیم این مورد با امنیت جانی شما، جای گله و شکایتی بخاطر تأخیر در پرواز وجود ندارد.

حرف آخر

هرچند تأخیر در پرواز یک درد واقعی و دردسر بزرگ برای شما باشد، اما در نظر داشته باشید که گاهی این تأخیرها در صدد حفظ جان شما صورت می گیرد. در ضمن در بعضی موارد داستان های خوبی برای بازگو کردن نیز خواهید داشت.

 اگر شما هم بعد از خرید بلیط هواپیما پروازتان تاخیر داشت زیاد تعجب نکنید این روالی ست که در برخی پروازهای هواپیمایی پیش میآید و خرید بلیط ارزان هواپیما هیچ نقشی در تاخیر یا زود پرواز کردن هواپیما نخواهد داشت.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.