در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

چه زمانی بلیط چارتر مناسب است؟

نویسنده سمانه اسدی

سفر کردن یکی از بزرگ ترین لذت های زندگی محسوب می شود. خوشبختانه در زمانه ای زندگی می کینم که به لطف پیشرفت در بسیاری از حوضه ها، دسترسی به همچین مواردی، نسبت به گذشته با خرید بلیط هواپیما سفر برای اغلب مردم آسان تر شده است. حالا می توانیم در خانه بنشینیم و بلیط آنلاین هواپیما یا قطار را در سریع ترین زمان ممکن خریداری نماییم. در همچین عصری، دیگر خیلی چیزها افسانه و آرزو نیست. حالا هرکسی می تواند با کمترین هزینه های ممکن حداقل خرج شیوه رفت و آمدش را فراهم آورد. مثل گذشته ها مجبور نیستیم تا مدتی طولانی صبر کنیم تا شاید کاروانی به آن منطقه که ما می خواهیم برود یا نه. احتیاجی نیست تا ساعت ها منظر بمانیم تا کشتی که معلوم نیست چه زمانی پهلو بگیرد؛ ما را به مقصدمان برساند. امروزه فقط باید از بعضی مسائل و راهکارها آگاه باشیم تا بتوانیم آسان و ارزان لذت سفر را بچشیم. حتما بارها پیش آمده که قصد سوار شدن به هواپیما را داشته اید اما قیمت ها مانع شده باشند؟ خبر خوش برای پیشگری از وقوع مجدد این خاطره؛ و خرید بلیط ارزان هواپیما تهیه بلیط چارتر است. در ادامه این مطلب به طور کامل توضیح خواهیم داد که چگونه و چه زمانی باید از آن بهره ببرید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر تا پایان همراه ما باشید.

بلیط هواپیما بر چه اساس قیمت گذاری می شود؟

پیش از اینکه با مفهوم چارتر آشنا شوید باید بدانید که در مجموع چه شاخص هایی در قیمت گذاری نقش دارند. اول از همه شرکت هواپیمایی را باید در نظر بگیرید. هرچند حد استانداردی وجود دارد که تمامی مجموعه ها موظف به توجه نسبت به آن هستند؛ اما به هر ترتیب نباید این تاثیرگذاری آن دست کم گرفت.

مورد بعدی کلاس پرواز است. طبیعی است اگر بلیط فرست کلاس بخواهید باید هزینه بیشتری به نسبت صندلی های اکونومی بپردازید. در آخر هم فاصله مبدا تا مقصد اهمیت دارد. هرچند باید اضافه کرد؛ اغلب به طور بدیهی آژانس های گردشگری هم درصدی روی قیمت می کشند.

پرواز چارتر چیست؟

برای تعریف کلمه چارتر باید گفت که تقریبا هم معنا با اجاره کردن می باشد. گاهی یک ارگان، اداره، سازمان یا عمدتا یک شرکت هواپیمایی، برای مدتی معلوم صندلی ها را اجاره می کند تا به صورت تکی به فروش برساند.

آن ها با همچین روشی قیمت خرید بلیط هواپیما را کاهش می دهند و البته به نوعی تضمین داده اند که تا زمان معینی، برای سفرهای آینده مثلا تهران-شیراز به تعداد مشخصی مسافر پیدا کنند. در واقع، اجاره کننده، به جای خرید یک به یک شماره ها، همه آن ها را باهم اجاره می کند و حالا با پرواز چارتر مواجه هستیم.

بلیط سیستمی چیست و چه تفاوتی با چارتر دارد؟

تصور کنید قرار است سه ماه دیگر به مقصد ایتالیا، از کشور خارج شوید. شما از حالا می توانید مقدمات سفر خود را بچینید. شما برای تهیه بلیط آنلاین هواپیما، به یک ساعت معتبر مراجعه کرده و خیالت تان از بابت روش حمل و نقل راحت شده.

این بلیط ها اصطلاحا سیستمی نامیده می شوند. زیرا مشخص نموده اند که در فلان تاریخ های آینده ما مثلا سه پرواز برگزار می کنیم و به ایتالیا می رویم. شما یکی از این زمان ها را برمی گزینید و پول می پردازید.

در همچین سازوکاری هرچقدر زودتر خرید بلیط هواپیما را انجام دهید ؛ قیمت کمتری پرداخت کرده اید. در مقابل بلیط های چارتری مقرون به صرفه تر هستند زیرا عوامل دیگری در قیمت گذاری آن ها نقش داشته اند.

چه معیارهایی موجب ارزان تر بودن بلیط چارتر شده اند؟

این طور به ماجرا نگاه کنید که خود شما، تمام صندلی های هواپیما را اجاره کرده اید و قصد دارید تا از این روش پول دربیاورید. در همچین موقعیتی واضح است که ترجیح می دهید همه آن صندلی ها پر شوند. امکان دارد همچین اتفاقی هم نیفتد.

آژانسی که نقش چارتر کننده را بر عهده دارد، در روزها یا ساعت پایانی نزدیک به پرواز؛ قیمت خرید بلیط هواپیما را تا اندازه بسیار زیادی پایین می آورد. ترفندی برای اینکه حتی شده صندلی ها ارزان تر از همیشه بشوند اما پر باشند. 

معایب بلیط چارتر

علاوه بر اینکه به مزیت اصلی این روش اشاره کردیم؛ باید از معدود عیب های آن هم آگاه باشید. این نوع، شامل قوانین کنسلی نمی شود. یعنی تنها زمانی باید مراحل خرید بلیط چارتر را طی نمایید که اطمینان صد در صدی داشته باشید؛ قرار نیست در برنامه سفرتان تداخلی ایجاد شود.

در صورت کنسل کردن هم وجه پرداختی بازگشت داده نخواهد شد. همچنین قیمت برای کودکان و بزرگسالان به یک اندازه است و تفاوتی وجود ندارد. با در نظر گرفتن اینکه روی هم رفته با پیشنهاد ارزان تری رو به رو هستید؛ می توان از این موضوع چشم پوشی کرد.

چه زمانی بلیط چارتر بخریم؟

اگر در شروع تعطیلات نوروزی قصد کرده باشید به مقصد پرطرفداری مثل کیش یا قشم سفر کنید؛ خیلی تفاوتی ندارد که خرید بلیط چارتر انجام دهید یا سیستمی را انتخاب نمایید. البته می توان پیشنهاد داد که در همچین موقعیتی مدام سایت های معتبر را زیر نظر بگیرید تا بلیط لحظه آخری چارتر بدست آورید.

در چنین زمانی عموما چند ساعت به پرواز مانده و اگر خوش شانس باشید با حداقل هزینه ممکن به مقصد خواهید رسید. موقع دیگری هم که احتمال زیادی وجود دارد تا موفق به این خریدبلیط هواپیما ارزان و به صرفه شوید؛ اوقات کم سفر سال است.

برای مثال، تابستان ها تبریز بخاطر آب و هوای خنک و مطلوبش بسیار مورد توجه قرار می گیرد. هرچند در این موعد هم احتمال وجود چارتر هست اما اگر وقت مسافرت خود را به بهار یا پاییز اختصاص دهید؛ این احتمال تشدید خواهد شد.

هواپیما بهتر است ارزان تر پر شود تا اینکه خالی بماند! مورد دیگری هم که نباید از آن غافل بود اهمیت روزهای کاری است. مثلا شما شغل کارمندی ندارید و یا به هر صورت جایی مشغول هستید که تعطیلات متفاوتی با خیلی های دیگر را تجربه می کنید.

بنا بر همین موضوع، این امکان فراهم است که خود شما ساعت کاری تان را برنامه ریزی کنید. در نتیجه می توانید تاریخ سفر را از آخر هفته، نوروز، تابستان و یا اوقات پر ازدحام دیگر، به وسط هفته یا پایان تعطیلات عید منتقل نمایید.

قاعدتا موج سفرها کم شده است و اغلب مردم به روال طبیعی زندگی خود بازگشته اند. مقصدهای گردشگری آرام تر و راحت تر شده اند. حالا خرید بلیط چارتر هم هزینه ها را کاهش می دهد و میتوانید خرید بلیط هواپیما ارزان تهیه کنید و دیگر وقت گشت و گذار کم خرج و بهینه شما فرا رسیده است.

علاوه بر موارد ذکر شده؛ ساعت پرواز نیز اهمیت به سزایی دارد. اغلب مردم ترجیح می دهند عصرها یا شب ها در مسیر باشند و به همین دلیل نرخ عرضه برای بلیط صبح کم تر از بقیه ساعات می شود.

اگر طوری زمان بندی کنید که در ساعت های اولیه صبح حرکت کنید؛ تا حدودی هزینه های خود را برای رزرو بلیط هواپیما کاهش داده اید. همین طور با فرودگاه خلوت تری هم رو به رو خواهید شد؛ یک صرفه جویی عالی در پول و وقت که بسیار هوشمندانه به نظر می رسد. 

بلیط چارتر در پروازهای خارجی

در پروازهای خارجی دقت کنید که هرچه به تعطیلات رسمی کشور مقصد نزدیک تر باشد؛ بلیط ها گران تر هستند. اگر قصد دارید مثلا به اسپانیا بروید؛ نزدیک کریسمس اصلا موعد مناسبی به نظر نمی رسد.

در این مواقع قیمت ها به طرز محسوسی بالاتر می روند. دو راه حل وجود دارد یا به طور کلی برنامه سفر را به تاخیر بیندازید یا اینکه اگر باید حتما در همان ایام بروید؛ از قبل رزرو بلیط هواپیما را انجام داده باشید.

سمانه اسدی

سمانه سال 91 تو رشته ی عمران فارغ التحصیل شد و از همون زمان یکی از همکارهای پرانرژی ماست. سمانه تو شرکت به روحیه ی دوستانه و چهره ی خندان معروفه و همین موضوع باعث میشه تا هم به بقیه انگیزه بده و هم خودش تو کارش بهترین باشه. کارهای چالشی و هیجان انگیز رو دوست داره و با تحقیق و نوشتن درباره ی سفر، سعی می کنه تا احساس تازگی و سرزندگی خودش رو منتقل کنه