در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

راهنمای سفر به باکو؛ گنجینه ی تاریخی جمهوری آذربایجان

نویسنده نیکان نصرالله تبار

دیدگاه مشترکی که بین تمامی بازدیدکنندگان و گردشگرانی که به باکو سفر کردند وجود داشت این بود که از باکو به عنوان یکی از زیباترین شهرهای جهان یاد کردند. شهری که با عنوان هایی نظیر “شهر بادها” و یا “نگین آذربایجان” شناخته می شود و درواقع پایتخت فرهنگی، سیاسی و صنعتی جمهوری آذربایجان به حساب می آید. باکو در ساحل غربی دریای خزر واقع شده و با داشتن پالایشگاه های توسعه یافته نفت و پتروشیمی، اهمیت زیادی از نظر منابع نفتی برای کشور آذبایجان دارد.

اما گذشته از اینها، باکو همیشه یک شهر ساحلی و پرطرفدار به عنوان مقصد سفر ایرانیان بوده که دسترسی و هزینه های مقرون به صرفه را می توان علت این امر دانست. به همین دلیل در ادامه به معرفی شهر باکو، بررسی هزینه های سفر به باکو و جاذبه های گردشگری این شهر خواهیم پرداخت.

معرفی شهر باکو؛ دانستنی های سفر به باکو

باکو یکی از شهرهای حاشیه ی دریای خزر است که بزرگترین شهر و پایتخت جمهوری آذربایجان است. این شهر توریستی آذربایجان جمعیتی حدود 3 میلیون نفر دارد که در مساحت 285 کیلومتر مربعی این شهر زندگی می کنند. شهر باکو دارای پارک های ساحلی متعدد است که محل برگزاری جشن ها و مراسمات مختلف مانند رویداد های موسیقیایی، اجرای تئاتر و اپرا هستند که از جلمه جذابیت های گردشگری باکو به حساب می آیند. واحد پول رسمی باکو؛ منات است که با نماد اختصاری AZN نشان داده می شود که واژه ی “منات” یا مانات در زبان روسی به معنی سکه می باشد. باکو از لحاظ زمانی 30 دقیقه یا نیم ساعت با ایران اختلاف ساعت دارد و پرواز تهران – باکو نیز حدود 1 ساعت و نیم به طول می انجامد.

بهترین زمان سفر به باکو

میانگین دمای هوا در طول فصل های مختلف سال تغییرات زیادی دارد اما وجود رطوبت باعث شده تا روزهای زیادی از سال دارای آب و هوای معتدل باشد. البته این اعتدال هوا در اواسط تابستان و همینطور زمستان خیلی دیده نمی شود. به طور کل بهترین زمان برای سفر به باکو از نظر آب و هوایی فصل بهار و پاییز است. اما اگر به دنبال سفر در گرم ترین زمان هستید، دمای هوای باکو در مرداد ماه با بیش از 35 درجه می رسد.

اما اگر قصد دارید در زمان جشن ها و فستیوال های باکو به این شهر سفر کنید، خواندن ادامه ی این مطلب را از دست ندهید چرا که در ادامه به زمان برخی از رویدادهای مهم باکو اشاره خواهیم کرد. یکی از مهم ترین جشن های کشور آذربایجان، جشن نوروز است که در اوایل بهار همزمان با سال نوی زرتشتیان جشن گرفته می شود. یکی دیگر از جشن های ملی و مهم آذربایجان، روز جمهوری است که هر ساله در تاریخ 28 می (7 خرداد) به مناسبت بزرگداشت سالگرد شکل گرفتن جهموری دموکراتیک آذربایجان جشن گرفته می شود.

در زمان برگزاری جشن ها و فستیوال در این کشور رنگانگ و زنده خرید بلیط ارزان هواپیما بسیار سخت است حتی بلیط های لحظه آخری و چارتری نیز گران ارائه میشوند.

شاید یکی از معروف ترین فستیوال های باکو، فستیوال بین المللی جاز باشد که از سال 2005 نوازندگان موسیقی جاز از نقاط مختلف دنیا در تاریخ 14 تا 28 اکتبر (مصادف با 22 مهر تا 6 آبان) در باکو جمع می شوند و در این جشنواره ی بزرگ موسیقی شرکت می کنند.

جاذبه های گردشگری باکو؛ آشنایی با دیدنی های باکو

باکو با قرار گرفتن در کنار ساحل دریای خزر، نه تنها به عنوان یک شهر ساحلی بلکه جاذبه های گردشگری تاریخی و تفریحی متعددی دارد که هرکدام زیبایی ها و جذابیت های خاص خود را دارند.

قلعه ی دختر یا Maiden’s Tower

برج استوانه ای 29 متری در مرکز شهر که به عنوان ارگ باکو نیز شناخته می شود. بنا به روایات موجود این قلعه قدمتی بیش از 1000 سال دارد و تاریخچه ی آن به قرن هفتم تا دوازدهم میلادی بر می گردد. عده ای از کارشناسان تاریخ معتقدند که این بنا به عنوان یک معبد زرتشت استفاده می شده اما همچنان اطلاعات کاملی از دلیل اصلی ساخت این برج در اختیار نیست. داخل این قلعه موزه ای قرار دارد و از طریق پلکان مارپیچ شکل می توانید خود را به بالای برج برسانید. قلعه دختر امروزه یکی از معروف ترین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری باکو به حساب می آید.

دروازه ی مراد یا Murad’s Gate

یکی از جاذبه های گردشگری دیگر باکو که در منطقه قدیمی شهر قرار گرفته دروازه ی مراد است. این دروازه که به نام سلطان مراد سوم نام گذاری شده یادآور دوران مهمی از تاریخ منطقه به حساب می آید که همین امر باعث شده تا در کنار بناهای تاریخی دیگر در قسمت بالایی لیست جاذبه های گردشگری باکو قرار داشته باشد.

شهر قدیم باکو یا Icheri Sheher (به آن Old City نیز گفته می شود)

ایچری شهر یا شهر قدیمی باکو از قسمت های مورد علاقه ای تمام گردشگران است که بازدید از آن را در اولویت هایشان قرار می دهند. این منطقه ی تاریخی که با نام ارگ باکو نیز شناخته می شود در برگیرنده ی جاذبه های تاریخی دیگری مانند کاخ شروان شاهان و دروازه ی مراد است. علاوه بر این ها وجود حمام های تاریخی، مساجد، کارونسرا ها و ساختمان های باشکوه با اهمین بازدید از این منطقه افزوده اند.

قطار کابلی باکو یا Baku Funicular

یکی از معروف ترین قطارهای کابلی جهان، قطار کابلی باکو است که در سال 1960 میلادی در شوروی ساخته شد و امروزه تنها قطار کابلی موجود در آذربایجان است که مسیر 455 متری را از طریق کابل به بالا کشیده می شود. سوار شدن به این قطار یکی از جاذبه های گردشگری شهر باکو است که به عنوان یک تجربه خاص در یادها و خاطرات می داند.

مرکز فرهنگی حیدر علیف یا Heydar Aliyev Center

این ساختمان که با معماری زیبای منحنی شکل و سفید رنگ خود شهرت زیادی در دنیا دارد، محل برگذاری نمایشگاه های هنری مختلف می باشد. این بنا که برای حیدر علیف رئیس جمهور سابق آذربایجان ساخته شد، به دلیل معماری و ساختار خاص به عنوان یکی از بناهای مورد علاقه ی گردشگران در شهر باکو شناخته می شود که حتی از بیرون و جدای از نمایشگاه های هنری داخل آن هر بازدیدکننده ای را به خود خیره می کند.

هزینه های سفر به باکو

یکی از موارد مهمی که اغلب گردشگران قبل از سفر به بررسی کلی آن می پردازند، هزینه هایی است که در سفر پیش رو خواهند داشت. با بررسی آنها و سعی در برنامه ریزی و مدیریت هزینه ها، می توان سفری به دردسر و آسوده را تجربه کرد. ما هم می خواهیم در اینجا به هزینه های سفر به باکو مانند هزینه ویزا آذربایجان، هزینه خرید بلیط هواپیما باکو، هزینه اقامت در باکو و هزینه هایی از این دست اشاره کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری اقدام به طرح برنامه ی سفر خود کنید.

با رزرو بلیط هواپیما برای سفر به باکو در زمان های کم حجم سفر می توانید خرید بلیط هواپیما ارزان و مناسب داشته باشید و هزینه های سفر خود را تا مقداری کاهش دهید.

هزینه ویزا آذربایجان

دریافت ویزای آذربایجان از راه های مختلفی امکان پذیر است. اولین راه و ساده ترین راه دریافت ویزا آذربایجان، ویزای فرودگاهی است. به این شکل که شما پس از سفر به باکو و رسیدن به فرودگاه، با ارائه پاسپورت معتبر خود و پرداخت مبلغ 26 دلار می توانید ویزا را در شهر مقصد دریافت کنید.

راه دیگر دریافت ویزا که به تازگی امکان پذیر شده اقدام برای دریافت ویزا الکترونیکی آذربایجان است. بدین معنی که شما پس از ورود به سامانه ویزای آذربایجان (evisa.gov.az) با پرداخت 23 دلار می توانید در 3 روز و پرداخت 50 دلار در 3 ساعت ویزای خود را دریافت کنید.

آخرین راه برای دریافت ویزا آذربایجان، مراجعه حضوری به سفارت آذربایجان در تهران یا تبریز و دریافت ویزای توریستی به روش معمول است. به این صورت که پس از مراجعه و ارائه مدارک و مبلغ 20 دلار در طول 10 روز کاری ویزا آذربایجان برای شما صادر می شود. برخی آژانس های مسافرتی نیز این کار را برای شما انجام می دهند که ممکن است هزینه ی آن برای شما تا 65 دلار افزایش پیدا کند.

هزینه ی سفر به باکو از راه های مختلف

راه های متفاوتی برای رسیدن به باکو وجود دارد. آذربایجان به علت داشتن مرز زمینی مشترک با ایران یکی از کشورهایی است که می توانید به راحتی از مسیر زمینی نیز خود را به این کشور برسانید. در ادامه قصد داریم تا به بررسی کلی 3 راه زمینی از طریق اتوبوس، سفر با ماشین شخصی و هزینه های پرواز تهران – باکو و خرید بلیط هواپیما باکو بپردازیم.

پرواز تهران – باکو؛ خرید بلیط هواپیما باکو

اما مانند تمامی مقصدهای داخلی و خارجی سفر راحت ترین راه و سریع ترین راه که با خستگی کمتری نیز همراه است، رزرو بلیط هواپیما باکو و سفر هوایی به این مقصد است. قیمت بلیط هواپیا تهران – باکو حدود در بازه ی 900,000 تا 1,600,000 متفاوت است که این قیمت نیز برای بلیط یک طرفه می باشد. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران – باکو می توانید به صفحه خرید بلیط هواپیما باکو مراجعه نمایید.

سفر زمینی به باکو از طریق اتوبوس

یکی از راه هایی که می توانید خود را به باکو برسانید، خرید بلیط اتوبوس از شهرهای مختلف به مسیر باکو است. برای مثال از مبدأ تهران اگر بخواهید از طریق اتوبوس به باکو سفر کنید، که باید با در نظر گرفتن زمان مراحل اداری سفری حدود 14 ساعته و هزینه ای حدود 280,000 تومان برای بلیط اتوبوس تهران – باکو در نظر داشته باشید.

سفر زمینی به باکو از طریق خودرو شخصی

برای سفر زمینی به باکو و به طور کل برای سفر زمینی از طریق خودروی شخصی به خارج از کشور هزینه هایی به صورت پیش فرض برای شما وجود دارد که باید پیش از سفر آنها را بپردازید. این هزینه ها شامل هزینه بین المللی کردن گواهینامه ( 414,000 تومان)، هزینه دریافت پلاک بین المللی (425,000 تومان) هزینه دریافت کارت شناسایی بین المللی (130,000 تومان) و هزینه ای دریافت مجوز خروج از کشور برای خودرو ( با معاینه فنی خودرو 30,000 تومان) را از پیش در نظر داشته باشید. علاوه بر این هزینه ها ما به التفاوت قیمت بنزین در ایران و آذربایجان به مبنای حجم باک خودروی شما فارغ از پر یا خالی بودن باک از شما دریافت می شود.

عوارض خروج از کشور

هزینه ی عوارض خروج از کشور برای بار اول برابر 220,000 تومان برای هر نفر، برای بار دوم 330,000 و از بار سوم به بعد 440,000 تومان می باشد. که این هزینه را می توان به صورت آنلاین از طریق سامانه های پرداخت عوارض خروج از کشور پرداخت نمود.

هزینه اقامت در باکو

گزینه های مختلفی برای اقامت در باکو پیش روی شما وجود خواهند داشت از از لحاظ هزینه ای دارای تفاوت های چشمگیری هستند. ارزانترین انتخاب برای اقامت در باکو، هاستل می باشد که می توانید با هزینه ای از 6 منات تا 20 منات اقدام به یک شب اقامت در هاستل های باکو کنید. آپارتمان های اجاره ای مختلفی نیز در باکو وجود دارند که هزینه ی اجاره ی شبانه ی آنها از 18 منات شروع می شود و معمولا تا حدود 300 منات ادامه دارد. اگر قصد اقامت در هتل را دارید، برای رزرو هتل در باکو باید هزینه ای 25 منات تا 400 منات را برای هتل های 3 تا 5 ستاره برای اقامت هر شب مدنظر داشته باشید.

نظر شما در مورد دیدنی های تفریحی و گردشگری شهر باکو چیست؟ آیا موارد دیگری را می شناسید؟ پیشنهادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آنها به لیست خودمان اضافه کنیم.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.