در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

شرایط برگشت وجه بلیط کنسل شده

نویسنده سحر خیرپور

تصور کنید بعد از انجام برنامه‌ریزی‌های فراوان، خرید بلیط هواپیما، تدارک سفر و بستن چمدان‌ها اکنون در هواپیما نشسته و آماده پرواز هستید که به شما اطلاع داده می‌شود پرواز شما به دلایل فنی و یا بدی آب و هوا کنسل شده است! مطمئنا نگران هزینه‌ای خواهید شد که بابت خرید بلیط پرداخت کرده‌اید. در این مقاله به شما نحوه برگشت هزینه بلیط هواپیما را آموزش خواهیم داد.

برای برگشت پول کنسلی بلیط هواپیما باید چه کار کنیم؟

بعد از کنسلی پرواز خونسرد باشید. باید بدانید حتما کارشناسان با در نظر گرفتن شرایطی خاص اعلام کنسلی کرده‌اند و این موضوع ممکن است با سلامتی و امنیت شما در ارتباط باشد. این اتفاق غیر قابل پیش بینی قطعا از نظر روحی بسیار آزار دهنده است.

درصورتی که بلیت خود را از سایت روگو تهیه کرده‌اید اولین کاری که باید انجام دهید این است که با آژانس هواپیمایی مربوطه تماس بگیرید و از آن ها در مورد علت لغو پروازتان بپرسید و بخواهید که در صورت امکان شما را با پرواز دیگری بفرستند.

و در صورت نبودن پرواز جایگزین برای این که از نظر مالی نیز متضرر نشوید بهتر است هر چه سریعتر برای برگشت هزینه بلیط هواپیما اقدام نمایید.

کنسل شدن بلیط هواپیما

اما برای برگشت پول کنسلی بلیط هواپیما با کمترین میزان جریمه باید چه کار کنیم؟

قدم اول برای پس گرفتن مبلغ پرداختی این است که یک کپی از نمونه بلیط هواپیما pdf را برای آژانس فرستاده و اصل بلیط را نگه‌دارید تا اگر لازم شد بتوانید آن را برای ایرلاین ارسال کنید.

اگر تغییر در ساعت پرواز شامل نیم ساعت زودتر و یا تاخیر دوساعته باشد، مسافر می‌تواند پرواز را بدون پرداخت خسارت کنسل کند. این موضوع معمولا، بدون آنکه از قبل به مسافر اطلاع داده شده باشد و پس از حضور به موقع در فرودگاه اتفاق می‌افتد و برگشت پول بلیط هواپیما طی یک بازه 72 ساعته به حساب مسافر انجام می‌شود.

چه زمانی برای کنسلی بلیط هواپیما خسارت نمی‌دهم؟

دو رویکرد برای برگشت بلیط هواپیما بدون خسارت وجود دارد:

اگر کنسلی پرواز به شما اطلاع داده شده باشد

چنانچه پرواز مسافرین پیش از فرا رسیدن زمان انجام کنسل شود، طی تماس تلفنی و یا پیامک به آنها اطلاع داده خواهد شد. در این صورت می‌توانند کل مبلغ پرداختی خود را دریافت کرده و یا یکی از پروازهای جایگزین را انتخاب نمایند. البته در صورت وجود اختلاف قیمت با پرواز قبلی، پس از برگشت پول کنسلی بلیط هواپیما، ما به‌التفاوت توسط مسافر پرداخت می‌گردد.

اگر کنسلی پرواز به دلیل بدی آب و هوا یا نقص فنی در فرودگاه اعلام شده باشد

گاهی پرواز مسافرین پس از حضور در فرودگاه، از زمین بلند نشده یا پس از پرواز در فرودگاه مقصد به زمین ننشسته و به فرودگاه مبدا باز می گردد. در اینصورت جهت تسریع در فرآیند برگشت هزینه بلیط هواپیما، می‌بایست تصویر بلیط مهر شده برای وب سایت صادر کننده بلیت ایمیل یا فکس گردد. همچنین اصل بلیت مهر شده نزد مسافر نگهداری شده تا در صورت لزوم برای شرکت هواپیمایی پست شود.

کنسل شدن پرواز به دلیل نقص فنی

استراد بلیط های دو مسیره در صورت کنسل شدن پرواز یکی از دو مسیر

به موجب قراردادی که بین شرکت‌های هواپیمایی هما، آسمان، ماهان، کیش ایر، قشم ایر، نفت ایران، آتا، معراج، تابان، اترک، کاسپین، زاگرس، سپهران و ساها برقرار شده است، آن دسته از مسافرانی که پرواز داخلی اول و یا پرواز دوم خود را به دلیل تاخیر بیش از دو ساعت یا کنسلی پرواز که قرار بوده توسط یکی از این 14 شرکت انجام شود از دست داده‌اند ،از هر گونه کسر جریمه ابطال بلیت معاف خواهند بود.

شرکت هواپیمایی که موجب تاخیر و کنسلی بوده است موظف است بلیط را ممهور به مهر علت تاخیر و یا کنسلی پرواز کند و برای ارسال به شرکت هواپیمایی جهت عدم کسر هزینه کنسلی بلیت در اختیار مسافر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای پرواز خارجی

کنسل شدن پرواز

چه زمانی باید قسمتی از خسارت کنسلی بلیط هواپیما را بپردازیم؟

گاهی این کنسلی از طرف خود شما صورت می‌گیرد. به دلایل شخصی مثل عدم موافقت با زمان مرخصی باید پرواز خود را کنسل کنید زمانی که به دلایل شخصی پرواز خود را کنسل کنید. باید مطابق جریمه‌ای که هر ایرلاین مشخص کرده خسارت پرداخت نموده و دیگر برگشت پول بلیط هواپیما امکان‌پذیر نخواهد بود.

این مبلغ در ایرلاین‌ها، ساعت‌ها و شناسه‌های نرخی مختلف، متفاوت است.

کنسل کردن بلیط چارتری

بعد از خرید بلیط چارتری برای کنسل کردن این نوع از بلیط هواپیما حتما باید با پشتیبانی وب سایت تماس بگیرید تا هماهنگی‌های لازم را با چارترکننده انجام دهند. زیرا تغییر و کنسلی این بلیت مطابق شرایط چارتر کننده است. بیشتر چارتر کننده‌ها درخواست کنسلی و برگشت بلیط هواپیما را نمی‌پذیرند و بلیت را لغو نمی‌کنند. اما اگر تا 12 ظهر یک روز قبل از پرواز درخواست کنسلی را ثبت کنیم، می‌توانیم حداکثر با 90% درصد جریمه بخشی از مبلغ پرداختی را به حساب برگردانیم.

برگشت پول بلیط هواپیما

برگشت هزینه بلیط هواپیما به صورت چارتری به دلیل اینکه با تخفیف ارائه می‌شود، قوانین خاصی دارد. پس قبل از خرید، قوانین و مقررات مربوط به هر نوع از بلیط و ایرلاین را مطالعه نمایید.

کنسلی بلیط هواپیما به صورت آنلاین

چنانچه بلیط آنلاین هواپیما خریداری کرده‌اید می‌توانید پس از ورود به حساب کاربری خود آن را در وب سایت به صورت آنلاین کنسل کنید. شیوه دلخواه برگشت پول بلیط هواپیما را مشخص کنید: پول بلیط به شماره حسابتان برگردد یا حساب شما را در همان سایت شارژ کنند البته در مورد بلیط‌های چارتری حتما باید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید تا با شرکت چارتر کننده هماهنگ کنند.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما برای نوزاد

از آنجا که در پرواز صندلی به نوزاد اختصاص داده نمی‌شود، بلیط نوزاد بدون جریمه کنسل می‌شود.

برگشت پول کنسلی بلیط هواپیما

استرداد بلیط خارجی

از آنجائیکه خرید بلیط هواپیما در پروازهای رفت و برگشتی، به نسبت از دو بلیط هواپیما در پرواز یکطرفه، در همان مسیر ارزان‌تر است، بنابراین در صورت تقاضای برگشت پول بلیط هواپیما در پروازهای رفت و برگشتی که یک مسیر آن استفاده شده باشد، هزینه استردادی همیشه با کسر یک مسیر یکطرفه با بالاترین نرخ موجود در آن کابین محاسبه می‌گردد. قابل ذکر است در صورت No-Show در مسیر دوم، هزینه آن نیز لحاظ خواهد شد.

پیوست: هزينه No-Show به این معنی است که مسافر رزرو بلیط هواپیما خود را همچنان حفظ کرده ولی در تاریخ و ساعت مقرر، نزد کانتر پذیرش در فرودگاه حاضر نشود. قابل ذکر است مهلت کنسل کردن رزرو، تا 24 ساعت قبل از ساعت پرواز می باشد، در غیر اینصورت شامل هزینه مربوطه می‌گردد.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور کامل نحوه برگشت هزینه بلیط هواپیما را در صورت کنسلی برایتان شرح دادیم. امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد و در صورت مواجهه با این موضوع دیگر نگران برگشت پول بلیط هواپیما نباشید.

سحر خیرپور

سحر، فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی تهرانه که همیشه با بیشترین توان و انرژی تو محیط شرکت دیده میشه، و همین انرژی خوبش باعث میشه تا در تمام کارهای مثبت شرکت پیش قدم باشه. اون عاشق کتاب و مطالعه است و به نظرش میشه آدمارو با میزان مطالعه شون سنجید. سحر اوقات فراغتش رو با فیلمهای علمی - تخیلی پر می کنه و به طور کل میشه گفت میونه ی خوبی با مسائل علمی داره.