تصور کنید بعد از انجام برنامه ریزی های فراوان ، تدارک سفر و بستن چمدان ها اکنون در هواپیما نشسته و آماده پرواز هستید که به شما اطلاع داده می شود پرواز شما به دلایل فنی و یا بدی آب و هوا کنسل شده است!

برای کنسل کردن بلیت هواپیما باید چه کار کنیم؟

بعد از کنسلی پرواز خونسرد باشید.باید بدانید حتما کارشناسان با در نظر گرفتن شرایطی خاص اعلام کنسلی کرده اند و این موضوع ممکن است با سلامتی و امنیت شما در ارتباط باشد. این اتفاق غیر قابل پیش بینی قطعا از نظر روحی بسیار آزار دهنده است.

درصورتی که بلیت خود را از روگو تهیه کرده اید اولین کاری که باید انجام دهید این است که با آژانس هواپیمایی مربوطه تماس بگیرید و از آن ها در مورد علت لغو پروازتان بپرسید و بخواهید که در صورت امکان شما را با پرواز دیگری بفرستند.

و در صورت نبودن پرواز جایگزین برای این که از نظر مالی نیز متضرر نشوید بهتر است هر چه سریعتر برای برای استرداد مبلغ بلیت خود اقدام نمایید.

اگر میخواهید با روش استراد بلیت در شرایط مختلف با کمترین میزان جریمه آشنا شوید با ما همراه باشید:

قدم اول برای پس گرفتن مبلغ پرداختی این است که یک کپی از بلیت ‌تان را برای آژانس فرستاده و اصل بلیط را نگه دارید تا اگر لازم شد بتوانید آن را برای ایرلاین ارسال کنید.

اگر تغییر در ساعت پرواز شامل نیم ساعت زودتر و یا تاخیر دوساعته باشد، مسافر می‌تواند پرواز را بدون پرداخت خسارت کنسل کند. این اتفاق معمولا، بدون آنکه از قبل به مسافر اطلاع داده شده باشد و پس از حضور او در فرودگاه می‌افتد.و مبلغ مربوط به استرداد و کنسلی طی یک بازه 72 ساعته به حساب مسافر بازگردانده میشود.

چه زمانی برای کنسلی بلیت هواپیما خسارت نمیدهم؟

دو رویکرد برای این مساله وجود دارد:

اگر کنسلی پرواز به شما اطلاع داده شده باشد

چنانچه پرواز مسافرین پیش از فرا رسیدن زمان انجام کنسل شود طی تماس تلفنی و یا پیامک به آنها اطلاع داده خواهد شد.در این صورت میتوانند کل مبلغ پرداختی خود را دریافت کنند و یا یکی از پرواز های جایگزین را انتخاب نمایند.البته در صورت وجود اختلاف قیمت با پرواز قبلی،ما به التفاوت توسط مسافر پرداخت میگردد.

اگر کنسلی پرواز به دلیل بدی آب و هوا یا نقص فنی در فرودگاه اعلام شده باشد

گاهی پرواز مسافرین پس از حضور در فرودگاه، از زمین بلند نشده یا پس از پرواز در فرودگاه مقصد به زمین ننشسته و به فرودگاه مبدا باز می گردد. در اینصورت جهت تسریع در فرآیند استرداد مبلغ پرداختی، می بایست تصویر بلیط مهر شده برای وب سایت صادر کننده بلیت ایمیل یا فکس گردد. همچنین اصل بلیت مهر شده نزد مسافر نگهداری شده تا در صورت لزوم برای شرکت هواپیمایی پست شود.

استراد بلیت های دو مسیره در صورت کنسل شدن پرواز یکی از دو مسیر

به موجب قراردادی که بین شرکت های هوا پیمایی هما، آسمان، ماهان، کیش ایر، قشم ایر، نفت ایران، آتا، معراج، تابان، اترک، کاسپین، زاگرس، سپهران و ساها برقرار شده است، آن دسته از مسافرانی که پرواز داخلی اول و یا پرواز دوم خود را به دلیل تاخیر بیش از دو ساعت یا کنسلی پرواز که قرار بوده توسط یکی از این 14 شرکت انجام شود از دست داده اند ،از هر گونه کسر جریمه ابطال بلیت معاف خواهند بود.

شرکت هواپیمایی که موجب تاخیر و کنسلی بوده است موظف است بلیط را ممهور به مهر علت تاخیر و یا کنسلی پرواز کند و برای ارسال به شرکت هواپیمایی جهت عدم کسر هزینه کنسلی بلیت در اختیار مسافر قرار دهد.

چه زمانی باید قسمتی از خسارت کنسلی را بپردازیم؟

گاهی این کنسلی از طرف خود شما صورت میگیرد .و به دلایل شخصی مثل عدم موافقت با زمان مرخصی باید پرواز خود را کنسل کنید زمانی که به دلایل شخصی پرواز خود را کنسل کنید.باید مطابق جریمه ای که هر ایرلاین مشخص کرده خسارت پرداخت نمایید.
این مبلغ در ایرلاین ها ،ساعت ها و شناسه های نرخی مختلف ، متفاوت است.

کنسل کردن بلیت چارتری

برای کنسل کردن بلیت چارتری حتما باید با پشتیبانی وب سایت تماس بگیرید تا هماهنگی های لازم را با چارترکننده انجام دهند. زیرا تغییر و کنسلی این بلیت مطابق شرایط چارتر کننده است.بیشتر چارتر کننده ها درخواست کنسلی را نمی پذیرند و بلیت را لغو نمیکنند.اما اگر تا 12 ظهر یک روز قبل از پرواز درخواست کنسلی را ثبت کنیم میتوانیم حداکثر با 90% درصد جریمه بخشی از مبلغ پرداختی به حساب برگردانیم.

کنسل کردن بلیت به صورت آنلاین

چنانچه بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کرده اید میتوانید پس از ورود به حساب کاربری خود آن را در وب سایت به صورت آنلاین کنسل کنید.شیوه دلخواه پس گرفتن اعتبار را مشخص کنید:پول بلیت به شماره حسابتان برگردد یا حساب شما را در همان سایت شارژ کنند البته در مورد بلیط های چارتری حتما باید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید تا با شرکت چارتر کننده هماهنگ کنند.

جریمه کنسلی بلیط نوزاد

از آنجا که در پرواز صندلی به نوزاد اختصاص داده نمی‌شود، بلیط نوزاد بدون جریمه کنسل می‌شود.

استرداد بلیت خارجی

از آنجائیکه بلیط هواپیما در پروازهای رفت و برگشتی، به نسبت از دو بلیط هواپیما در پرواز یکطرفه، در همان مسیر ارزان تر است، بنابراین در صورت تقاضای استرداد بلیط هواپیما در پروازهای رفت و برگشتی که یک مسیر آن استفاده شده باشد،هزینه استردادی همیشه با کسر یک مسیر یکطرفه با بالاترین نرخ موجود در آن کابین محاسبه می گردد. قابل ذکر است در صورت No-Show در مسیر دوم، هزینه آن نیز لحاظ خواهد شد.

پیوست: هزينه No-Show به این معنی است که مسافر رزرو خود را همچنان حفظ کرده ولی در تاریخ و ساعت مقرر، نزد کانتر پذیرش در فرودگاه حاضر نشود. قابل ذکر است مهلت کنسل کردن رزرو، تا 24 ساعت قبل از ساعت پرواز می باشد، در غیر اینصورت شامل هزینه مربوطه می گردد.