در حال آماده سازی...
پستcancelcheckedsendfilm-strip-with-two-photogramsarrowchatalign-to-leftplane-1musica-searcherplaneuser

بلیت سیستمی و چارتری چه تفاوتی دارند؟ کدام را بخریم؟

نویسنده نیکان نصرالله تبار

نخستین مرحله برای یک سفر هوایی خرید بلیط هواپیما می‌باشد. حال اگر به صورت آنلاین بخواهید بلیط تهیه کنید، حتما با واژگانی چون بلیط چارتر و بلیط سیستمی مواجه می شوید. نکته مهم در این زمینه قوانین پرواز هستند که باتوجه به ایرلاین موردنظر و نوع بلیطی که تهیه می‌کنید، متفاوت می‌باشند. در این مقاله قصد داریم تفاوت بلیط سیستمی و چارتر را بررسی کرده و مزایا و معایب هریک را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

بلیط چارتر و سیستمی

به طور کلی دو نوع رزرو بلیط هواپیما وجود دارد: بلیط چارتر و بلیط سیستمی.

بلیط چارتر چیست؟

در پاسخ به سوال بلیط چارتر چیست؟ باید بگوییم که بلیط چارتر به معنی دربست کردن یا بهتر بگویم کرایه کردن است که بسیار کلمه پرکاربردی در بازار گردشگری می‌باشد. وقتی یک شرکت هواپیمایی بخشی از صندلیٰ‌های هواپیما را از ایرلاین‌ها کرایه کند یعنی در واقع چارتر کرده است که به این بلیط ها، بلیط چارتر می‌گویند که البته چارتر کردن تنها مختص هواپیما نمی‌‌باشد.

بلیط هواپیما

بلیط سیستمی چیست ؟

بلیط سیستمی یا برنامه‌ای، همانطور که از اسم این بلیط‌ها مشخص است پروازهای برنامه‌ریزی شده توسط ایرلاین‌ها (نظیر شرکت‌های هواپیمایی ماهان، زاگرس، کیش ایر، آسمان و … ) می‌باشند که برای مدت زمان نسبتا طولانی برنامه‌ریزی شده‌اند و امکان خرید بلیط را برای مسافران فراهم نموده‌اند.

اگرچه ممکن است تغییراتی در برنامه‌های این پروازها اعمال شود ولی تا حد زیادی این برنامه ثابت است. بلیط این نوع پروازها توسط خود ایرلاین و یا توسط نمایندگی‌های ایرلاین‌ها ( آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز بند الف) به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: کلاس نرخی در هواپیما چیست

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر

به طور کلی فرق بلیط سیستمی با چارتری در ۴ مورد اساسی است که در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد:

فروشنده بلیط

مهم‌ترین تفاوت بلیط سیستمی و چارتر در این است که بلیط سیستمی کاملا برخلاف چارتر، فقط توسط خود شرکت‌های هواپیمایی یا نمایندگی‌های معتبرشان فروخته می‌شود. به این معنا که چه بلیط‌ها را از آژانس‌ها خریداری کنید و چه مستقیما از خود هواپیمایی‌ها، فرقی ندارد چون قیمتشان یکسان است. در واقع قیمت آن بر اساس مصوب خود شرکت هوایی بوده ولی در بلیط‌های چارتر قیمت‌ها مدام در حال تغییر می‌باشد و در خیلی از مواقع، نسبت به بلیط‌های سیستمی خیلی ارزان‌تر هستند. بلیط‌های سیستمی در مقایسه با چارتر قیمت نسبتا بالاتری دارند و دلیل آن این است که برگشت پول بلیط هواپیما در صورت کنسلی امکان پذیر می‌باشد.

فروش بلیط هواپیما

باید گفت عواملی چون میزان تقاضا رابطه مستقیمی با قیمت بلیط های چارتر دارد. مثلا در ایام نوروز به دلیل افزایش تقاضا، قیمت بلیط‌ها افزایش پیدا می‌کند و عکس این موضوع هم وجود دارد، زمانی که تقاضا کم باشد قیمت بلیط کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید، قیمت بلیط چارتر نیز کمتر شده و خرید بلیط ارزان هواپیما راحت‌تر است.

بازگشت هزینه و ساعت پرواز

یکی دیگر از فرق بلیط سیستمی با چارتری در پرواز سیستمی است. در این نوع اگر برنامه‌ سفرتان تغییر کرد این امکان وجود دارد که تاریخ یا ساعت پروازتان را تغییر بدهید، یا حتی بلیط را پس بدهید و با کسر جریمه‌ کنسلی، مبلغ بلیط را دریافت کنید این موضوع یکی از مهم‌ترین مزیت پروازهای سیستمی است ولی در پرواز چارتر این قابلیت وجود ندارد که تاریخ یا ساعت پروازتان را تغییر بدهید، هزینه‌ پرداختی هم تقریبا بدون بازگشت است و این بزرگترین عیب بلیط‌های چارتر است که نمی‌توان آن را لغو کرد.

کنسل کردن بلیط هواپیما

زمان بلیط

سومین تفاوت بلیط سیستمی و چارتر در این است که برنامه‌ پروازهای سیستمی از سوی ایرلاین در طول سال مشخص است و شما از مدت خیلی قبل تا درست پای پرواز می‌دانید که هواپیما در چه روزهایی از هفته به کدام مقصد پرواز دارد و قیمت آن پرواز نیز در تمام طول سال مشخص است. این به شما کمک خواهد کرد تا مدیریت هزینه‌های سفر خود را نیز به خوبی انجام دهید.

بلیط هواپیما

قیمت بلیط برای گروه‌های سنی مختلف

در پرواز سیستمی قیمت بلیط هواپیما بر اساس گروه سنی تعریف می‌شود. این موضوع در تفاوت بلیط سیستمی و چارتر نیز مهم می‌باشد. بهای بلیط کودکان در ایرلاین‌های مختلف بین ۵۰ تا ۷۵ درصد بلیط بزرگسالان است و برای بلیط نوزادان در پروازهای داخلی و خارجی باید بین ۱۰ تا ۳۰درصد قیمت بلیط بزرگسالان را بپردازید. اما در پرواز چارتر بهای رزرو بلیط برای تمام افراد بالای ۲سال اعم از کودک و بزرگسال یکسان است. بنابراین اگر خانوادگی سفر می‌کنید یا در گروه همسفرانتان کودکان در سنین متفاوت هستند، شاید بهتر باشد که بلیط سیستمی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: چاپ مجدد بلیط هواپیما با کد ملی

جمع‌بندی

در این مقاله تفاوت بلیط سیستمی و چارتر را بیان کردیم. هرکدام از این پروازها مزایا و معایب خاص خود را دارند که بسته به نوع موقعیت خودتان می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. امیدواریم کمک کرده باشیم، با دانستن فرق بلیط سیستمی با چارتری بهترین انتخاب را در خرید بلیط هواپیمای موردنظرتان داشته باشید.

نیکان نصرالله تبار

نیکان حدوداً سی ساله است. به واسطه ی علاقه اش به حیوانات همیشه دوست داشته دامپزشک بشه ولی در نهایت IT خونده و الان هم میونه ی خوبی با مسائل مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی داره.نیکان اوقات فراغتش رو با نواختن سازهایی مثل گیتار و ویولن پر می کنه و دستی به قلم هم داره به طوری که هرجا هم که قلم و کاغذی باشه یک بیت شعر می نویسه. نیکان معتقده خنده بر لب کسی نشوندن بزرگترین هنر دنیاست.